2020-01-25, 18:05
Medlem
Hej,

Vilka fiskar ska man köpa som är nyttigast och ogiftiga?

Har för mig att vildfångad lax är ett alternativ men inte ska man enbart äta det tänkar jag... lite variation skulle inte skada...

OBS, det måste vara ekologiskt!

Tack snälla!
Citera
2020-01-25, 18:10
Medlem
Petermadsens avatar
Vildfångad lax i Alaska är nog inte helt fel. Smaska gärna i dig en vildfångad röding från en fjällbäck långt upp i de mörka norrländska skogarna.
Fet vildfångad fisk är the shit. Massor av Omega 3. Testa även makrill
Senast redigerad av Petermadsen 2020-01-25 kl. 18:13.
Citera
2020-01-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Vildfångad lax i Alaska är nog inte helt fel. Smaska gärna i dig en vildfångad röding från en fjällbäck långt upp i de mörka norrländska skogarna.
Fet vildfångad fisk är the shit. Massor av Omega 3. Testa även makrill
Kan man oftast läsa på förpackningarna vart fiskarna kommer ifrån?
Citera
2020-01-25, 18:24
Medlem
Vildfångad lax från atlanten med grannhav, samt makrill och sill från västkusten.
Där har du tre av de nyttigaste fiskarna, med lägst halt tungmetaller och dylikt.
Citera
2020-01-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Vildfångad lax från atlanten med grannhav, samt makrill och sill från västkusten.
Där har du tre av de nyttigaste fiskarna, med lägst halt tungmetaller och dylikt.
Tack så mycket! Skulle du kunna skicka någon länk på dessa fiskar från typ Coop Forum, ICA Maxi etc? det måste vara ekologiskt!
Citera
2020-01-25, 18:36
Medlem
Vill man ha fisk utan tungmetaller gäller snabbväxande fisk från atlanten/stilla havet. Makrill och sill är en kanonfisk med nyttiga fetter och som inte överfiskas på samma sätt.

Vildlax är också ok, även om dom växer långsammare. Smaken är ljusår bättre än odlad skitlax som är full med antibiotika.

En annan underskattad fet fisk från atlanten är kolja. Perfekt i fisksoppa.

Undvik all fisk från östersjön.
Citera
2020-01-25, 18:43
Medlem
Barney Calhouns avatar
Av våra svenska fiskar man kan fånga i insjöar borde ju icke predatorer som lagrar bytets gifter i kroppen vara säkrast.
Typ mört och brax.
Men jag väljer njuta av mina rökta abborrar ändå.
Citera
2020-01-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Vill man ha fisk utan tungmetaller gäller snabbväxande fisk från atlanten/stilla havet. Makrill och sill är en kanonfisk med nyttiga fetter och som inte överfiskas på samma sätt.

Vildlax är också ok, även om dom växer långsammare. Smaken är ljusår bättre än odlad skitlax som är full med antibiotika.

En annan underskattad fet fisk från atlanten är kolja. Perfekt i fisksoppa.

Undvik all fisk från östersjön.
Kan du skicka någon länk för vart jag kan köpa dessa? ekologiska måste de också vara!

Vad sägs om sej?
Citera
2020-01-26, 00:32
Medlem
Nu har jag läst lite om fisk på nätet och det har fått mig att överväga om jag ska utesluta fisk helt eller inte...

Fisk verkar göra mer skada än nytta känns det som...
Citera
2020-01-26, 01:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Nu har jag läst lite om fisk på nätet och det har fått mig att överväga om jag ska utesluta fisk helt eller inte...

Fisk verkar göra mer skada än nytta känns det som...

Beror ju mycket på om du är en man eller en kvinna i fertil ålder. Fisk från Östersjön t.ex. har blivit mycket bättre. Rekommendationerna i Sverige skiljer sig markant från övriga Östersjöländer t.ex. Finland där man uppmanar folk att äta mer strömming.

Annars så är siklöja ett bra alternativ när det gäller insjöfiskar, kan dock vara svår att få tag i i Sverige om man inte har kontakter. Fattar inte varför man inte käkar siklöja i Sverige, man tar bara tillvara romen. En mycket vanlig matfisk i Finland, äts på samma sätt som strömming.
Citera
2020-01-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Tack så mycket! Skulle du kunna skicka någon länk på dessa fiskar från typ Coop Forum, ICA Maxi etc? det måste vara ekologiskt!

ICAs Makrill i tomatsås är helt okej.
Makrill över lag är bra, då de flesta vatten de fiskas i är bra vatten och makrill odlas ej utan är alltid vild. Detsamma gäller i stort sett sill.

Vad gäller lax skall det stå just lax, och det skall tydligt framgå att den är vildfångad samt var. Är det nordatlanten är det bäst.
Allt som är odlat går bort.

Märkningar som "ekologiskt" blir ganska intetsägande för vildfångad fisk med avseende på dess innehåll av näring och gifter. Här är det frågor som hållbarhet som spelar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in