Från
Smålandsposten under rättegången:
Citat:
”Alla människor borde gå en kurs” säger Pontus när han pratar om hur det var att driva ett bolag. Han jämför det med att ta körkort.
Varför gjorde han inte det då?
(Förövrigt så fattar varje ny företagare hur det funkar oavsett personlig eller AB. Om man inte vet så frågar man någon, det är inget man måste gå en kurs i).
Citat:
Han trodde att webbshoppen var en hobbyverksamhet. Därav så redovisades inte intäkter på rätt sätt i det fallet.
Han betraktade sin webbshop som han sålde merchandise som en hobbyverksamhet. Han bedrev sin verksamhet hemma i sitt pojkrum.
En hobbyverksamhet är ändå en verksamhet som du måste redovisa, om du har utgifter och inkomster.
Det har han ju inte gjort. För övrigt har han tydligen inte förstått vad en webbshop är.
Citat:
Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet.
Källa:
Skatteverket
Citat:
I din bokföring måste du redovisa
varje försäljning för sig så att det går att se hur mycket du har sålt för och vilken momssats du har använt. .
Källa:
Skatteverket
Citat:
”Det första är att jag ville lämna digitala bubblan när jag inte filmade. Jag hade inte intäkterna för att bekosta ett program eller be någon om hjälp. Snålhet”.
För mig är det en jävla skillnad på att bekosta något och snålhet. Jag tänker att hissen inte har gått upp alls med den logiken.
Citat:
Det är han som skött inbetalningar från kunder.
Citat:
Han säger att pengarna kom i andra hand, han var mer fokusera på visningar. Pontus säger att han inte fokuserat på hur mycket pengar han tjänade, utan att han hela tiden viljat underhålla Sveriges befolkning.
För visningar genererar inga pengar... coolt!
Citat:
Fansen ville ha hans ansikte på T-shirts och mobilskal
Right? Jag vill veta hur många som köpte exempelvis stringtrosorna, "The Daddy P"-dockan...
Citat:
Han säger att han fick reda på bankkontot som var kopplat till YouTube först 2022, att hans pappa startade det när han var ett år.
Är han inte född
1998? (kan ha fel) men!
Det här med matematik är jag kass på, men till och med jag kan se skillnad på årtal och räkna ut att han
inte var 1 år. Förövrigt tror jag ingen förälder gjorde det 2005 heller (startade konton åt sitt barn vid
7 års ålder), men vem vet.
Citat:
Jag har sökt ett 100-tals jobb efter att YouTube släckte ner min kanal. Men jag fick nej på grund av allt som stått om mig i tidningarna. Det har varit så negativa skrivningar och jag kommer aldrig få ett vanligt jobb på grund av det.
Han säger att han bland annat sökt jobb som lokalvårdare men fått nej på grund av ”rykten” om honom.
Right. Så han kan inte få ett jobb, fast tidigare kriminella, missbrukare och andra utsatta människor kan det. Varför kan inte han?
Citat:
Advokaten säger att Pontus var ung och oerfaren och att det ska betänkas in i det här målet. Advokaten säger också att Pontus nu sköter sig och har koll på ekonomin.
So? Starta inte ett företag om du inte vet hur det funkar med bokföringar och redovisningar. Han kunde ju ha frågat sin pappa,
Citat:
Advokaten säger att det är konstigt att företag som YouTube aldrig skickar en avisering om att företaget skickat pengar till pappans konto.
Nähä? Men ändå får pappan pengar till sitt konto... Låter rimligt?