Citat:
Jag tänker inte gå in på konfliktanalys/externa kriser som har lett till ökade migrationsströmmar och därmed större integrationsutmaningar. Det är, som sagt, alldeles för komplexa frågor för allmänna forumdiskussioner. Och nej, sådana gigantiska integrationsutmaningar kan självklart inte lösas genom att anställa fler integrationspedagoger eller liknande..Komplexa problem kräver komplexa lösningar.
Citat:
Så som jag tänker så är det bättre att ta in både terroristen och den utsatta. Eftersom problemen som uppstår i Sverige är mindre än problemen som är i faktiskt krigsdrabbade länder. Så hellre än att lösa problem genom att säga att det inte är Sveriges problem genom att inte släppa in fler i landet, så tänker jag mig att vi lägger mer folk på att jobba med problemen som kommer in i Sverige. Hur det skulle fungera vet jag inte. Det är något jag vill ta reda på.
Att du inte begriper allvaret i att "ta in terroristen" tyder på att du inte är insatt i terrorismfrågan. De terrorister eller potentiella terrorister som misstänks ha kopplingar till internationella terrororganisationer och befinner sig i Sverige är inte folk som avtjänar fängelsestraff eller åtalas i domstol. Det rör sig om misstänkta grova brottslingar som beviljats tidsbegränsat uppehållstillstånd och har därför rätt att vistas i landet på grund av att de riskerar skyddsgrundande behandling i hemlandet (dödsstraff, tortyr osv). Personer som är eller antas vara ett säkerhetshot och samtidigt får röra sig fritt och ostraffat i landet samt har tillgång till förmåner/bidrag som följer med bosättning i Sverige. Det uppstår väldigt stora problem tycker jag, särskilt med tanke på att det rör sig om hundratals människor (tusentals hotaktörer inom islamistiska extremistmiljöer enligt Säpos officiella statistik). Återigen kan sådana problem inte lösas genom utökade integrationsinsatser. Det är snarare fråga om interna regelverksförändringar och ev upprättande av en ny internationell tribunal för att lagföra internationella brott – vilket är debatterat och mycket kontroversiellt av olika anledningar.