2020-03-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Tänker inte ens kolla. Youtubevideos är ingen legitim källa. Lägg ner.

Han har blivit intervjuad på flera brittiska nyhetskanaler. Han säger saker som man hör på andra håll. I stort sett: han är i 20-30årsåldern och upplevde hemska symptom. Andningssvårigheter, hosta, ont i muskler. Inte roligt. Värre än influensa. Det är ganska uppenbart i detta stadium. Det här är inte en rolig sjukdom.
Citera
2020-03-13, 23:45
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Mainstream media. Frågan är relevant, jag minns inte när jag senast hade fysisk kvällspress hemma. Min blekvita röv slipper bli rosa av Sportsidorna. Om de nu ens är rosa längre?

Man kanske skulle bunkra några Aftonbladet trots allt? Levande ljus, en flaska rött och Anders Lindberg hängandes från muggpapperhållaren. Bunkerfredagkväll.

Hahaha ja nu förstår jag, tack för kvällens skratt!
Citera
2020-03-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är ganska tydligt att Tegnells plan är flockimmunitet antingen genom vaccin eller genom att smitta ned så många som möjligt.

Tegnell försöker inte skydda oss med sina åtgärder utan det är sjukvården han försöker skydda så att den inte kollapsar. Målet och syftet är i grunden att få oss alla smittade, men pö om pö. Man får en ganska bra inblick i Tegnells mycket sjuka hjärna genom att läsa hans lilla skrift som han författade till krigsvetenskapsakademien.

Kan det ändå vara det bästa i nuläget?
Jag förstår ju att Tegnell ljugit, men är det möjligt att hans tillvägagångssätt sparar mest liv?

Frustrerande att jag inte är en expert så jag självsäkert kan uttala mig om det.
Å andra sidan har många andra experter varit kritiska mot Tegnell i Läkartidningen.

Jag vet inte längre vad jag ska tro.

Men en sak vet jag.
Och det är att jag inte förlåter politikerna för att de valt att Sverige i förväg inte ska vara förberett resursmässigt när krisläget är här.
Jag vill se ansvariga politiker i fängelse, så småningom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Det är inte viruset som skapar panik och ekonomisk depression.

Det är regeringarnas panikartade och felaktiga åtgärder som skapar paniken.

Corona är ofarligt för en övervägande majoritet (ca 95 %) av befolkningen.

Bara folk med underliggande sjukdomar (cancer, hjärt- och lungsjukdomar) som råkar illa ut.

Jo, det är min uppfattning också.
Men vilka åtgärder har varit panikartade menar du? Tycker de går rätt lugnt fram.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Forskning visar att 500 000 extra dog i cancer pga finanskrisen 2008.

Fattigdom och mindre pengar i samhället...

Antar att vi som redan är relativt fattiga har en fördel. Vi självdör inte vid lite motgångar i ett I-land.
Citera
2020-03-13, 23:47
Medlem
Citat:

Hellre fattigdom än sjukdom. Jag hellre lever på bröd och vatten än att se mina nära och kära hosta ihjäl sig och insjukna av ett jävla fladdermus virus.
Citera
2020-03-13, 23:47
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Tyvärr är svensken invaggad i falsk säkerhet- det drabbar ju bara äldre och riskgrupper- fy fan..

Ja, fy fan. Talade precis i telefon med en släkting, hon är i riskgruppen 60+ och full diabetes. Hon sa att om hon får lunginflammationen, och det inte finns någon hjälp så kommer hon att ta sitt liv! Det hemska är att jag kände att hon menade det, fick tårar i ögonen. Nu, en stund senare, känner jag bara tungt hat.
Citera
2020-03-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
WHO använder dessa tal för utfall av de som smittats:
80.9% lätta symptom
13.8% sjukhusvård
4.7% intensivvård
3.7% dödlighet

Använder vi dessa tal på Sverige i ett scenario där 80% av befolkningen smittats så får vi talen nedan.
Befolkning 31 december 2019: 10 327 589 personer
Smittade: 8 262 071 personer
Lätta symptom: 6 684 015 personer
Sjukhusvård: 1 140 166 personer
Intensivvård: 388 317 personer
Dödlighet: 305 697 personer

Med WHO's siffror så skulle vår sjukvård haverera redan vid 100 000 smittade.
Så låt oss hoppas att Sverige lyckas bryta smittkedjorna snarast!

Med Anders Tegnell i spetsen så är det antagligen hopplöst på den fronten.
Citera
2020-03-13, 23:48
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du är ganska konspiratoriskt doomsday-lagd har jag märkt... finns nada som stöder nåt av det du sitter och klurar på nu, bara så du vet. Dessutom har Danmark redan den italienska varianten själva.

När jag för ca 2 veckor sedan postade att det pekade på Italien värkade ha större problem en alla andra länder i Europa sa många det samma som du sägar nu, men se hur de har gått för Italien !

Läs!!!:

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-13-italien-kaemper-haardt-mod-coronavirus-sygeplejerske-viser-blaa-maerker-frem?fbclid=IwAR2 bBmrsybNya8dDp6t0F80xoj5FYNOerTuqti4TBCscpaQDpG2v6 KYFjsM

Anestæsilægen Luca Lorini siger desuden, at hospitalet nu ser en ny type kritisk syge patienter.

- Nu er de lidt yngre, 40 til 45 år, og med lidt flere komplikationer. Der kommer folk ind nu, som blev syge for syv dage siden og har behandlet sig selv derhjemme, men så er deres tilstand blevet mere og mere kritisk, fortæller han.
Citera
2020-03-13, 23:49
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mainstream media. Alltså: finns här någon som fortfarande prenumererar på dagstidningar?

Nej det hoppas jag inte!

Covid-19, du har förstört mitt liv, du har fått mig att surfa in på aftonblaskan
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Precis som du säger är det vanligt folk som får ta smällen
Hela västvärlden har fyllts på med nya människor utan att sjukvården byggts ut så det är ju tryggt att ge skulden till finanskrisen. Vad skyllde man på förra året att sjukvården inte fungerade i Sverige?
Citera
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Man får väl ändå se det för vad det är, ett antiviralt läkemedel. Antivirala läkemedel finns att använda mot influensa, ändå dör folk av influensa.
Det är inget mirakelmedel, bara en broms.
Nej, den som får det lär ju inte bli frisk som en nötkärna i samma ögonblick, men det verkar ju ändå vara relativt effektivt enligt det jag har läst. Och ju kortare någon behöver ligga på intensiven desto fler får plats där.

Kan fortfarande inte hitta ett rimligt argument till varför man inte avsätter en stor summa pengar till att dra igång en expressproduktion av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in