2020-03-03, 11:07
Medlem
Neofytens avatar
Ja nog trodde man på dubbelseger idag, jag säger som Emma i mål "Fan!" Men grattis båda Ebba och Emma!
Citera
2020-03-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Min uppfattning är iaf att båda körde utan eller minimalt med fäste, det var bara Ebba som gick i spåret uppför precis som Johansen. Jag tror att det var rätt val av Ribom men hon gick ut lite för hårt.

Ebba tappar i stakningen, kanske körde hon med för mycket fäste istället.

Svårt tro att skidorna var bra titta på avståndet till sexan är bara 50 sek hade man varit de efter Ebba i Lahtis hade man varit topp 11 och femman i loppet topp 8 och Ebba slog aldrig av på tanken heller
Citera
2020-03-03, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Vem får chansen med Ribom i mixed?

På 5 km skulle jag välja Hagström.
Citera
2020-03-03, 11:11
Medlem
OweGbgs avatar
Man måste ju ändå plussa Johansen för att hon gick loppet taktiskt rätt.
Startade ganska lugnt låg 27 sek efter Ribom efter 2,6 km och sen ha krafter kvar i slutet där hon åker lika fort som Ebba.
Citera
2020-03-03, 11:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Några som inte alls presterar idag är Amundsen, Durkina, Zherebyateva, Comarella, Chi och Janatova.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-03-03 kl. 11:31.
Citera
2020-03-03, 11:18
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Svårt tro att skidorna var bra titta på avståndet till sexan är bara 50 sek hade man varit de efter Ebba i Lahtis hade man varit topp 11 och femman i loppet topp 8 och Ebba slog aldrig av på tanken heller
Fast i Nove Mesto där Ebba mötte Fraebel var det cirka 50 sek skillnad på 10 km C så det är nog inte så märkligt.
Citera
2020-03-03, 11:21
Medlem
Sooks avatar
Sen antar jag ändå att Ebba inte körde ihjäl sig. Hon var ju storfavorit och vann ändå rätt överlägset. Det är mycket möjligt att hon hade kunnat åkt snabbare om det hade behövts.
Citera
2020-03-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa

Jag tror inte det är mer dramatiskt än att olika åkare valt vad man tror kommer passa sin egen profil. Ribom, Lundgren och Olsson har sin styrka i stakningen när det gäller klassiskt, Ebba har sin styrka uppför. Sen behöver dom inte ha perfekt utifrån vad man valt men det är inte så konstigt att resultatlistan inte går rakt i linje med förväntningarna när två helt olika vägar i materialet finns. Det får såklart utslag om det ena visar sig fördelaktigt. Att jämföras med Lahtis som kanske var årets lättaste vallaföre där alla åker på snarlika grejer.

I slutändan visade det sig att både fäste(Andersson, Johansen) och glid/blanka skidor(Ribom) kunde ta medalj. Ska man säga något är det att Ebba borde slagit Johansen med mer eftersom båda körde med mycket fäste, så Norge kanske iaf vann den kampen.

Därtill är det ett mästerskapslopp där alla spänner bågen från start för att ta medalj. Sexa eller 20:e spelar ingen som helst roll och flera kan ha slagit av på takten inför nästa lopp.
Senast redigerad av frankkk 2020-03-03 kl. 11:35.
Citera
2020-03-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Några som inte alls presterar idag är Amundsen, Durkina, Zherebyateva, Comarella , Chu och Janatova.

ja, de som man trodde skulle utmana.

Men Durkina var 1:32 efter Ebba idag och 2:05 efter Ebba i lördags
Citera
2020-03-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sen antar jag ändå att Ebba inte körde ihjäl sig. Hon var ju storfavorit och vann ändå rätt överlägset. Det är mycket möjligt att hon hade kunnat åkt snabbare om det hade behövts.

Banan var också alldeles för lätt för Ebba som är bäst i klättringar uppför. 25 sek före tvåan och 30 sek före trean (Ribom) på denna banan är nog helt normalt.
Citera
2020-03-03, 11:36
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlbckstrm
ja, de som man trodde skulle utmana.

Men Durkina var 1:32 efter Ebba idag och 2:05 efter Ebba i lördags
Fast det är väl svårt att jämföra tider på olika banor och olika fören?
Citera
2020-03-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Fast det är väl svårt att jämföra tider på olika banor och olika fören?

Ja förstås. Men möjligheterna att jämföra dessa åkare är ganska få. En annan som dubblerade och körde Lahti + U23 är Vilma Nissinen. 2:24 efter i Lahti, 1:06 efter idag.

Med tanke på de resultaten så känns Ebbas segermarginal ganska rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in