Citat:
Ursprungligen postat av
Slippos
Ja förstår, jag köpte iaf 1100st på 159.70 precis vid stängningen som slutade på 159.90kr - kan jag då sätta en order på att sälja för 159.85kr för att garantera att dom blir sålda eller kan det hända att kursen öppnar på typ 155kr Om dow går riktigt dåligt ikväll? Startade isk kontot idag så är liksom första dagen jag håller på med aktier
Jo så småningom går den ju upp så de gör ju inget att ja förlorar imorgon, har följt den ett tag nu och den verkar pendla upp och ner mellan 160 och 185 ungefär varannan månad
Varför i hela friden har du köpt aktier när du inte vet hur själva processen fungerar?
Jag började för ca 4 år sedan och kan nog dra en snabb genomgång för dig om hur orderläggningen fungerar.
Kort och gott så kan du se
börsen som en vanlig stadsmarknad där köpare och säljare säljare möts. Eftersom du nu är säljare i det här läget så kan vi ponera att du har ett marknadsstånd där du står och säljer korv. "-Kom och köp min korv" ropar du ljudligt. Det kan vi kalla för
orderläggningen. En gubbe dyker snabbt upp och vill köpa 3 av dina korvar för 10 SEK styck. Det här är alltså
köpordern som köparen/gubben lägger. Du råkar nu sälja 3 av dina korvar för 10 SEK styck och det är priset på din
säljorder som du lägger. När priserna träffar varandra som i det här fallet, så uppstår en
affär mellan dig som säljare och gubben som är köpare. Gubben får sina korvar och du får dina pengar. Då har vi gjort ett
avslut i affären. Du skriver ut ett kvitto till gubben och behåller ett likvärdigt kvitto för bokföringen. Kvittot i det här fallet kallas för
avräkningsnota och bekräftar gubbens köp samt din försäljning.