2020-02-09, 00:49
Medlem
Har hittat ett gammalt videoband som jag vill spela upp på en gammal VHS, men den bara åker ut igen (eject) och går inte att få igång. Play funkar inte, ej heller framspolning. Den är bakåtspolad. Detta problem gäller bara detta band så det är inget fel på videobandspelaren.
Några tips?
Citera
2020-02-09, 01:02
Medlem
Något fel är det ju. Du får titta ordentligt på bandet. Kanske öppna luckan på det och se om bandet är trassligt. Det finns en liten knapp på ena sidan som ska tryckas in för att kunna öppna luckan.
Citera
2020-02-09, 06:21
Medlem
TheJackets avatar
När jag har haft liknande problem har jga bara satt in den igen gång på gån och till slut har det funkat. Men bäst är nog att öppna och kolla om nåt är trasigt i kassetten
Citera
2020-02-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym1793
Har hittat ett gammalt videoband som jag vill spela upp på en gammal VHS, men den bara åker ut igen (eject) och går inte att få igång. Play funkar inte, ej heller framspolning. Den är bakåtspolad. Detta problem gäller bara detta band så det är inget fel på videobandspelaren.
Några tips?

När videon reagerar så innebär det att det är något fel på bandet. I regel brukar det vara om själva bandet inte är riktigt stramt eller trassligt. Veva för hand med en fingret mot en av de där videorullarna för att strama åt bandet och kör ner det igen. I bland kan de också handla om lite udda mått som gör att just din video inte gillar det.
Citera
2020-02-09, 10:34
Medlem
pelle_snusks avatar
Det kan också vara VHS-bandspelaren som inte förstår att en kasett är instoppad. Skruvar man isär bandspelaren ser man att det finns en pinne med en liten lampa och fotocell som sticks in underfrån i ett hål i kasetten när man för in kasetten. Om lampan är trasig får fotocellen inget ljus. Jag löste det tillfälligt med att kortsluta med hjälp av en knappnål. Be mig inte om detaljer - det var urlänge sedan.
Citera
2020-02-09, 10:43
Medlem
Kassettband kan klibba ihop om de legat längre så jag antar att detsamma gäller för videoband.
Testa att spola tejpen för hand o se om det klibbat ihop.
Citera
2020-02-14, 21:28
Medlem
Kan mycket väl också vara motorn i videobandaren som sagt sitt. Minns att mina gamla Panasonic-VHS brukade bete sig så när motorn började lägga av eller när de hade lagt av. Man stoppade in bandet som efter en liten stund spottades ut igen. Motorn orkade helt enkelt inte och då gick mekanismen för att skjuta ut bandet igång. Kan ju vara en sån sak med.
Citera
2020-02-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Det kan också vara VHS-bandspelaren som inte förstår att en kasett är instoppad. Skruvar man isär bandspelaren ser man att det finns en pinne med en liten lampa och fotocell som sticks in underfrån i ett hål i kasetten när man för in kasetten. Om lampan är trasig får fotocellen inget ljus. Jag löste det tillfälligt med att kortsluta med hjälp av en knappnål. Be mig inte om detaljer - det var urlänge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Kan mycket väl också vara motorn i videobandaren som sagt sitt. Minns att mina gamla Panasonic-VHS brukade bete sig så när motorn började lägga av eller när de hade lagt av. Man stoppade in bandet som efter en liten stund spottades ut igen. Motorn orkade helt enkelt inte och då gick mekanismen för att skjuta ut bandet igång. Kan ju vara en sån sak med.

Ni verkar läsa slarvigt, för ni har missat att TS säger att spelaren funkar med andra band....

Det TS bör göra är att försöka kolla om bandet går att spola för hand. Först försöka sträcka det genom snurra på ena spolen åt gången.

Om jag minns rätt nu så sitter det en liten knapp på ena sidan som ska tryckas in för att kunna flippa upp locket för bandet.

Sen sitter det väl en knapp i mitten på undersidan, som ska tryckas in för att frigöra låsningen på spolarna i viloläge så de kan snurras, samt ett hål mitt under där en pinne i spelaren med lampa/fotocell ska in och som detekterar bandbrott och då stoppar spelningen.
Citera
2020-02-19, 16:34
Medlem
Skulle det inte fungera med tipsen ovan så tar du ett annat band som funkar och öppnar.
Flytta över bandet till den. Har gjort så själv med band som krånglar.
Citera
2020-02-20, 01:36
Medlem
Tack för tipsen! Ska prova imorgon. Det är bara det att jag är rädd att förstöra bandet, det är ett gammalt kärt minne.
Citera
2020-02-20, 09:58
Medlem
Megaforces avatar
Vissa bandspelare är väldigt känsliga för om bandens längd inte stämmer med spolens storlek. Kortare band har större spolar och i bandspelaren finns det detektorer som känner av hur mycket band som finns på spolarna.

Det kan hjälpa att spola bandet fram och tillbaka några gånger i en annan videobandare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in