2020-02-04, 14:57
Medlem
Pope666s avatar
En anhörig har varit på intervju hos migrationsverket i Sundbyberg.

Hon har varit i Sverige i flera år och ska nu äntligen få ett beslut om hon ska få stanna i sverige. Hon var på intervju och ska få besked den 12-13 februari.

Hon jobbar på heltid och är inte straffad. Jag undrar om man kan lista ut om hon kommer få ett positivt eller negativt besked eftersom de redan tänker skicka ett svar till henne (eller hennes jurist då) inom en vecka?

Oroar mig lite, känns som det kan gå åt pipan...
Citera
2020-02-04, 15:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666

Hon har varit i Sverige i flera år och ska nu äntligen få ett beslut om hon ska få stanna i sverige. Hon var på intervju och ska få besked den 12-13 februari.

Hon jobbar på heltid och är inte straffad. Jag undrar om man kan lista ut om hon kommer få ett positivt eller negativt besked eftersom de redan tänker skicka ett svar till henne (eller hennes jurist då) inom en vecka?

Papperslös, gästforskare, asylsökande? Anses hon kriminell i hemlandet? Var bor släkt och familj? Vilket land pratar vi om? Jag gissar att ingen kan dra några slutsatser utifrån de få detaljer i ärendet du givit.
Citera
2020-02-04, 15:30
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Papperslös, gästforskare, asylsökande? Anses hon kriminell i hemlandet? Var bor släkt och familj? Vilket land pratar vi om? Jag gissar att ingen kan dra några slutsatser utifrån de få detaljer i ärendet du givit.

Nä, hon kom under ordnade former. Hon har släkt i italien och hennes familj fick asyl i Sverige. Hon ville dock först inte söka asyl då hon inte vill ses som ett offer. Men gjorde sen det ändå eftersom hon annars fått lämna landet.

Andra vill gifta sig med henne i hemlandet. Hon är från Burkino Faso. Vill inte ge ut för mycket info här, tyckte bara att en vecka är väldigt snabbt svar. Då har de ju mer eller mindre redan bestämt sig, och ska mest skriva ned beslutet o maila över det till juristen.
Citera
2020-02-05, 09:09
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Ditt inlägg känns väldigt rörigt.

En anhörig? På vilket sätt anhörig?

Under vilka former har hon stannat i Sverige i flera år?

Du kanske borde klargöra en hel del så kanske du får bättre feedback.
Citera
2020-02-05, 12:42
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Är det en vecka från intervjun hon får besked?

Det brukar vara positivt, normalt ska offentliga biträdet ges möjlighet att yttra sig i ärendet. Sker inte det så är det för att Migrationsverket inte anser det vara nödvändigt, det gör de bara om de tänker ge uppehållstillstånd.

Att hennes släktingar har fått uppehållstillstånd är positivt, att hon inte har ansökt om asyl direkt när hon kom till Sverige är negativt. Går inte att säga så mycket mer.

Det finns inget generellt hinder mot att utvisa folk till Burkina Faso, risk för könsstympning brukar kunna vara ett bra asylskäl därifrån.
Citera
2020-02-05, 13:05
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Är det en vecka från intervjun hon får besked?

Det brukar vara positivt, normalt ska offentliga biträdet ges möjlighet att yttra sig i ärendet. Sker inte det så är det för att Migrationsverket inte anser det vara nödvändigt, det gör de bara om de tänker ge uppehållstillstånd.

Att hennes släktingar har fått uppehållstillstånd är positivt, att hon inte har ansökt om asyl direkt när hon kom till Sverige är negativt. Går inte att säga så mycket mer.

Det finns inget generellt hinder mot att utvisa folk till Burkina Faso, risk för könsstympning brukar kunna vara ett bra asylskäl därifrån.

Ja hon får besked den 12 februari. Juristen får ett mail som han sen ringer upp till henne o förklarar vad migrationsverket kom fram till.

Hon har betalat juristen helt själv ( trodde asylsökande fick det ?)

En som skulle vara ” expert” sa att hon skulle söka uppehållstillstånd pga arbete men juristen sa att det går inte att ändra bara sådär. Det bästa vore om hon fick uppehållstillstånd så hon kunde plugga m.m

Lär först som de bara skulle gå direkt till avslag mappen tyckte jag när beskedet skulle komma så fort men låter lite positivt av det du skriver.
Citera
2020-02-05, 13:52
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ja hon får besked den 12 februari. Juristen får ett mail som han sen ringer upp till henne o förklarar vad migrationsverket kom fram till.

