2020-02-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrihaffi
Är varken insatt i politik eller rättsfall och tvekar på att jag skulle förstå vad du menade även om jag var det. Kan du förtydliga vad du menar med hyperkomplexa rättsliga/politiska frågor? Ett praktisk exempel vore kanske bra?

Jag tänker inte gå in på konfliktanalys/externa kriser som har lett till ökade migrationsströmmar och därmed större integrationsutmaningar. Det är, som sagt, alldeles för komplexa frågor för allmänna forumdiskussioner. Och nej, sådana gigantiska integrationsutmaningar kan självklart inte lösas genom att anställa fler integrationspedagoger eller liknande..Komplexa problem kräver komplexa lösningar.

Citat:
Så som jag tänker så är det bättre att ta in både terroristen och den utsatta. Eftersom problemen som uppstår i Sverige är mindre än problemen som är i faktiskt krigsdrabbade länder. Så hellre än att lösa problem genom att säga att det inte är Sveriges problem genom att inte släppa in fler i landet, så tänker jag mig att vi lägger mer folk på att jobba med problemen som kommer in i Sverige. Hur det skulle fungera vet jag inte. Det är något jag vill ta reda på.

Att du inte begriper allvaret i att "ta in terroristen" tyder på att du inte är insatt i terrorismfrågan. De terrorister eller potentiella terrorister som misstänks ha kopplingar till internationella terrororganisationer och befinner sig i Sverige är inte folk som avtjänar fängelsestraff eller åtalas i domstol. Det rör sig om misstänkta grova brottslingar som beviljats tidsbegränsat uppehållstillstånd och har därför rätt att vistas i landet på grund av att de riskerar skyddsgrundande behandling i hemlandet (dödsstraff, tortyr osv). Personer som är eller antas vara ett säkerhetshot och samtidigt får röra sig fritt och ostraffat i landet samt har tillgång till förmåner/bidrag som följer med bosättning i Sverige. Det uppstår väldigt stora problem tycker jag, särskilt med tanke på att det rör sig om hundratals människor (tusentals hotaktörer inom islamistiska extremistmiljöer enligt Säpos officiella statistik). Återigen kan sådana problem inte lösas genom utökade integrationsinsatser. Det är snarare fråga om interna regelverksförändringar och ev upprättande av en ny internationell tribunal för att lagföra internationella brott – vilket är debatterat och mycket kontroversiellt av olika anledningar.
Citera
2020-02-17, 23:44
Medlem
Tryckallan74s avatar
Jobbade med en snubbe från Asien som trodde att om det var minusgrader så behövde man inte jobba....! Han blev av med jobbet
Citera
2024-08-28, 18:42
Medlem
Mitt första jobb var ett lagerjobb där ca. 30 % var svenskar & finnar. Resten var allt möjligt från juggar till MENA-folk. Som ni vet så röker många invandrare och man fick inte röka inomhus. Det tog ca. 15 minuter att promenera genom det gigantiska lagret tills att man kunde gå ut på den andra sidan. Sedan så snackade och rökte de i minst 15 minuter. Det gick ut minst en gång i timmen och rökte, vilket innebar att den effektiva arbetstiden hamnade på max 4 timmar.

Icke rökare som mig själv fick skit direkt av cheferna om vi tog minsta lilla paus utanför de ordinarie rasterna.

Det suger verkligen att arbeta med invandrare från tredje världen.
Citera
2026-07-25, 13:23
Medlem
Invandrare förstör väldigt mycket på grund av att allt ska gå så jävla snabbt (jalla, jalla). Min PK-skadade chef har äntligen förstått detta i och med att hela byggnaden på relativt kort tid har fått väldigt svåra strukturella skador på grund av kollisioner av truckar och lastbilar.
Citera
2026-07-25, 13:29
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar!

Är ju ospecifik eftersom jag inte har koll på vad det finns för slags möjligheter än.

Oja orsaken till att jag finner det givande är för att jag gör något som hjälper en annan individ och kanske även för att det påverkar problemet med integration i stort.
Det optimala tänker jag vore om jag kunde gör det som ett jobb. Finns ju mycket man kan göra ideellt, men då blir det ju bara på fritiden och timmarna på jobbet känns bara som ett störande objekt. Slutgiltiges hamnar man väl då i facket av människor som hatar sitt jobb och dit vill jag inte.
Jag driver språkcafé och håller med dig om att det är kul och givande! Dock jobbar jag och alla jag vet om som håller på med liknande verksamhet volontärt. Det är liksom bara en timme i veckan så ingen större uppoffring.
Citera
2026-07-25, 22:42
Medlem
godboys avatar
Det är väldigt olika skulle jag säga. Nu jobbar jag ju i o f med välutbildade människor närmast. Men även servicepersonal som städ, undersköterskor osv är väldigt invandrartätt. Generellet skulle jag säga att det funkar bäst med de som är mest lika oss i kultur och samhällssyn. Jag har några slaver som jobbar med mig och de är jävligt duktiga, de får saker ur händerna och driver projekten framåt. Har även haft perser men de funkar inte lika bra.

Sen när det gäller att organisera och få saker att flyta och kunna tänka i mer än ett steg så funkar absolut de slaviska länderna tillsammans med Japan, Sydkorea, Kina bäst. Sämst funkar mellanösternländerna med undantag av Israel.

Jag reser runt lite, mest i Europa dock, då jag är med i ett specialprojekt som förenklat handlar om röntgenteknik kan man säga. Jag föreläser om hur man kan tillämpa och integrera olika system i varandra och hur man ska göra för att det ska vara säkert och vad man ska vara vaksam på. Det är inte ofta MENA länderna är representerade och om man har med dem att göra så försöker de alltid ta genvägar utan att ta helheten i beaktande. Några som är jävligt på är dock Kina, jävlar vad fort det går för dem även om de ibland krånglar till det lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in