2020-03-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald88
Avgå Anders Tegnell!, SKRIV UNDER OM ni tycker det samma om ANDERS TEGNELL

https://www.skrivunder.com/avga_anders_tegnell?uv=21205153

Efter flera skandal uttalanden, felbedömningar och inga som helst åtgärder utav Statsepidemiolog Anders Tegnell att försöka förebygga smittan ute i vårt Svenska samhälle så har Anders Tegnell gjort sitt hos Folkhälsomyndigheten, det är dags att någon mer kompetent tar över då hans förtroende bland Svenska folket är väldigt lågt utav hans handlingar och uttalanden.
Tycker han sköter mycket rätt dåligt men att tro att svenska folket sitter med kompetens att veta om en epidemiolog beter sig rätt eller fel... svenskarna kommer bara välja någon som säger vad de vill höra, oavsett om det är rätt eller ej i den katastrof vi står i nu.

Låt andra smittskyddsinsatta välja ersättare och OM det skall göras, då är jag med på banan alla dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nu 890 smittade i Svedala. Bryter vi 1000 idag?

1000 strecket var med största sannolikhet redan brutet sedan någon vecka tillbaka, om man räknar de fall man inte hittat.

Tittar man sen på kurvan för antalet nya fall per dag så ser den rätt identisk ut med hur det såg ut för Italien för en månad sedan, med 100 nya fall per dag. Efter det brakade det loss helt.

Frågan är väl om myndigheterna ens kommer att rapportera dödsfall framöver. Vi har ju "patientsekretess" i Sverige.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Siffrorna betyder ingenting. Hur det ser ut på riktigt vet vi inte. Det är ju bara dom som är riktigt sjuka som testas. Antalet döda kan vara högre, det finns ingen skyldighet att rapportera dödsfall. Tvärtom, det skapar bara panik.

De har slutat att testa så såklart antalet nya fall sjunker! 🤔
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Försök att bryta ditt tankemönster.
Katastroftankarna kan skada dig.
Allt detta finns just nu i ditt huvud och ingenting blir bättre av att du ältar allt om och om igen i tankarna och spä på rädslan.

Om du är så rädd som du skriver så välj att försöka läsa/ titta på endast det med positiv budskap.
Häng inte i den här tråden utan gör något annat istället om du inte kan hantera jobbig information.

Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Det är svårt att tänka på något annat än det jävla viruset just nu!
Och tyvärr kommer det uppenbart att vara så en lång tid framöver!

Hörde en gång en polis beskriva vad han tyckte om polisyrket, och han sa - Det är mestadels väldigt långtråkigt, och den enda variationen till långtråkigheten är korta stunder av total skräck.

Det är så jag ser våren framför mig!
En enda lång väntan i isolering, där man rycker till av skräck så fort någon familjemedlem råkar harkla sig eller hosta till.
Ska jag dö nu?
Ska min sambo dö?
Mina vänner, ska de dö?
Eller deras sambos?
Han som har diabetes...hon som är överviktig....och hur ska det gå för henne som har astma?....hur ska det gå för mig som rökt hela mitt liv?
Kommer jag att hosta tills jag slutligen kvävs?
Kommer min sambo att göra det?
Kommer jag måsta vårda min sambo här hemma utan minsta hjälp från vården?
Kommer jag om någon vecka lägga ut en video med ett rop om hjälp om att flytta sambons döda kropp ut ur huset?

Dessa kusliga frågor studsar runt i huvudet på mig likt en instängd humla i en glasburk.
Men mitt bland alla dessa läskiga frågor dök plötsligt en helt annan fråga upp, nämligen;
-Vem i hela helvete väljer att besöka en föreställning med Özz Nujen?
Jag menar inte bara nu, i corona-tider, utan rent generellt.
Vilken typ av människor väljer att köpa en biljett till en av Özz förställningar?
Vem väljer att lägga sina surt förvärvade pengar på honom?
Är det samma typ av människor som de som anlitar Reinfeldt när de behöver goda råd?
Vilka är dessa människor?

Kan det vara så att det är folk som till största delen röstar höger som kommer att överleva virusepidemin?
Högerfolk som är naturligt skeptiska till allt främmande. Som bygger sina beslut på fakta, och som har förlorat allt förtroende för staten.
Är det höger-folket som bunkrar mat så att hyllorna i butikerna gapar tomma?
Är det höger-folket som kommer hålla sina barn hemma från skolan?
Medan vänster-folket kindpussas och byter tuggummi med varandra under tiden de fnittrar hysteriskt åt en bergsturks som tramsar runt på en scen någonstans i landet.

Kanske det inte är de äldre som är den största riskgruppen i samhället, undan det är dem som röstat på FI, V, Mp och C som kommer att stryka med först. Då de inte tror på avstånd och gränser. Och dessutom ideligen kramar om varandra för att visa hur godhjärtade och kärleksfulla människor de är, är risken stor att smittan sprids i den gruppen.

Högerfolket har däremot en vana att hålla en armlängds avstånd till andra människor. Deras inbyggda rädsla för att bli smittade med homosexualitet, eller själva framstå som homosexuella om de kommer allt för nära någon av samma kön, gör att höger-folket redan lever mer isolerade liv än vad vänster-folket gör.

Så i slutändan kanske det blir männen i nordiska motståndsrörelsen, som alltid håller ett rejält avstånd till andra män, och som har svårt att träffa kvinnor, som står som ensamma vinnare kvar när resten av befolkningen dukat under.
De och de troende muslimska kvinnorna!
För de heltäckta muslimska kvinnorna borde också, logiskt sett, ha större chans att klara sig undan smittan.

