2020-02-21, 06:15
Medlem
mitti.se: Hoda fick SFI-lärarpriset för sitt initiativ till tjejgrupp
Citat:
För ett år sedan startade Hoda Akbaryan, SFI-lärare på Eductus i Sollentuna, en tjejgrupp på skolan. Den blev en omedelbar succé – och i dag fick hon ta emot Sollentunas kommuns SFI-lärarpris 2020 för sitt initiativ.

Jag har alltid varit intresserad av kvinnofrågor och jag kände att det fanns ett behov av en sådan här grupp. Kvinnorna kom alltid fram till mig och ville prata om privata saker efter lektionerna. Då kände jag att det vore kul att starta en grupp och kunna prata tillsammans, bara kvinnor, säger Hoda Akbaryan.

Diana Rastegar, skolledare på Eductus i Sollentuna centrum, nappade direkt på idén och sedan dess träffas omkring 15 kvinnor från hela världen varje torsdagseftermiddag och diskuterar hur det är att vara kvinna i Sverige i dag, relationer, barnuppfostran, skyldigheter och rättigheter med mera.

Stockholm Direkt: Språkkafé ska låta kvinnor ta plats
Citat:
En gång i veckan träffas utbildningens kvinnliga elever och pratar om livet och hur det är att vara kvinna i Sverige samtidigt som de övar på språket.

Samtalsgruppen, som är ett slags språkkafé, startades som ett jämställdhetsprojekt med syftet att skapa ett eget forum för de kvinnliga SFI-eleverna på Eductus. Sedan en månad tillbaka träffas de som vill varje vecka utanför lektionstid för att samtala om olika områden i livet.

Jag kände att många av kvinnorna hade ett behov av att prata och diskutera olika ämnen. De kan uttrycka sig mer fritt när det inte är män här. Vi pratar om allt från intima ämnen till helt vardagliga saker. Språkträningen kommer in väldigt naturligt, berättar initiativtagaren och läraren Hoda Akbaryian.

extra viktigt eftersom många av de här kvinnorna kommer från patriarkala kulturer

Moderaten Latifeh Amiri skriver om detta: https://www.facebook.com/latifeh.amiri.5/posts/10219302849715346
Citat:
Ursprungligen postat av Latifeh Amiri
SFI-lärarpriset delas ut vartannat år till den pedagog som genom sina insatser bidar till verksamhetens utveckling för att nå bästa möjliga resultat för studerande.

Sollentuna SFI lärarpris 2019 tilldelas Hoda Akbaryan för den jämställdhets- och integrationssatsning som hon genomfört för kvinnor vilken har lett till att eleverna utvecklats språkligt, fått fördjupade kunskaper om svenska samhället och vilka rättigheter man har som kvinna i Sverige.

Vad säger ni om detta?

Bidrar det till ökad integration eller stärker det snarare banden mellan invandrade kvinnor?

Verkar det rimligt att belönas av kommunen för att starta en grupp där man informellt sitter och pratar med andra? Är detta snarare inte något man kan sköta på sin fritid för egna pengar?

Om denna form av verksamhet är nödvändig, borde det isåfall snarare inte ingå i SFI?

Vad är det mer i detalj som diskuteras på deras möten? Vilka rättigheter/skyldigheter diskuterar man?

Finns det några skyldigheter som inte tas upp på SFI som isåfall kanske borde behandlas där isåfall?
Citera
2020-02-21, 06:49
Bannlyst
Feministiska aktivister finns på alla plan, här har de makt att ge Hoga pengar och stöd att exkludera männen och tala in invandrarkvinnorna i svenska normer, frihet och feminism. Hoda ses inte som ett hot hos invandrarmännen och låter därför sina kvinnor gå dit, det invandrarmännen inte vet att kvinnorna får lära sig hur de ska krossa sina mäns patriarkala maktsystem, både här och i nätverkande med sina hemländer.
Hoda har alltså en kommunalt stödd verksamhet som ska krossa hederskulturen hos invandrargrupper, bryta ned islams kontroll över kvinnor, hoppas ingen skvallrar för männen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in