"Han ogillar att göra saker för säkerhets skull och avfärdar sina egna kritiker som oinformerade.
Sveriges statsepidemiolog tycker inte att vi ska få panik över det nya coronaviruset.
Varför gör inte alla bara som han säger?"
/.../
"Flera rektorer i Stockholm är oroliga och verkar beredda att vidta samma åtgärd, och därmed gå rakt emot Anders Tegnells rekommendationer.
–
Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen."
/.../
"Den 63-årige statsepidemiologen är en nyckelperson i det svenska försvaret mot det nya coronaviruset, en av dem som leder och samordnar det nationella smittskyddet.
För de flesta svenskar har han blivit den som under dagliga pressträffar säger att det inte finns skäl till panik."
/.../
"– Absolut inte, de här rutinerna har fungerat jättebra hittills.
Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom, säger Anders Tegnell innan han avslutar samtalet med en skolföreträdare."
/.../
"Anders Tegnell är i grunden infektionsläkare, han har bland annat arbetat för WHO med att bygga upp vaccinationsprogrammen i Laos. Men sedan många år är han främst statlig tjänsteman, hans egna barn betraktar honom inte längre som ”riktig läkare”.
När han pratar om det nya coronaviruset är det inte om situationen för enstaka patienter. Han pratar om percentiler, sannolikhet, om statistiska trender och om säsonger.
Exempel: Vi är just nu i den vanliga influensasäsongen. Årets influensa är mild, men innebär ändå ett ökat tryck på sjukvården. Om några månader kommer sommaren då spridningen av det nya coronaviruset tros avta till följd av värme och människors beteendemönster. Fick Anders Tegnell bestämma skulle alltså ett eventuellt utbrott med nationell spridning ske först i maj, juni – efter influensan och lagom till sommaren."
/.../
"
Om skolor börjar stänga redan nu – hur ska de då agera när det ”riktiga” utbrottet kommer? Anders Tegnell tycker att rektorerna låter oron styra. För egen del är han inte alls orolig."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/