2026-02-01, 16:11
Medlem
Vickilems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur
Har du möjligtvismålnummer till rättegången som sker i januari?
Osäker på målnummer men vet att FUP finns där fup:ar finns på nätet
Citera
2026-02-01, 17:25
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Han riskerar upp till 1 års fängelse Hoppas att denna manchild får sitta inne & att verkligheten tillslut kommer ikapp honom
Bara ett år?
Citera
2026-02-01, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Rättegången har startat nu kl 09:00 idag. Smålandsposten rapporterar live på nätet, men det ligger bakom betalvägg.

https://www.smp.se/vaxjo/pontus-rasmusson-misstankts-for-flera-brott-nu-startar-rattegangen/

Han ser lite mer vuxen ut på bilderna de tagit, positivt.

Han erkänner att han varit oaktsam vid redovisningen av sina intäkter, men att han inte ska gjort det med flit. Samt att han varit ”snål” som inte tog hjälp med bokföringen.
..
Förutom fängelse och näringsförbud i tre år riskerar nu Pontus Rasmusson betala en miljon kronor i företagsbot. 27-åringen sade under rättegången att han i efterhand har betalat tillbaka skatt och tillägg.

..
Domen meddelas om tre veckor, den 12 februari.
Citera
2026-02-01, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Bara ett år?

Känns som att det kan bli villkorligt då? Men det är en gissning.

Åklagaren yrkar på ett års fängelse, näringsförbud och företagsbot.

Annars är det väl kaffevoltavarning på ett år, villkorlig frigivning efter 2/3 eller 3/4 vad det nu är som gäller i detta fall. 8-9 månader, och tror inte rätten går på åklagarens linje fullt ut.
Senast redigerad av Krimfokus 2026-02-01 kl. 21:00.
Citera
2026-02-02, 12:25
Medlem
Waldorfnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus

Annars är det väl kaffevoltavarning på ett år, villkorlig frigivning efter 2/3 eller 3/4 vad det nu är som gäller i detta fall. 8-9 månader, och tror inte rätten går på åklagarens linje fullt ut.

Om han får 12 månader så tror jag inte kriminalvården går med på att han ska antjöna straffet med fotboja då han inte har något arbete. Då blir det nog ett antal månader som Pontus får sitta inne trots allt.
Citera
2026-02-02, 12:30
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimfokus

Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse
Om han får 12 månader så tror jag inte kriminalvården går med på att han ska antjöna straffet med fotboja då han inte har något arbete. Då blir det nog ett antal månader som Pontus får sitta inne trots allt.

Å andra sidan är han en förstagångsförbrytare, så oddsen är låga att hans fängelsestraff omvandlas till samhällstjänst eller något liknande.

/AI
Citera
2026-02-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse

Nu har jag dålig koll både på straffrätten och påföljden vad gäller den här typen av brottslighet, men har mycket svårt att tro att han faktiskt kommer se insidan av ett fängelse. Det är inte ett artbrott, han är tidigare ostraffad, finns ev. billighetsskäl (om än lite tveksamt). Min gissning är villkorlig dom, företagsbot och näringsförbud.
Citera
2026-02-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Rättegången har startat nu kl 09:00 idag. Smålandsposten rapporterar live på nätet, men det ligger bakom betalvägg.

https://www.smp.se/vaxjo/pontus-rasmusson-misstankts-for-flera-brott-nu-startar-rattegangen/

Är det inte konstigt att Pontus försvarsadvokat inte visar någon som helst artighet när han och Pontus går ut ur rättegångssalen.
De går inte ens bredvid varandra.
Advokaten går snabbt i förväg och skiter fullständigt i att säga hejdå.

Jag har inte varit på många rättegångar, men i de fallen har det sett ut som om advokaten gillar den tillralade
Citera
2026-02-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Han gått upp i vikt, skaffat annan frisyr och klädstil.

Formen på ansiktet ser väldigt annorlunda ut än tidigare. Rundare och fluffigare.
Hur går man upp i vikt när man, om jag förstått det rätt, har väldigt låg inkomst?
Citera
2026-02-04, 14:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Hur går man upp i vikt när man, om jag förstått det rätt, har väldigt låg inkomst?
Kolhydrater är billigt.
Citera
2026-02-05, 23:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Är det inte konstigt att Pontus försvarsadvokat inte visar någon som helst artighet när han och Pontus går ut ur rättegångssalen.
De går inte ens bredvid varandra.
Advokaten går snabbt i förväg och skiter fullständigt i att säga hejdå.

