Citat:
Ursprungligen postat av
T-bot
Ja, det finns absolut bra feminister. Och folk får så klart välja vad de vill engagera sig. Jag har aldrig påstått något annat. Kanske uttryckte jag mig slarvigt. Det jag vill säga är:
Det finns påstådda feminister som snarare motarbetar framsteg för tjejer. Kommer på ett flertal exempel på rak arm. Exempelvis blev Kakabaveh utesluten ur Vänsterpartiet för påstådd rasism av människor som säkerligen anser sig vara feminister. Den verkliga anledningen var att hon var en sanningssägare och bedrev en kamp mot hedersförtryck, vilket inte passade de svenska medelklassfeministerna i V. Nalin Pekgul är en annan som inte haft det så lätt när hon sagt sanningen om sakernas tillstånd i svenska förorter.
Sedan har vi exempelvis den svenska "feministiska" regeringen som åker till Iran och drar på sig slöja i något slags försök att blidka en islamistisk regim. Detta ser jag som en spottloska i ansiktet på de kvinnor i Iran som med fara för sin egen säkerhet kämpar för att få klä sig som de vill. Och det finns fler exempel än så. Bland annat när svenska myndigheter, under den feministiska regeringen, väljer att inte tillämpa svensk lag i rädsla för att stöta sig med konservativa invandrare.
Hoppas vi är överens om ovanstående. Sanningen är att för många svenska "feminister" står sig kvinnors rättigheter slätt när det blir intressekonflikt med medeltida patriarkala värderingar från mellanöstern.
Anledningen till att hon blev utesluten verkar vara lite mer komplicerad än så.
"– Vi har sedan länge varit i en ohållbar situation och nu förlorat hoppet om att det ska bli bättre. Det känns särskilt ledsamt eftersom Amineh är en person som gjort stora insatser för att driva frågan om hedersvåld..."
"Aron Etzler menar att Kakabaveh spridit falska nyheter, sjukskriver sig från riksdagsgruppens möten och att hon också uteblev vid den viktiga statsministeromröstningen tidigare. Hon betalar heller inte den partiskatt som alla V:s företrädare ska avge till partiet."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/MRqvzm/vansterpartiet-utesluter-amineh-kakabaveh
Men skulle det vara så att hon blev utesluten pga att hon kritiserade hedersvåld så vore det givetvis fel. Pekgul kan jag inte så mycket om men samma sak gäller där. Jag snackar dock inte om vänsterpartiets partipolitik eller interna strider utan om feminismen som sådan.
"Feminism är en
samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter."
Klart det finns debatt och olika synsätt mellan olika rörelser och ideologier om bästa sättet att driva allehanda frågor. Jag kan också hålla med om att det blir fel när svenska politiker klär sig i slöja i Iran. Jag förstår inte varför vi ska göra statsbesök i teokratiska samhällen öht. En helt annan sak än när någon tar på sig slöja för att visa solidaritet med de kvinnor som vill ha valet att bära slöja och som motsätter sig ett lagstadgat förbud.
Vet inte vilken lagstiftning du menar att man inte velat tillämpa i rädsla för att stöta sig med konservativa invandrare men här känns det oavsett som att vi har glidit ifrån ämnet lite. Bara för att vår regering kallar sig feministisk betyder inte att allt de gör är en fråga för/om feminism. Om Gudrun Schyman sparkar på en hund så betyder det inte att feminism handlar om djurplågeri. Förstår du hur jag menar?