2021-04-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är ju ingen tvekan om att det är ett bra plan. Det är dyrare i inköp än JAS 39 E/F, men inte så mycket längre, men framför allt är det ruggigt dyrare i drift och har väsentligt mindre tillgänglighet.

Detta är ju inget bekymmer om man, som USA, mestadels använder sina avancerade plan mot nationer som mer eller mindre saknar moderna flygvapen och man har en väl fungerande serviceorganisation bakom som är bortom fiendens räckvidd.

Det blir ett bekymmer om man som Sverige och Finland har den enda riktigt tänkbare fienden på armlängdsavstånd och när denne har förmågan att fjärrbekämpa flygplatser och annat infrastruktur och dessutom i antal flygplan är totalt överlägsen. I det läget vill man ha ett plan som kan klargöras snabbt av mindre kvalificerad personal och som kan utgå från mindre flygbaser/reservbaser/landsvägar och här är Gripen bättre. Visst, vissa versioner av F35 kan starta och landa vertikalt, men det är bara en del av dem och eftersom klargöring tar väsentligt längre tid och kräver större personalinsats hinner en Gripen med fler uppdrag per tidsenhet än vad som är tekniskt möjligt med F35. Det betyder att du förmodligen behöver fler F35 än Gripen för att göra samma jobb och då blir det väldigt mycket dyrare eller så får man sänka ambitionsnivån. Åter igen, det är inte problem för USA och t.ex. Israel, men för länder som antingen har begränsad budget eller omedelbar närhet till tilltänkt fiende blir detta ett problem.

Ett flygplan på marken är bara ett dyrt bombmål. Är det för krångligt att hålla det i luften är det värdelöst oavsett hur fantastiska prestanda det har på pappret.
F35 är nog inte bra för Finland.
Citera
2021-04-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Till utvärderingen i Finland kom bara 2 av 4 utlovade f35 varav det ena gick sönder och kunde inte lagas i tid.
Verkar vara så f35 är, världens bästa flygplan som sällan flyger och aldrig blir levererat i tid.

Ja när t o m den amerikanske flygstabchefen kräver att det skaffas uppbackning i form av uppdaterade F16, och kallar F35 för notoriously unreliable, så skulle nog jag som beslutsfattare i ett litet land med begränsade resurser dra öronen åt mig. (Sen kan givetvis de övriga alternativen vara bättre). Det är ju inte bara mella F35 och Gripen som valet står.
Citera
2021-04-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoP
Ja när t o m den amerikanske flygstabchefen kräver att det skaffas uppbackning i form av uppdaterade F16, och kallar F35 för notoriously unreliable, så skulle nog jag som beslutsfattare i ett litet land med begränsade resurser dra öronen åt mig. (Sen kan givetvis de övriga alternativen vara bättre). Det är ju inte bara mella F35 och Gripen som valet står.

Precis f35 borde de strunta i, vilket av de andra som är bäst är det svårt att sia om, det är många faktorer som spelar in.
Citera
2021-04-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Dumjövel, i förslaget finns ju möjlighet till TOT så Finland kan tillverka egna reservdelar när vi svenskar sviker er

Ja precis, dumsvenne, den dagen ni sviker oss finskar, så kommer ni att gå down.

Så var det under stormaktstiden, och så är det än i dag.
Senast redigerad av pk2 2021-04-30 kl. 16:52.
Citera
2021-04-30, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Tja, AN/APG-81 som sitter i F-35 har 1676 GaAs T/R moduler, og er sannsynligvis den mest avangserte AESA radar som er laget. Husk at amerikanerne har laget slike i flere generasjoner allerede.
Raven ES-05 som sitter i Gripen E/F har etter det jeg vet rundt 1000 GaAs T/R moduler, og produsenten har ikke så lang erfaring med AESA radarer. Ikke dermed sagt at det er noen dårlig radar, og den vil helt sikkert utvikle seg ettersom ny programvare lages. Men dette gjelder selvsagt også for den andre vi snakker om.
Nu är jag ingen radarexpert men antalet antenner är långt ifrån det enda avgörande, signalbehandlingen är mycket viktigare och det är nog där det kommer att avgöras på samma sätt som med andra sensorer samt såklart att kunna kombinera alla sensorer för att få en så komplett bild som möjligt och där misstänker jag att SAAB ligger hästlängder före jänkarna, denna teknik är en svensk paradgren!

fö har inte är inte Gripens radar rörlig? vet inte om F35 har samma arrangemang dock.
Citera
2021-04-30, 17:29
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ja precis, dumsvenne, den dagen ni sviker oss finskar, så kommer ni att gå down.

