2020-03-13, 22:28
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror Kina kommer drabbas riktigt hårt av Corona framöver.

Vänta och se. Sverige har en genomtänkt strategi. Framtagen i förväg.

Man backat inte för populism

Tegnells dagar är räknade, folket är trötta på honom.
Citera
2020-03-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är ett verifierat inlägg på Reddit som en italienare har postat för att beskriva situationen i Italien den senaste tiden. Han beskriver utveckling i sex faser och det är en skrämmande berättelse och kanske vad vi själva har att vänta. Jag lägger in slutklämmen. Ni själva får (och bör) klicka på länken och läsa hela inlägget då det är för långt att lägga här. Så här avslutar han:

From an Italian to the rest of the world: you have no idea about what's coming.
Verified Account -Italian Citizen
/.../So that's what the situation is like now today as of the 12/03. Keep in mind that it all happened in around 2 weeks, 5 DAYS FROM STAGE 3 TO NOW.

The rest of the world apart from Italy, China and Korea is just now beginning to reach the other stages, so let me tell you this: you have no idea what's coming to get you. I know because 2 weeks ago I was the one who had no idea and though that it wasn't that bad. But it is. And not because the virus alone is particularly dangerous or deadly, but for all the consequences it brings. It's hard to see all these countries act like it's not coming and not taking the precautions that are necessary for the well-being of its citizens while they still can, so please if you're reading this try to act in your best interest. This problem isn't going to solve itself by ignoring it. Just wondering how many undiscovered cases there might be in America alone is scary, and they're in for a big, big trouble because of how their country is run.

Our government for once did a good job I must say. The actions taken were drastic but necessary, and this may be the only way to limit the spreading. It's working in China so we hope it will work here too (it's already working in some of the first red zones which were quarantined before everybody else). Also they're taking measures to protect us citizens such as suspending mortgage payments for next months, help for shop owners who were obligated to close and so on.

I realize that these takes are really difficult, if not impossible, to take in some countries, and it's really worrying to think about what it could mean in global scale. I see a very dark time ahead of us all over the world and it makes me so angry to see all these countries not taking action while they can. I wonder if this pandemic will be a turning point in our society, what do you think?

So guys, if there are cases where you live, then the virus is spreading, and you're maybe 1 or 2 weeks behind us, but you'll get to our point eventually. PLEASE PLEASE PLEASE take any precaution you can take, don't act like it's not going to get you, and, if you can, STAY HOME.
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fhxap2/from_an_italian_to_the_rest_of_the_world_you_have/

Mycket intressant läsning. Borde vara obligatoriskt för alla att läsa.
Citera
2020-03-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag tror det är ett biovapen då Kina enbart har 1 biolab med level 4 och det ligger i Wuhan. Inte så stor sannolikhet. Just nu så vet ingen hur viruset kom till, en teori är djurmarknaden vilken dock var en lögn som Sovjet tidigare använde sig av (matmarknad) då ett virus som senare studier tyder på smitit från deras labb.
Så ingen vet så vitt jag vet.

Detta virus diskriminerar inte mellan olika människor därför kan det inte vara ett vapen. Detta virus är ett fladdermus virus som har hoppat av till människor. Man kan inte stoppa det utan kraftfulla åtgärder och restriktioner så tidigt aom möjligt. Alla skolor, förskolor och universitet bör stängas. Anders Tegnell har tyvärr underskattat detta virus från dag ett och bör få sparken omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Som jag skrivit tidigare:det beror på hur olika länder definierat barn. Alltså någonstans mellan 14 och 18 år.

Dessutom måste jag återge två händelser idag:

I en ganska stort köpgalleria, med en tredjedel så många kunder som vanligt. En medelålders man står och pratsr med två äldre damer: "Egentligen så befinner jag mig i karantän. Jag jobbar hemifrån, men känner mig helt frisk...."

Nu, pågående på ett pendeltåg: En medelålders man stannar till vid en plats och sätter sig bredvid en medelålders kvinna, de verkar känna varandra väl Mitt emot sitter gammal man som de samtalar med. Både den medelålders mannen och kvinnan hostar häftigt och djupt, även om de lugnat ned sig något nu. Jag sitter på fem meters säkerhetsavstånd ifrån sällskapet.

Jag måsre säga som Stickan Andersson: "Människorna är inte dumma, de är dummare".

Låter inte bra.

Är dock fortfarande inte övertygad om att smittan inte kan gå från barn till vuxen. Tror det är ett av AT's påhitt. Inget jag hört om från någon annan källa. Men har du några trovärdiga sådana så kan du ju dela med dig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Har en polare som jobbar som busschaffis. Ska man köpa mask till honom tro?

Ja, en mask behöver han såklart.
Förslagsvis nåt Darth Vader-liknande😄
Citera
Medlem
Skillnaden mellan Tyskland och Frankrike är faktiskt slående, lika många fall, Tyskland t.om. marginellt fler. Tyskland har 8 döda, och 9 allvarliga/kritiska. Frankrike har 79 döda och 154 allvarliga/kritiska.
Någon som har en rimlig förklaring? Båda är rika länder, med skulle jag tro, ungefär lika bra sjukvård, Tyskland kanske lite bättre, men inget som ska förklara den här skillnaden.
Är det teoretiskt möjligt att viruset muterat till en mildare form, och att den är till största delen den som hamnat i Tyskland, och även i norden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Självfallet kommer det att bli färre avgångar. Har du blivit tacklad i huvudet?

Såvida skolor fortfarande har öppet och folk rör sig på stan precis som vanligt kommer det inte skäras ner på kollektivtrafiken.

Restauranger och barer är fyllda precis som en vanlig fredag idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.itv.com/news/2020-03-11/italy-doctors-coronavirus-covid-19-quarantine-milan-health/

Varsegod read and learn.

Oj här står det att en massa 20-åringarutan grundsjukdom är svårt sjuka.

Det står även att barn är superspridare eftersom de får lättare symtom och därför finns ute i samhället, besöker far- och morfäräldrar, affärer, lekplatser osv, osv.
Citera
2020-03-13, 22:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Har en polare som jobbar som busschaffis. Ska man köpa mask till honom tro?

Jag hade inte jobbat som bussförare utan att bära andnigsskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag tror det är ett biovapen då Kina enbart har 1 biolab med level 4 och det ligger i Wuhan. Inte så stor sannolikhet. Just nu så vet ingen hur viruset kom till, en teori är djurmarknaden vilken dock var en lögn som Sovjet tidigare använde sig av (matmarknad) då ett virus som senare studier tyder på smitit från deras labb.

Så ingen vet så vitt jag vet.

Känns verkligen som att militären är inblandat.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu bunkras det hej vilt i Sverige. Jag blir lite orolig att folk köper på sig stora lager och kanske tänker sälja själva om det blir brist.
Finns det inga planer på ransoering av basvaror?

Det där med toapapperet var jobbigt. Tomt i de fem affärer jag letat i. Vad ska ni göra med allt toapapper, och vad ska vi andra torka oss med?
Citera
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
I Sudan har har alla smittade dött , 100 procent dödlighet där.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Hoppas du trollar. De tewtar bara de som dör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in