2020-02-23, 11:39
Medlem
Colloidals avatar
Bilen är helt fixad nu. De enda felen det vart med bilen var dåliga drivknutar, spindelleder och krängningshämmare. Nu funkar bilen perfekt!

Tänkte bara rådfråga mer er angående en sak.
Dagen den lämnades in körde jag ca 100 m till verkstaden från huset, han körde in den, tog ut den sen på en kort testrunda, tillbaka de här 100m, åkte 6 km totalt för att tanka. När jag kom tillbaka blev jag nyfiken på att kolla motoroljan, den var typ gräddig, gick tillbaka och fråga angående det och han sa att det är ganska normalt.

Körde hem senare 30 mil, och två dagar senare kollade jag på morgonen innan skolan, den var fortfarande gräddig så körde 4 mil till skolan och kollade igen, oljan var svart och helt normal.
Kollade även under oljepåfyllningslocket, den har varit normal hela tiden, dvs svart olja. Kollade precis nu och den är lite gräddig på toppen. Detta måste ändå vara kondens då det försvinner när jag kör långa sträckor. Eller vad tror ni? Kollade ner i locket och det ser bra ut där nere, inga tecken på felaktigheter.

Kylarvätskan är röd för övrigt, men det är lite slam i kanterna i behållaren men inte i vätskan. Tror inte på topplockspackning i detta fallet.
Bilen är servad 8 maj 2019 men jag funderar på att serva den nu eller ska jag vänta så det har gått ett år?
Senast redigerad av Colloidal 2020-02-23 kl. 11:50.
Citera
2020-02-23, 17:56
Medlem
Baalzamons avatar
Du kan lika gärna serva den nu så vet du med säkerhet att det är gjort. Olja och filter kostar omkring en femhundring så det är inga stora pengar. Då vet du att det inte är något gammalt om oljan skulle se missfärgad ut.
Citera
2020-02-23, 21:29
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Du kan lika gärna serva den nu så vet du med säkerhet att det är gjort. Olja och filter kostar omkring en femhundring så det är inga stora pengar. Då vet du att det inte är något gammalt om oljan skulle se missfärgad ut.
Ja funderar på det. Fick faktiskt brev från Bilia förra månaden att det är dags för service så kanske det.

Tror du de byter kylarvätskan om jag ber om det?
Den ska bytas var 16K mil eller vart 4e år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in