Ingen vet hur detta slutar, och det är inte omöjligt att de enda som överlever detta blir ett hundratal främlingsfientliga män och ett gäng sunnimuslimska kvinnor.

Den som lever får se...
Citera
2020-03-14, 09:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Jag påstår bara att statens roll är att värna om Sverige som land, inte om dig som enskild individ. Att panikstänga samhällsfunktioner och företag är inte rätt lösning. Det kommer bara slå hårdare mot folkhälsa och privatekonomi i långa loppet.
Visst är det tragiskt med dödsfall. Självklart. Men vad ska vi göra? Det som händer händer. Det funkar inte att springa runt i panik och skrika. Bättre att istället försöka minimera skadan rent samhällsekonomiskt. Det är inte försvarbart att stänga ner skolor och infrastruktur (bussar/tåg) för att rädda livet på en så liten skara människor. DET ÄR SORGLIGT MEN TYVÄRR SANT.

I slutändan är siffrorna det som styr, inte känslorna. Ett bortfall av säg 0.001 % av befolkningen berättigar inte att staten ska ruinera sig för 40 år framåt. tyvärr

Har Sverige beställt 100000 respiratorer? Fixat 300000 IVA platser? Eller tänker du dig att alla svårt sjuka ska dö hemma? 50000 döda
Citera
2020-03-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Mindre nya fall i fredags jämfört med torsdagen, och bara 1 död än så länge. Är det på väg att vända?

Vilket är bevis på att regeringens taktik (ej testa) fungerar.
Citera
2020-03-14, 09:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Sverige är inte importberoende när det gäller mat, inte i det korta perspektivet på några månader iaf. Hyllor kommer gapa tomma eftersom många nu innehåller allehanda utländska produkter men basvaror som kött, mjöl, rotfrukter, bröd, mejeri mm finns det gott om i Sverige. Stoppas trafiken genom Danmark och kanske färjorna kommer det bli annorlunda men vi kommer inte bli apatiska med uppsvällda svältmagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Kanske den dummaste frågan nu. Finns det immuna personer.

Alla personer i hela världen kan få Corona? Vissa kanske förkylning andra som slås ut helt. Vet inte men känns som någon/några borde kunna vara immuna?
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
https://www.svd.se/hogt-fortroende-for-folkhalsomyndigheten

Ja kära nån. Vad ska man säga...lycka till!

Paradoxalt nog, så har troligtvis äldre stort förtroende för FHM. Just den grupp som råkar mest illa ut!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Svårt att säga med tanke på att testerna ska vara slut i Stockholm o det e brist annanstans.
Fyfan vad dålig staten e. Krisen har knappt börjat o det e redan brist.

Det finns testmaterial i Ryssland som de just nu skickar till tidigare Sovjetrepubliker, Italien, Iran m.fl. länder. Även Kina tillverkar och skickar ut till andra länder.
Fast Sverige brukar hacka på just de två länderna så jag vet inte om de vill hjälpa oss.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Sverige måste omedelbart göra sig av med den komplett livsfarliga dr Tengele.

STANNA HEMMA, STANNA INNE, TRÄFFA INTE NÅGON.

Svårt att handla då... speciellt ute på landet.
Citera
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Aftonbladet skriver idag om Gulans föräldrar. Pappan, 67 år som sägs sakna bakomliggande sjukdom, är den äldre man som blivit nedsövd på Karolinska sedan någon dag tillbaka, och mamman Sara är nu också inlagd på intensiven.

Vilken "influensa" sänker ett äldre par, får den ena nedsövd och den andra att svimma hemma? Bara en heads-up, många kommer dessvärre avlida innan detta är över - ambulansen kommer aldrig hinna till vissa i Saras situation. Vi är bara i inledningsfasen av eländet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8lX9/svenska-gulan-40-maste-valja--barnen-eller-foraldrarna

De första kritiska "svenska" fallen är alltså... kurder, eller nåt liknande.

Bara ett konstaterande.

Kanske att mamman är svenska, men dottern Gulan ser faktiskt ut att vara 100% Mellanöstern, rent genetiskt: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/31531301_10155483533816847_7294077490610307072_n.j pg?_nc_cat=111&_nc_sid=7aed08&_nc_oc=AQlL0On7kRUoX Du_RlX2pVw2xvXUXcyQb-kiYPjeDiMAXaI7iZhdxjDV2VBnuRlU7CQ&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=5cd9af1030b5dfa307f546b1b4b563f6&oe=5E92FF A4

Nåväl.

Det är redan nu brist på material inom sjukvården.

Vi har tiotusentals, kanske hundratusentals personer i landet som vistas här illegalt och som vi inte känner identiteten på. Dessutom har vi massor av personer som befinner sig i Sverige med tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd.

Borgar för explosiva mångkulturkrockar på våra vårdinrättningar. Ska Birgitta 61, som betalat skatt hela sitt liv och aldrig gjort en fluga förnär, och som inte har några bakomliggande sjukdomar, nekas respirator, för att Reza 37 (på pappret 21) som kom som "ensamkommande flyktingbarn", och som fått avslag på sin asylansökan tre gånger och som uppehåller sig i landet på grund av gymnasielagen, ska räddas från lungkollaps, på basis av att han är "yngre" - trots att han inte är svensk medborgare, aldrig betalat skatt, och egentligen borde varit utvisad.

Det kommer bli kaos. Det kommer blottas för alla vilken mardröm mångkulturen är.

Kan mycket väl bli så att någon adidasriddare från orten stormar akuten med en UZI i byxlinningen, och skriker: "ey, min baba ska ha en respirator nu, jalla era fakkin' horungar!!!" Och för att markera att det är allvar skjuter han en sjuksyrra i knäskålen.
Senast redigerad av TrolleriKonto 2020-03-14 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in