2021-02-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som kommer att trigga dippen är när politikerna äntligen inser att Corona-tramset måste avvecklas. Restriktionerna tas bort. Ekonomin startar upp igen och livet återgår till det normala. Då är det dags för politikerna att höja skatterna för att betala av på de kostnader som Corona-åtgärderna medfört som de lånat till hittils. Samtidigt börjar Centralbanker minska på stimulanserna. Eventuellt leder optimism om framtiden att inflationen börjar ta fart också...

Det är då kraschen kommer. Om den nu kommer överhuvudtaget. Vem vet säkert?

Ja man vet inte corona effekten förens detta är över. Dock så om det finns minsta lilla tendens till krasch så lär centralbankerna rycka igen. Det riktiga ekonomin i väldigt många länder har fått ta en rejäl smäll.

Dock så kommer vi aldrig att höja skatterna och dra ner på kostnaderna för betala av detta, inte en chans. När det gäller skulderna så tror jag världen ser mkt till japan, så länge de klarar av att bara låta skulderna växa så tror alla att det är lugnt.

Ja om inflationen börja ta fart, så är det illa. Men vi har starka deflationskrafter i världen och det är egentligen extremt lustigt att vi öht har inflation, vi bör ha deflation med tanke på automatiseringen, globaliseringen och att konsumenter blir produkten etc.
Citera
2021-02-11, 11:42
Medlem
Nu är det försent att fynda G5
Citera
2021-02-11, 19:51
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag vill börja köpa aktier som drabbats hårt av coronan och fortfarande är pressade, som turistrelaterade bolag. Så fort pandemin gått över inom något år kommer folk börja resa igen och dessa aktier skjuta i höjden.
Jag funderar på Tui som gick ned från 10.145 euro den 21/2 2020 till dagens 3.670 euro. Finns det några andra bra aktier från bolag som var välskötta innan pandemin men relaterade till de branscher som drabbats extra hårt?
Citera
2021-02-11, 20:00
Medlem
Jag köpte på mig Lufthansa, känns som att de är onödigt låga nu.
Citera
2021-02-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag vill börja köpa aktier som drabbats hårt av coronan och fortfarande är pressade, som turistrelaterade bolag. Så fort pandemin gått över inom något år kommer folk börja resa igen och dessa aktier skjuta i höjden.
Jag funderar på Tui som gick ned från 10.145 euro den 21/2 2020 till dagens 3.670 euro. Finns det några andra bra aktier från bolag som var välskötta innan pandemin men relaterade till de branscher som drabbats extra hårt?

Du tänker lite fel där. Efter nyligen genomförd nyemission har antalet aktier ökat med 86 % (teckningskurs ca 1 euro). Utöver det har TUI ökat sina lån med miljardbelopp för att överleva. Att bara jämföra dessa två kurser blir inte riktigt rättvisande. Jag är nöjd över att ha köpt på 3 euro och sålt på 6,59 euro i våras.

Mitt tips är Unibail-Rodamco. Tror folk alltid kommer uppskatta köpcentrum som en mötesplats för nytta och nöje. Men att utbudet där delvis kommer att förändras, (färre butiker, mer annat).

Mitt andra tips är Carnival Corp. Så länge inte alla välbeställda pensionärer dör kommer de återvända så fort det går, för de älskar verkligen sina kryssningar.
Citera
2021-02-11, 20:55
Medlem
Klappasäftens avatar
Är jag den ende som tror på en börskrasch snart som kommer utmana 1929?
Senast redigerad av Klappasäften 2021-02-11 kl. 20:58.
Citera
2021-02-11, 21:27
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Du tänker lite fel där. Efter nyligen genomförd nyemission har antalet aktier ökat med 86 % (teckningskurs ca 1 euro). Utöver det har TUI ökat sina lån med miljardbelopp för att överleva. Att bara jämföra dessa två kurser blir inte riktigt rättvisande. Jag är nöjd över att ha köpt på 3 euro och sålt på 6,59 euro i våras.

Mitt tips är Unibail-Rodamco. Tror folk alltid kommer uppskatta köpcentrum som en mötesplats för nytta och nöje. Men att utbudet där delvis kommer att förändras, (färre butiker, mer annat).

Mitt andra tips är Carnival Corp. Så länge inte alla välbeställda pensionärer dör kommer de återvända så fort det går, för de älskar verkligen sina kryssningar.

Jag tittar bara i stora drag på aktierna. Det viktiga är att folk är pessimistiska mot dem just nu, men att de kommer blomstra igen när coronan släpper och efterfrågan på det de säljer kommer tillbaka.

Jag har lagt en order på de två aktierna du rekommenderade. Jag tror också att gallerior gör en comeback när de återhämtat sig från butiksdöden relaterat till corona och internethandeln genom att hitta nya nischer. Kryssningar kommer också alltid vara populärt och inget som kan ersättas med något annat.
Citera
2021-02-11, 22:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Nej, möjligheten finns. Det som sker nu är att alla dippar snabbare och snabbare köps upp. Brukar leda till övertryck som sedan måste släppas ut.

Det trycks dock också ofantligt mycket pengar. När det slutar går det nog inte så bra.
Citera
2021-02-11, 22:42
Medlem
Citat:

Tror det är för sent för det. Centralbankerna världen runt kommer inte låta det hända, utan vad som är mer troligt är att inflationen kommer tillbaka - och när den väl gör kommer den hårt. Räntorna kan inte höjas utan att alla går i konkurs vilket kommer spä på inflationen ännu mer. Börsen lär gå bra i början men inte särskilt länge i reala termer. Nominellt kommer det säkert se fint ut så vissa blir nog lurade av det. Riktiga tillgångar som bostäder, råvaror, crypto osv kommer gå väldigt bra då alla flyr ett döende fiat-system vars slut ingen vet.

Ungefär så. Visst kommer vi ha några sättningar på vägen men alla är dippköpare nuförtiden så något långvarigt tror jag inte på.
Citera
2021-02-11, 23:13
Medlem
Citat:

Lär dröja 10-20 år
Citera
2021-02-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Lär dröja 10-20 år

10 år är inte så lång tid, eller menade du kanske minst 10-20 år?

Någon gång bör vi väl behöva betala tillbaka skulderna, då kan det bli ugly.
Citera
2021-02-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
10 år är inte så lång tid, eller menade du kanske minst 10-20 år?

Någon gång bör vi väl behöva betala tillbaka skulderna, då kan det bli ugly.

Nej menar om 10-20 år, möjligt kan bli tidigare än så. Effekten av Corona är väldigt oklart ännu. Den ökade skuldsättning som redan blivit under Corona är extremt. Ingen vet ännu hur effektiva vaccin kommer bli exakt och hur länge varar. Samt om nya varianter som kommer komma om vaccin faktisk kommer ha bra effekt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in