Hej! Läste din senaste artikel om BB-deltagaren Sami Jacobsson, och det föranledde några frågor som du gärna får svara på.
1. Är det enligt dig möjligt att lämna högerextrema och nazistiska åsikter bakom sig? Eller är det "en gång nazist alltid nazist" som gäller? I ett lite vidare perspektiv, i vilken utsträckning anser du att människor förtjänar en andra eller tredje eller tionde chans?
2. Är det möjligt att Sami skaffade dessa tatueringar någon gång i tonåren, en tid då många människor fattar tvivelaktiga beslut som de i vuxen ålder inte kan stå för? Jag vet inte om det är så, jag känner inte Sami och var helt omedveten om hans existens innan Big Brother, men visst kan det väl tänkas att det är så.
3. Är det möjligt att hans senfärdighet med att tatuera över dessa tatueringar (i synnerhet den sista som TV4 hjälpte honom med) mer beror på dålig ekonomi, än en ovilja att ta avstånd från den högerextrema världen? Igen, jag vet inte om det är så, men jag har förstått av diskussionen kring Sami att han samlat på sig stora skulder som han betalar av på. Då tänker jag att lägga ganska mycket pengar på att tatuera över gamla tatueringar (som kanske skaffades i ungdomligt oförstånd) kanske inte är prioritet ett.
4. Vad tänker du om att Samis bästa vän i huset, Daniel Glasman, själv är jude och att han i ett samtal där Sami berättade om sitt förflutna och sina tatueringar till synes accepterade Samis avståndstagande till 100%..? Daniel säger i klippet (som jag hoppas du har sett) att ingen är gladare än han själv om människor lämnar "den världen", underförstått den högerextrema.
Ja, det var väl mina mest omedelbara funderingar! Hemskt tacksam om du tar dig tid att svara.