Hej på er
Jag är ingen hejare på programmering utan brukar mest fuska lite med AutoIt och bat. Mitt problem verkar dock bara kunna lösas med VB (om ingen annan har ett tips).
Vad jag vill göra är att scripta ut ett kommando som rensar Temporary Internet Files för den användaren som loggar på. När rensningen sker spelar ingen roll (logon eller logoff), men det viktiga är att allt sker utan att användaren märker att nåt händer eftersom det bara kommer att resultera i massa frågor. Dom märker väl förvisso att datorn går segt första gången, men vad fan...
Jag har hittat ett script som verkar göra det jag är ute efter, men efter omstart dyker cscript.exe upp i en kommandotolksruta vilket inte är så "silent" Nån som kan hjälpa mig med en lösning?
Så här ser scriptet ut (det var jag som nollade msgbox):
Tack på förhand!
Jag är ingen hejare på programmering utan brukar mest fuska lite med AutoIt och bat. Mitt problem verkar dock bara kunna lösas med VB (om ingen annan har ett tips).
Vad jag vill göra är att scripta ut ett kommando som rensar Temporary Internet Files för den användaren som loggar på. När rensningen sker spelar ingen roll (logon eller logoff), men det viktiga är att allt sker utan att användaren märker att nåt händer eftersom det bara kommer att resultera i massa frågor. Dom märker väl förvisso att datorn går segt första gången, men vad fan...
Jag har hittat ett script som verkar göra det jag är ute efter, men efter omstart dyker cscript.exe upp i en kommandotolksruta vilket inte är så "silent" Nån som kan hjälpa mig med en lösning?
Så här ser scriptet ut (det var jag som nollade msgbox):
Kod:
' PurgeCache V2.0 - 10/26/2001
' Copyright Walter Clayton, 2000 - all rights reserved
' This application may be distributed freely in unmodified form
' No warranties are expressed or implied.
' This script will extract the current location of the temporary internet files and
' set the system up to purge the contents of the folder on system reboot
Dim WSHSHell, fso, args, RSOreg, WinNTVer, Win9xVer, UserRunReg, NTOS, StartRegEntry, TIF
RSOreg = "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServicesOnce\DelTIF"
UserRunReg = "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\DelTIF"
WinNTVer = "HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\CurrentVersion"
Win9xVer = "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\VersionNumber"
NTOS = ""
Set WSHSHell = WScript.CreateObject ("Wscript.Shell")
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
On error resume next
NTOS = WSHShell.RegRead (WinNTVer)
If NTOS = "" then
NTOS = False
StartRegEntry = RSOreg
else
NTOS = True
StartRegEntry = UserRunReg
end if
On error goto 0
Set args = WScript.Arguments
TIF = ""
if args.count > 1 then
if args (0) = "DeleteCache" then
TIF = args (1)
end if
end if
if TIF <> "" then
DeleteCache (TIF)
else
Configure
End if
Sub Configure
Dim TIF, TIFrg, RSO, Resp, L2, SN
TIFreg = "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders\Cache"
TIF = WSHShell.RegRead (TIFreg)
' Resp = MsgBox("The Cache located at: " & vbCR & vbCR & TIF & vbCR & vbCR & "Will be deleted on reboot." & vbCR & "OK to accept" & vbCR & "Cancel will ' cancel the request.", vbOKCancel)
' If resp = vbCancel then
' On error resume next
' RSO = WSHShell.RegDelete (StartRegEntry)
' On error goto 0
' else
SN = Wscript.ScriptFullName
L2 = "cscript """ & SN & """ //b //nologo DeleteCache " & """" & TIF & """"
RSO = WSHShell.RegWrite (StartRegEntry, L2)
' end if
End Sub
Sub DeleteCache (TIF)
Dim f1
on error resume next
fso.deletefolder (TIF)
If NTOS then
RSO = WSHSHell.RegDelete (StartRegEntry)
End if
on error goto 0
End Sub
Tack på förhand!