Varför drabbas USA hårdare än många andra länder?
Jag ser två huvudorsaker.
1. En land som snarast är en kontinent med 340 miljoner människor, många i stora städer och med väldigt mycket kommunikation över hela landet.
2. Trump hanterade situationen valhänt vid den tid då vettiga åtgärder hade kunnat bromsa spridningen.
Trump hade tillgång till personer som förstod vad som höll på att hända, men valde att tro att han visste bättre själv.
Jag hittade en ganska bra timeline från Aljazeera. Här är några utdrag.
2020-01-06 – 08 CDC, USAs smittskyddsmyndighet, utfärdar en rad varningar.
2020-01-16 CDC kräver screening av inresande från Wuhan.
2020-01-21 Första bekräftade fallet i USA, i delstaten Washington.
2020-01-31 Trump stoppar inresa från Kina för icke-amerikaner.
2020-02-24 Trump hävdar att allt är under kontroll.
2020-02-26 Samhällsspridning i USA dokumenteras.
2020-03-11 Trump stoppar inresa från Europa för icke-amerikaner.
2020-03-13 Trump säger att "det här går över".
2020-03-17 Trump påbjuder hemarbete, om möjligt och att onödiga resor ska skjutas upp.
USA timeline:
https://www.aljazeera.com/news/2020/04/timeline-trump-administration-coronavirus-actions-200414131306831.html
Dom tydliga misstagen, som jag ser det, var:
1. Att inte ta samhällsspridningen 26e februari på allvar.
2. Att fokusera på att smittan enbart kom in i landet med utlänningar, fortfarande 11e mars.
3. Att vänta till 17e mars med att vidta åtgärder som bromsar smittspridning i landet.
Den 17e mars var antalet bekräftade fall i NYC 644. Smittspridningen var redan långt utom kontroll.
Även om NYC snart har passerat den största (snabbaste) smittspridningen, så återstår en hel del. Lägg till resten av USA och en hel del stora städer. Utan bibehållna åtgärder kommer smittspridningen att ta fart och med fortsätta åtgärder riskerar ekonomin att skadas än mer. Trump i TV verkar inte hjälpa på sina egna opinionssiffror. Inte ens med desinfektionsmedel intravenöst eller UV-strålning i lungorna...
Historiskt?
Enligt officiell statistik förlorade 58220 soldater från USA livet i Vietnamkriget.
Enligt worldometers.info har just nu 58265 personer i USA förlorat livet p.g.a. COVID-19.
–