2020-01-21, 10:41
Medlem
Hej!

Till en början med vill jag be om ursäkt om detta ligger under fel forum, i så fall får någon gärna flytta tråden.

Vi är två i hushållet som inte har haft internet sen den 2 Januari. Jag ringde in och felanmälde till Bahnhof som svarade med att det blivit något strul i portalen, men att de startade om vår tjänst och att allt borde funka igen om en liten stund. Lät skitbra tänkte jag, och vi väntade en stund men internet kom inte tillbaka. Hepp, tänkte jag, då väntar vi till imorgon och så ringer jag igen. Då visade det sig att felet förmodligen låg hos Zitius och inte Bahnhof, så de anmälde det vidare och sa att det skulle ta 1 - 3 dagar innan det var löst. Eventuellt skulle Zitius kontakta oss och skicka ut en tekniker om de inte kunde lösa problemet hos sig.

Nu har det snart gått tre veckor och vi har inte hört någonting från Zitius. Har kontaktat Bahnhof dagligen som bara svarar med att Zitius ska höra av sig. Men när jag för någon vecka sen lyckades prata med någon vettig i kundtjänst så sa han att såhär lång tid ska det inte ta att få problemet fixat, och med tanke på att de sa 1 - 3 dagar från början så kan jag inte mer än hålla med.

Jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Fick nyss hem faktura på 1000 kr från Bahnhof som jag inte tycker vi ska betala. Jag jobbar dessutom som programmerare hemifrån och är i stort behov utav internet för jobb. Vi har fått använda vår mobildata som tog slut ganska snabbt.

Min fråga är egentligen vad borde jag göra, eller vad kan jag göra för att skynda på detta? Det är riktigt frustrerande då man inte kan kontakta Zitius själva, utan de hänvisar till internetleverantören.
Citera
2020-01-21, 11:00
Medlem
Soda--Pops avatar
Nej räkningen skall du bestrida, du har inte fått överenskomna motprestationen.
Citera
2020-01-21, 11:17
Medlem
Antivalents avatar
Banhof brukar vara sjyssta. Fått reducerade fakturor även för kortare avbrott (1-3 timmar).
Citera
2020-01-21, 11:21
Medlem
Du har inget avtal med Zitius, dock med Bahnhof.
Citera
2020-01-21, 11:49
Medlem
Yes, ska definitivt bestrida fakturan. Men vad kan jag göra för att få dem till att fixa problemet? En tekniker ska kontakta oss, men det har dem sagt i två veckor nu. Ska jag bara sitta och vänta? Känner mig så frustrerad för att inget händer.
Citera
2020-01-21, 12:05
Medlem
Om du ansluter datorn direkt till uttaget och se om du får en IP address.

Kör du windows kan du köra start -> cmd och skriva ipconfig /all

Får du en ip-address som är 169.x.x.x, då innebär det att du inte får DHCP-OFFER från DHCP
servern och då indikerar det att något är problem mellan dig och DHCP servern.

Posta resultatet här i tråden.
Senast redigerad av kashtwa 2020-01-21 kl. 12:07.
Citera
2020-01-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelmosen
Hej!

Till en början med vill jag be om ursäkt om detta ligger under fel forum, i så fall får någon gärna flytta tråden.

Vi är två i hushållet som inte har haft internet sen den 2 Januari. Jag ringde in och felanmälde till Bahnhof som svarade med att det blivit något strul i portalen, men att de startade om vår tjänst och att allt borde funka igen om en liten stund. Lät skitbra tänkte jag, och vi väntade en stund men internet kom inte tillbaka. Hepp, tänkte jag, då väntar vi till imorgon och så ringer jag igen. Då visade det sig att felet förmodligen låg hos Zitius och inte Bahnhof, så de anmälde det vidare och sa att det skulle ta 1 - 3 dagar innan det var löst. Eventuellt skulle Zitius kontakta oss och skicka ut en tekniker om de inte kunde lösa problemet hos sig.

Nu har det snart gått tre veckor och vi har inte hört någonting från Zitius. Har kontaktat Bahnhof dagligen som bara svarar med att Zitius ska höra av sig. Men när jag för någon vecka sen lyckades prata med någon vettig i kundtjänst så sa han att såhär lång tid ska det inte ta att få problemet fixat, och med tanke på att de sa 1 - 3 dagar från början så kan jag inte mer än hålla med.

Jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Fick nyss hem faktura på 1000 kr från Bahnhof som jag inte tycker vi ska betala. Jag jobbar dessutom som programmerare hemifrån och är i stort behov utav internet för jobb. Vi har fått använda vår mobildata som tog slut ganska snabbt.

Min fråga är egentligen vad borde jag göra, eller vad kan jag göra för att skynda på detta? Det är riktigt frustrerande då man inte kan kontakta Zitius själva, utan de hänvisar till internetleverantören.
Först och främst så skulle jag bestrida fakturan från Bahnhof då du har ett avtal med dom om att dem ska leverera internet till dig och isåfall om dom har avtal med Zitius för att kunna leverera och att det strular där så ska inte det hamna på dig utan det är något som Bahnhof får ta ansvar för, Därför så skulle jag också lägga mer vikt på Bahnhof om att dom ska lösa det här
Citera
2020-01-21, 13:30
Medlem
När man talar om trollen. Såklart kommer teknikern tre veckor senare när man precis gjort en ny tråd. Tydligen så har fibern gått sönder någonstans, så de ska anmäla det vidare till de som lagt kablarna. Kul. Ska för övrigt absolut bestrida fakturan, tänker inte betala en spänn.
Citera
2020-01-21, 13:41
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelmosen
När man talar om trollen. Såklart kommer teknikern tre veckor senare när man precis gjort en ny tråd. Tydligen så har fibern gått sönder någonstans, så de ska anmäla det vidare till de som lagt kablarna. Kul. Ska för övrigt absolut bestrida fakturan, tänker inte betala en spänn.
Borde inte banhof sett att de hade fullständigt noll kontakt med dig från början och beställt fysisk felsökning redan då?
Fick oklanderlig hjälp av min operatör när saker strulade, förutom den elakartade telefonkön då.
Citera
2020-01-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Borde inte banhof sett att de hade fullständigt noll kontakt med dig från början och beställt fysisk felsökning redan då?
Fick oklanderlig hjälp av min operatör när saker strulade, förutom den elakartade telefonkön då.
Jo man kan ju tycka det. Men de sa först att det hade blivit något strul i deras portal och att de startade om tjänsten för mig och att det då borde fungera igen efter en stund. Dagen efter ringde jag igen och sa att det inte funkade och då skickade dem det vidare till Zitius.
Citera
2020-01-21, 14:26
Medlem
Pre 1914s avatar
Har också zitius men förstår inte de olika rollerna riktigt. Fick fel på fiberomvandlaren efter åska och min operatör universal kontaktade direkt teknikern som kom efter ett par dar. Förmodar att teknikern jobbar för flera operatörer men ser inte var zitius kommer in i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in