Hon har betalat juristen helt själv ( trodde asylsökande fick det ?)

En som skulle vara ” expert” sa att hon skulle söka uppehållstillstånd pga arbete men juristen sa att det går inte att ändra bara sådär. Det bästa vore om hon fick uppehållstillstånd så hon kunde plugga m.m

Lär först som de bara skulle gå direkt till avslag mappen tyckte jag när beskedet skulle komma så fort men låter lite positivt av det du skriver.

Är du säker på att det är ett asylärende och inte ett anknytningsärende?

Beslut i asylärenden skickas via vanlig postgång, inte e-post. Det brukar inte ens läggas upp på biträdessidan vad jag vet.

Asylsökanden betalar inte sina egna ombud utan man får ett offentligt biträde utsett. Enda gångerna man inte har det är om man kommer från ett land med ett generellt utvisningsförbud, exempelvis Syrien eller om man aktivt har tackat nej till ett offentligt biträde.

Då hon är i Sverige och har ett pågående asylärende (utgår från det iaf) kan hon inte söka om arbetstillstånd. Det blir automatiskt avslag till dess att beslut i asylärendet vunnit laga kraft. Hon har två veckor på sig att ansöka om arbetstillstånd efter att beslutet vinner laga kraft.

Tja, de bör väl handlägga ärenden med privata ombud på samma vis som de med offentliga biträden och då begär man som sagt alltid in ett yttrande innan beslutet. Det föreligger skäl för återförvisning annars.
Citera
2020-02-05, 13:57
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Är du säker på att det är ett asylärende och inte ett anknytningsärende?

Beslut i asylärenden skickas via vanlig postgång, inte e-post. Det brukar inte ens läggas upp på biträdessidan vad jag vet.

Asylsökanden betalar inte sina egna ombud utan man får ett offentligt biträde utsett. Enda gångerna man inte har det är om man kommer från ett land med ett generellt utvisningsförbud, exempelvis Syrien eller om man aktivt har tackat nej till ett offentligt biträde.

Då hon är i Sverige och har ett pågående asylärende (utgår från det iaf) kan hon inte söka om arbetstillstånd. Det blir automatiskt avslag till dess att beslut i asylärendet vunnit laga kraft. Hon har två veckor på sig att ansöka om arbetstillstånd efter att beslutet vinner laga kraft.

Tja, de bör väl handlägga ärenden med privata ombud på samma vis som de med offentliga biträden och då begär man som sagt alltid in ett yttrande innan beslutet. Det föreligger skäl för återförvisning annars.

Ingen aning. Vet att hon betalat över 30 k till advokaten i alla fall.

Ja jag vet, men var en som tidigare jobbat på migrationsverket som påstod det först (hon ska ändå vara expert på det här) men som sedan advokaten att det inte funkar så.

Tycker allt känns väldigt rörigt. Hon får besked nästa vecka i alla fall.
Citera
2020-02-05, 16:16
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ingen aning. Vet att hon betalat över 30 k till advokaten i alla fall.

Ja jag vet, men var en som tidigare jobbat på migrationsverket som påstod det först (hon ska ändå vara expert på det här) men som sedan advokaten att det inte funkar så.

Tycker allt känns väldigt rörigt. Hon får besked nästa vecka i alla fall.

Ja det får man hoppas är ett asylärende. Låter högt för bara en persons asylärende med, det är ungefär vad en familj brukar kosta. Fast det beror väl på vilket timtaxa hon betalar.

Ja möjligheten finns för asylsökande att ”byta spår” som det kallas. Vill man göra det så kan man skriva på en nöjdförklaring efter ett negativt asylbeslut alternativt byta spår när Migrationsverkets beslut vunnit laga kraft. Som sagt en sån ansökan måste inkomma inom två veckor, vanligaste avslaget är p.g.a. Att den asylsökande har sänt in sin ansökan för sent. Migrationsverkets anställda har ofta bara koll på vad de själva sysslar med, de har enligt min erfarenhet ofta dålig koll på kraven för andra typer av uppehållstillstånd.

Hon bör dock redan nu se så att hon uppfyller kraven, du har dem här:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Anstalld/Du-som-redan-ar-i-Sverige/Asylsokande-som-fatt-arbete.html

Där framgår även hur processen går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in