Jag har inte varit på många rättegångar, men i de fallen har det sett ut som om advokaten gillar den tillralade

En? Han hade väl ett helt team på plats?

Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater

Det är ju detta som är paradoxen. Varför är det den fattige WT-svensken som har sämst hälsa och är fetast i landet, och inte företagsledaren med pengar i överflöd?

/AI
Citera
2026-02-06, 01:43
Medlem
Från Smålandsposten under rättegången:

Citat:
”Alla människor borde gå en kurs” säger Pontus när han pratar om hur det var att driva ett bolag. Han jämför det med att ta körkort.
Varför gjorde han inte det då?
(Förövrigt så fattar varje ny företagare hur det funkar oavsett personlig eller AB. Om man inte vet så frågar man någon, det är inget man måste gå en kurs i).

Citat:
Han trodde att webbshoppen var en hobbyverksamhet. Därav så redovisades inte intäkter på rätt sätt i det fallet.
Han betraktade sin webbshop som han sålde merchandise som en hobbyverksamhet. Han bedrev sin verksamhet hemma i sitt pojkrum.
En hobbyverksamhet är ändå en verksamhet som du måste redovisa, om du har utgifter och inkomster.
Det har han ju inte gjort. För övrigt har han tydligen inte förstått vad en webbshop är.

Citat:
Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet.
Källa:Skatteverket

Citat:
I din bokföring måste du redovisa varje försäljning för sig så att det går att se hur mycket du har sålt för och vilken momssats du har använt. .
Källa: Skatteverket

Citat:
”Det första är att jag ville lämna digitala bubblan när jag inte filmade. Jag hade inte intäkterna för att bekosta ett program eller be någon om hjälp. Snålhet”.
För mig är det en jävla skillnad på att bekosta något och snålhet. Jag tänker att hissen inte har gått upp alls med den logiken.

Citat:
Det är han som skött inbetalningar från kunder.

Citat:
Han säger att pengarna kom i andra hand, han var mer fokusera på visningar. Pontus säger att han inte fokuserat på hur mycket pengar han tjänade, utan att han hela tiden viljat underhålla Sveriges befolkning.

För visningar genererar inga pengar... coolt!

Citat:
Fansen ville ha hans ansikte på T-shirts och mobilskal
Right? Jag vill veta hur många som köpte exempelvis stringtrosorna, "The Daddy P"-dockan...

Citat:
Han säger att han fick reda på bankkontot som var kopplat till YouTube först 2022, att hans pappa startade det när han var ett år.
Är han inte född 1998? (kan ha fel) men!
Citat:
Youtube öppnades den 14 februari 2005.
Det här med matematik är jag kass på, men till och med jag kan se skillnad på årtal och räkna ut att han inte var 1 år. Förövrigt tror jag ingen förälder gjorde det 2005 heller (startade konton åt sitt barn vid 7 års ålder), men vem vet.

Citat:
Jag har sökt ett 100-tals jobb efter att YouTube släckte ner min kanal. Men jag fick nej på grund av allt som stått om mig i tidningarna. Det har varit så negativa skrivningar och jag kommer aldrig få ett vanligt jobb på grund av det.

Han säger att han bland annat sökt jobb som lokalvårdare men fått nej på grund av ”rykten” om honom.
Right. Så han kan inte få ett jobb, fast tidigare kriminella, missbrukare och andra utsatta människor kan det. Varför kan inte han?

Citat:
Advokaten säger att Pontus var ung och oerfaren och att det ska betänkas in i det här målet. Advokaten säger också att Pontus nu sköter sig och har koll på ekonomin.
So? Starta inte ett företag om du inte vet hur det funkar med bokföringar och redovisningar. Han kunde ju ha frågat sin pappa,
Citat:
Advokaten säger att det är konstigt att företag som YouTube aldrig skickar en avisering om att företaget skickat pengar till pappans konto.
Nähä? Men ändå får pappan pengar till sitt konto... Låter rimligt?
Senast redigerad av Essem 2026-02-06 kl. 02:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in