Citat:
Ursprungligen postat av
pelle_snusk
Det kan också vara VHS-bandspelaren som inte förstår att en kasett är instoppad. Skruvar man isär bandspelaren ser man att det finns en pinne med en liten lampa och fotocell som sticks in underfrån i ett hål i kasetten när man för in kasetten. Om lampan är trasig får fotocellen inget ljus. Jag löste det tillfälligt med att kortsluta med hjälp av en knappnål. Be mig inte om detaljer - det var urlänge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
music4keep
Kan mycket väl också vara motorn i videobandaren som sagt sitt. Minns att mina gamla Panasonic-VHS brukade bete sig så när motorn började lägga av eller när de hade lagt av. Man stoppade in bandet som efter en liten stund spottades ut igen. Motorn orkade helt enkelt inte och då gick mekanismen för att skjuta ut bandet igång. Kan ju vara en sån sak med.
Ni verkar läsa slarvigt, för ni har missat att TS säger att spelaren funkar med andra band....
Det TS bör göra är att försöka kolla om bandet går att spola för hand. Först försöka sträcka det genom snurra på ena spolen åt gången.
Om jag minns rätt nu så sitter det en liten knapp på ena sidan som ska tryckas in för att kunna flippa upp locket för bandet.
Sen sitter det väl en knapp i mitten på undersidan, som ska tryckas in för att frigöra låsningen på spolarna i viloläge så de kan snurras, samt ett hål mitt under där en pinne i spelaren med lampa/fotocell ska in och som detekterar bandbrott och då stoppar spelningen.