2020-03-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Om Dow Jones går dåligt ikväll, är det ett säkert kort att det kommer påverka öppningskursen på t.ex. sandvik imorgon?
Ja det kan du lita på
Som amen i kyrkan
Omx är en riktig följa John på USA
Det kan man ju utnyttja
Citera
2020-03-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ja det kan du lita på
Som amen i kyrkan
Det kan man ju utnyttja

Okej, är helt ny inom de här, men om jag då lägger en order att sälja mitt innehav på Sandvik aktierna ikväll, kommer dom då bli sålda imorgon eller blir de ingen affär?
Citera
2020-03-03, 20:56
Medlem
Citat:
Okej, är helt ny inom de här, men om jag då lägger en order att sälja mitt innehav på Sandvik aktierna ikväll, kommer dom då bli sålda imorgon eller blir de ingen affär?

För sent. Kursen kommer öppna på minus.

Om du får sålt beror på om du accepterar den lägre kursen eller inte.
Citera
2020-03-03, 21:02
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:

Sandviken går upp så småningom, 100årigt företag ah . Går den ner mycket imorgon ska jag nog köpa lite. Men bara lite, då det kan bli ännu billigare i övermorrn.
Citera
2020-03-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Sandviken går upp så småningom, 100årigt företag ah . Går den ner mycket imorgon ska jag nog köpa lite. Men bara lite, då det kan bli ännu billigare i övermorrn.

Ja förstår, jag köpte iaf 1100st på 159.70 precis vid stängningen som slutade på 159.90kr - kan jag då sätta en order på att sälja för 159.85kr för att garantera att dom blir sålda eller kan det hända att kursen öppnar på typ 155kr Om dow går riktigt dåligt ikväll? Startade isk kontot idag så är liksom första dagen jag håller på med aktier

Jo så småningom går den ju upp så de gör ju inget att ja förlorar imorgon, har följt den ett tag nu och den verkar pendla upp och ner mellan 160 och 185 ungefär varannan månad
Citera
2020-03-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
När en räntesänkning på denna kaliber innebär slakt på börsen - då är det illa.

Kanske kommer vi få se
Minus ränta av fed inom kort.
Citera
2020-03-03, 21:09
Medlem
Citat:
Det ska du inte vara så säker på. Allting beror på vad du lägger dig på för sälj pris. Säljer du för exempelvis 390 (jag vet inte vad Sandvik står i) och aktien rasar direkt så kanske det inte finns någon köpare på 390 eftersom den föll så fort. Då ligger du kvar med dina aktier.

Ska du vara säker på att sälja så var där när börsen öppnar, alternativt sätt ett lågt pris.
Citera
2020-03-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Exakt så
Beror på vad du vill sälja dom för
Du får nog räkna med - 2 % ish
Har ju redan tappat en del från 182 . har ett stöd runt 150
Går det under 150 så får du va alert
Citera
2020-03-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ja det kan du lita på
Som amen i kyrkan
Det kan man ju utnyttja

Exakt. Där av så trycker man in ett par Bull cert på x20 hävsstång direkt vid öppningen i morgon. Säkrare kort än så finns inte.
Citera
2020-03-03, 21:18
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Citat:

Det handlar ju om att någon ska vilja köpa dina aktier till priset som du lägger säljordern för! Får se vad DJ stänger på, men har hämtat igen lite nu. Sparar du långsiktigt finns det ingen anledning till att paniksälja Sandvik
Citera
2020-03-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ja förstår, jag köpte iaf 1100st på 159.70 precis vid stängningen som slutade på 159.90kr - kan jag då sätta en order på att sälja för 159.85kr för att garantera att dom blir sålda eller kan det hända att kursen öppnar på typ 155kr Om dow går riktigt dåligt ikväll? Startade isk kontot idag så är liksom första dagen jag håller på med aktier

Jo så småningom går den ju upp så de gör ju inget att ja förlorar imorgon, har följt den ett tag nu och den verkar pendla upp och ner mellan 160 och 185 ungefär varannan månad

Varför i hela friden har du köpt aktier när du inte vet hur själva processen fungerar?

Jag började för ca 4 år sedan och kan nog dra en snabb genomgång för dig om hur orderläggningen fungerar.

Kort och gott så kan du se börsen som en vanlig stadsmarknad där köpare och säljare säljare möts. Eftersom du nu är säljare i det här läget så kan vi ponera att du har ett marknadsstånd där du står och säljer korv. "-Kom och köp min korv" ropar du ljudligt. Det kan vi kalla för orderläggningen. En gubbe dyker snabbt upp och vill köpa 3 av dina korvar för 10 SEK styck. Det här är alltså köpordern som köparen/gubben lägger. Du råkar nu sälja 3 av dina korvar för 10 SEK styck och det är priset på din säljorder som du lägger. När priserna träffar varandra som i det här fallet, så uppstår en affär mellan dig som säljare och gubben som är köpare. Gubben får sina korvar och du får dina pengar. Då har vi gjort ett avslut i affären. Du skriver ut ett kvitto till gubben och behåller ett likvärdigt kvitto för bokföringen. Kvittot i det här fallet kallas för avräkningsnota och bekräftar gubbens köp samt din försäljning.
Citera
2020-03-03, 21:31
Medlem
Det vänder väl nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här