2020-01-30, 18:22
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Tror du på fullaste allvar att EU's framtid är beroende av huruvida vi får en nätadapter med våra telefoner eller inte? Jag hoppas att folk har lite mer innanför pannbenet än så.

Ironi gör sig inte så bra i text inser jag. Det jag menar är förstås att jag tycker att gubbarna i Bryssel koncentrerar sig på fel saker. De inför futtiga tramslagar istället för tillsammans slå sina kloka huvuden i hop för att ta krafttag kring de mer akuta frågorna som hotar att rasera EU. Att bestämma om mobilladdare och plastpåsar är inte viktiga och akuta frågor att samlas kring i det här läget när England lämnar och allt fler flyktingar knackar på dörren och vill in.
Citera
2020-01-30, 22:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
1) Den som lever får se.

2) Har det hörts tongångar från dessa länder att de står först i kön? Är det ens rimligt att tro det?

Om det är något som Brexit lärt oss så är det att man måste skilja på vad det politiska etablissemanget tycker och vad folket tycker. I de flesta EU länder finns det en massiv uppslutning bakom EU-projektet hos etablissemanget, precis som det gjorde i Storbritannien.

Men i slutändan är det folket som avgör, och de är mer skeptiska.

Citat:
3) Vet egentligen inte vad i debatten som menas med ”överstatlighet” och frihandel.

Överstatlighet är att beslut om vilka lagar och regler som ska gälla i Sverige tas i Bryssel, inte i Stockholm.

Frihandel är fri rörlighet av av varor (inte nödvändigtvis av personer, tjänster eller kapital). EU var ursprungligen ett frihandelsområde, EEC, innan det blev ett överstatligt projekt.

Citat:
Ska man ha fri rörlighet måste man också enas om gemensamma regler. Tycker det är bra om Europa kan ha en gemensam policy avseende t ex ”flyktingmottagande” och miljö. Det är också bra om man kan gå ihop när Trump hotar med sina strafftullar.

Håller med om det sista. Det ligger i en tullunions natur att vi förhandlar gemensamt med andra länder. Tyvärr fegade EU-kommissionen just ur på den punkten och bestämde att varje EU-land får bestämma själv vilken 5G-infrastruktur de vill skaffa. Det innebär att USA genom hot och påtryckningar nu kan tvinga enskilda EU-länder att fortsätta att köpa routrar med amerikanska bakdörrar i stället för kinesiska routrar.

Däremot ser jag inget behov av en EU-gemensam flyktingpolitik. Detta kommer aldrig att fungera och har hittills enbart använts som ett svepskäl för att inte tackla problemen på nationell nivå.

Citat:
De som gnäller om överstatlighet gör det för att deras åsikter inte överensstämmer med EUs linje. Skulle EU tycka som dom vore det annat ljud i skäppan.

Fast i de fall där man har olika uppfattningar i olika länder kanske en påtvingad gemensam politik gör mer skada än nytta.

Citat:
Vad det gäller Farange så får man nog ta i beaktande att hans uttalande är avsett att boosta honom och GB. Han vill ju givetvis att övriga Europa ska dansa efter hans pipa, dvs ett EU under brittiskt styre.

Du har missförstått Farage. När han trodde att han först lyckats med sitt livsprojekt - ta Storbritannien ut ur EU - lämnade han politiken. När det sedan visade sig att etablissemanget inte tänkte respektera folkomröstningen kom han tillbaka, startade ett nytt parti som snabbt blev störst i EU-valet, och tvingade därigenom Tories att respektera folkomröstningen.

Farage är inte ute efter att "boosta" sin egen betydelse. Den är redan inskriven i historieböckerna.

Citat:
Chansen/risken finns dock (vilket jag påpekat tidigare) att Sverige lämnar om några år. Britterna är våra idoler och vi hänger dem i kjolarna. Vilket skäl kommer man då att ange? Tja, att man tycker att ”nationalistiska” och ”främlingsfientliga” krafter tagit över EU (sen att den beskrivningen mycket väl kan stämma in på GB låtsas man inte om).

Det finns förvisso en möjlighet att EU utvecklas i en riktning som i större utsträckning respekterar medlemsländernas suveränitet, men det tror jag på först när jag ser det. Och skulle det ske så minskar snarare risken att Sverige och andra länder lämnar EU.
Citera
2020-01-30, 22:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Polen och Ungern stannar så länge de cashar in som de gör. De hatar EU men älskar stålar. De får slängas ut (vilket inte kommer att ske).

Polen är beroende av EU-subventionerna, men knappast Ungern. Hur som helst så är nog sötebrödsdagarna snart över för länder med stora struktur- och jordbruksstöd från EU. Winter is coming.
Citera
2020-02-01, 00:07
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Polen är beroende av EU-subventionerna, men knappast Ungern. Hur som helst så är nog sötebrödsdagarna snart över för länder med stora struktur- och jordbruksstöd från EU. Winter is coming.

Hur kommer du fram till den slutsatsen? För 2017 gäller:

Ungern
BNP: 155,703 mld US dollar
EU-stöd: 4,049 mld euro (2,86% av BNP)

Polen
BNP: 585,783 mld US dollar
EU-stöd: 11,921 mld euro (2,24% av BNP)

För enkelhetens skull USD/EUR = 1,1
Citera
2020-02-01, 10:45
Medlem
NEJ, projekt rädslan ska inte vinna. Farage är inget än en beg.bil säljare ...livet för de vanlig Britterna blir inte bättre, 10-20 år innan vi ser effekterna på ekonomin om detta Brexit experiment lyckas eller inte. Men tack Herr farage, Scottish Independence is getting closer thanks to you and your followers ( sheep).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in