Har en MacBook Pro mid 2012 som började gå segt och hänga sig imorse. Jag minns inte om det var idag eller igår som jag klickade ja till en automatisk uppdatering.
För ett par månader sedan bytte jag hårddisken till en Samsung 860 EVO 1TB samt satte i 16 GB RAM vilket gav datorn nytt liv. Men nu strular den alltså.
Provade att starta om den men ingen skillnad. Har även provat att starta den i felsäkert läge men det lyckas inte. Datorn kommer aldrig förbi skärmen med linjen som visar hur mycket tid som är kvar.
När jag startat datorn normalt och efter mycket om och men lyckades öppna systeminställningar för att se om skivverktyget eller aktivitetskontroll skulle kunna hjälpa mig så upptäcker jag att inget av detta finns då hela verktygsmappen saknas.
Om jag söker med Spotlight efter aktivitetskontroll så hittar den programmet men det går inte att öppna.
Jag har inte raderat verktygsmappen så det verkar väl troligt att uppdateringen strulat.
Ska tillägga att jag tack och lov har en säkerhetskopia genom Timemachine på en extern disk. Men vet inte om jag ska försöka backa datorn med den eller om det finns någon annan lösning?
Någon som har varit med om liknande eller har förslag till lösning?
Den modellen (jag antar att det är en vanlig 13-tummare) har en väldigt känslig satakabel och det är mer än troligt att det är den som spökar. Det kan bli fel både vid uppdatering och vid avläsning av din nya SSD. Nya kablar finns via eBay.
Ok. Tack för svar. Lyckades hitta verktygsmappen. Den låg där den skulle bland programmen. Fick för mig att den skulle finnas under systeminställningar.
Har gjort en ctrl + R start och kört en skivkontroll och det är inget fel på den iallafall.
Kommer att ominstallera operativsystemet och hoppas det löser problemet eftersom det började efter uppdateringen.
Mod kan slänga tråden eftersom jag hade fel om verktygsmappen och frågeställningen inte längre är korrekt.
Ok. Tack för svar. Lyckades hitta verktygsmappen. Den låg där den skulle bland programmen. Fick för mig att den skulle finnas under systeminställningar.
Har gjort en ctrl + R start och kört en skivkontroll och det är inget fel på den iallafall.
Kommer att ominstallera operativsystemet och hoppas det löser problemet eftersom det började efter uppdateringen.
Mod kan slänga tråden eftersom jag hade fel om verktygsmappen och frågeställningen inte längre är korrekt.
Nu blir jag nyfiken på varför programmen (enligt trådstarten) inte gick att öppna.
Kort slutsummering.
Försökte att ominstallera datorn från felsäkertläge, först från Timemachine och säkerhetskopian som jag har på en lös hårddisk och därefter flera gånger försökt göra en ren ominstallation av Mac OS. Alla försök ledde till samma sak datorn frös och slutförde aldrig ominstallationen. Inte ens efter att ha raderat disken gick det att installera Mac OS. I loggen kunde man varje gång läsa en hel rad med olika fel och det slutade alltid med att den frös på ett fel som tydligen var fatalt.
Hela tiden var datorn dessutom seg och varje knapptryckning innebar att den behövde tänka en stund.
Beställde en ny SATA-kabel från Amazon (bor utomlands) som levererades på två dagar och kostade 15EUR inklusive två skruvmejslar och två plastgrejer för att lossa kontakterna med.
Satte i den nya kabeln och rengjorde dessutom fläkten och dess utblås som var väldigt igensatt.
Efter detta blev datorn som ny igen och utan problem kunde jag ominstallera hela datorn från Timemachine med alla mina filer, program och inställningar.
Vet ej om det var kabeln som var dålig eller processorn som var överhettad pga obefintlig kylning eller en kombination av dessa, men det spelar ingen roll. Nu funkar den igen.
Installerade en ny SATA-kabel och rengjorde fläkten. Datorn tillbaka från de döda. Tack
Citat:
Ursprungligen postat av XTR4446
Kort slutsummering.
Försökte att ominstallera datorn från felsäkertläge, först från Timemachine och säkerhetskopian som jag har på en lös hårddisk och därefter flera gånger försökt göra en ren ominstallation av Mac OS. Alla försök ledde till samma sak datorn frös och slutförde aldrig ominstallationen. Inte ens efter att ha raderat disken gick det att installera Mac OS. I loggen kunde man varje gång läsa en hel rad med olika fel och det slutade alltid med att den frös på ett fel som tydligen var fatalt.
Hela tiden var datorn dessutom seg och varje knapptryckning innebar att den behövde tänka en stund.
Beställde en ny SATA-kabel från Amazon (bor utomlands) som levererades på två dagar och kostade 15EUR inklusive två skruvmejslar och två plastgrejer för att lossa kontakterna med.
Satte i den nya kabeln och rengjorde dessutom fläkten och dess utblås som var väldigt igensatt.
Efter detta blev datorn som ny igen och utan problem kunde jag ominstallera hela datorn från Timemachine med alla mina filer, program och inställningar.
Vet ej om det var kabeln som var dålig eller processorn som var överhettad pga obefintlig kylning eller en kombination av dessa, men det spelar ingen roll. Nu funkar den igen.
Garanterat satakabeln, som sagt. Datorn uppför sig inte så på grund av överhettning. Bra att det löste sig.