Så var det under stormaktstiden, och så är det än i dag.
Gått på kosson lite väl tidigt idag eller?
Citera
2021-04-30, 17:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Ett flygplan på marken är bara ett dyrt bombmål. Är det för krångligt att hålla det i luften är det värdelöst oavsett hur fantastiska prestanda det har på pappret.
F35 är nog inte bra för Finland.

Även om det hade varit billigt så är det ändå olämpligt för det finska systemet med mindre flygfält och vägbaser.

Super Hornet och Gripen E har det som finnarna behöver: Fältmässighet, driftsäkerhet och allmän robusthet plus korta landnings och startsträckor.

Men som sagt, det kan ju bli vilket flygsystem som helst av de fem alternativen. Jag tror dock på något av de ovannämnda två.
Citera
2021-04-30, 17:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Även om det hade varit billigt så är det ändå olämpligt för det finska systemet med mindre flygfält och vägbaser.

Super Hornet och Gripen E har det som finnarna behöver: Fältmässighet, driftsäkerhet och allmän robusthet plus korta landnings och startsträckor.

Men som sagt, det kan ju bli vilket flygsystem som helst av de fem alternativen. Jag tror dock på något av de ovannämnda två.
Idag flödar lokalpatriotismen bakom tangentbordet så jag håller tummarna för Gripen och tror ärligt det skulle vara bästa valet för Finland.
Citera
2021-04-30, 17:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Idag flödar lokalpatriotismen bakom tangentbordet så jag håller tummarna för Gripen och tror ärligt det skulle vara bästa valet för Finland.

Men 50 Super Hornet kompletterat med 14 Growler är ett starkt kort.

Detta ska ställas mot 63 Gripen E kompletterat med två GlobalEye radarplan.

Det kan bli möjligheten att använda den svenska organisationen med flygbaser, utbildningsresurser, logistikresurser mm som fäller avgörandet.
Citera
2021-04-30, 17:45
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men 50 Super Hornet kompletterat med 14 Growler är ett starkt kort.

Detta ska ställas mot 63 Gripen E kompletterat med två GlobalEye radarplan.

Det kan bli möjligheten att använda den svenska organisationen med flygbaser, utbildningsresurser, logistikresurser mm som fäller avgörandet.
Growler... Ja, men inte mot en fiende som Ryssland, men vad vet jag. För dålig på just Growler.

Hoppas på Gripen i vilket fall!

Trevlig Valborgsmässoafton!
Citera
2021-04-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Gått på kosson lite väl tidigt idag eller?

Menar du att det inte finns en möjlighet att era svettiga ledare till politiker.
Inte kan köra med dubbelspel?

Under stormaktstiden krävde finskarna, en viss respekt. Det vill säga garantier.

Och det är likadant nu. Vi finskar kan inte be om ursäkt längre, att vi finns till.
Senast redigerad av pk2 2021-04-30 kl. 18:01.
Citera
2021-04-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Menar du att det inte finns en möjlighet att era svettiga ledare till politiker.
Inte kan köra med dubbelspel?

Under stormaktstiden krävde finskarna, en viss respekt. Det vill säga garantier.

Och det är likadant nu. Vi finskar kan inte be om ursäkt längre, att vi finns till.

Vad yrar du om egentligen?? Du verkar störd på riktigt. Vem f n kräver att ni ska be om ursäkt, och i så fall för vad?? Kan du inte starta en egen tråd om det svenska sveket, svettiga och bedrägliga svenska politiker etc etc. Den här tråden är en av de fåtal trådar där Flashback faktiskt försöker hålla en del seriös diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in