Citat:
Ursprungligen postat av
SergeantCortez
Jag tror han menar att det smittar genom öppningar i kroppen, så ögon, näsa o.s.v. Bara en mask hjälper inte mycket.
Precis, men även att virus finns överallt, folk hostar, nyser, andas och pratar, saliv med virus flyger runt i luften och man får det i håret, på kläder, osv.
Man smetar sedan runt det på sig när man rör sig normalt, kliar sig, etc. Man får det på händerna, man andas in det, allt man rör blir kontaminerat, mat man rör får det på sig, och man äter det.
Då spelar det ingen roll om man haft en papperslapp framför munnen eller full ansiktsmask med filter när man rört sig bland folk, man släpar med sig virus ändå och kan smitta både sig själv och andra.
Det är därför dom som misstänks vara smittade isoleras.