2020-03-13, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok, smittade 8070 och dödsfall 1.

10 dödsfall blir det väl om vi ska tiodubbla?
Citera
2020-03-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Om det är konstaterat som detta virus, då är det en sak, men milda symtom kan lika väl vara en vanlig förkylning. Är det straffbart att gå ut med förkylning?

I detta läget om du går ut med symptom som du misstänker är Corona så är det inte omöjligt.
Citera
2020-03-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Ja det finns stora skillnader. En sådan skillnad är att barnen i skolan max kommer att påverkas någon vecka om de bli sjuka av Corona

Men dom är väldigt effektiva smittbärare till alla andra. Föräldrar kommer ändå bli sjuka och då kommer dessa personer bli en börda för vården istället för att bara vara hemma och vara enbart en ekonomisk börda.

Skärpning.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Stefan Löfvens coronapolitik och coronastrategi lämnar mycket att önska.
Citera
Medlem
27 critical i norge nu, detta håller på att gå åt helvete..
Citera
Medlem
Jofs avatar
Så drabbas flertalet av detta virus:

Jag fick en lätt feber, ingen förkylning där man nyser och har rinnig näsa. Jag hade lite ont i musklerna, som vid träningsvärk, och kände mig allmänt slapp och svag. Men efter en och en halv dag släppte det.

En vanlig förkylning är värre.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Lite svårt å dölja den hostan och hängigheten.

Finns pollenallergi nu också. Vad ska hända? Polisen hämta en?!?

Nej, detta har gått till överdrift.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Siffran bör tiodubblas, minst. Pga mörkertalet.

Vilket mörketal. Ligger folk döda hemma eller?
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Strötanke. Om barn har 0 symptom, men smittar friskt, så förklaras Sydkoreas fina siffror med att dom masstestat och fått med barnen. Fokuserar man då på subsettet av icke-barn blir prognosen fulare och börjar likna det vi ser i Wuhan och som rapporteras från Italien och WHO. En dödlighet på minst 1 och kanske upp mot 3 eller 4% för “vuxna” med ökande risk som funktion av ålder och biologisk mesighet.
Citera
Medlem
Citat:
Försvarsmakten rycker in
Under en presskonferens på torsdagen larmade Johanna Sandwall, krisberedskapschef, för att beredskapslagren i Sverige inte håller för en kris. Hon konstaterade att det inte finns några generella beredskapslager med sjukvårdsutrustning i dag.

Försvarsmakten kommer nu stödja Folkhälsomyndigheten med två laboratorieingenjörer. Någon förfrågan från andra myndigheter har ännu inte kommit.

– Vi vet att de ska hjälpa Folkhälsomyndigheten i deras laboratorier. Exakt vad de ska göra kan jag inte svara på, säger Jesper Tengroth, pressekreterare på Försvarsmakten.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris-1/
.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag tror tyvärr att ditt individuella behov av siffror har ganska låg prioritet. Jag kan också hålla med om att det är bättre att lägga resurserna på att ta hand om de få bland de som redan fått viruset som behöver vård (mycket liten andel) och att se till att så få/dag smittas än att tillfredsställa ditt behov av att göra grafer i excel av information som inte kan användas till nå’t nyttigt, och som per definition inte är exakt ändå.

För att redovisa statistik över läget behöver man inte all tillgänglig sjukvård närvarande.
Om du inte är i behov av statistik så ta inte del av den, jag vill verkligen inte att du ska göra det när du inte anser den viktig.
Grafer, excel? vad pratar du om och vad vill du ha sagt? inget viktigt som tillför ämnet, BYEBYE
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Såg beräkning på detta i tråden för ett antal veckor sedan då de räknade in alla riskgrupper såsom äldre generellt, diabetiker, astmatiker, fd cancerpatienter, folk med hjärtproblem, lungproblem osv osv. Så totalen blev ca 3 miljoner.

Sedan om astmatiker tillhör riskgruppen när detta är över återstår att se.

Tilläggas kan att FHM skulle se utbredningen av corona bland sjukskrivningar. Det är ca 4 miljoner i Sverige som inte skulle sjukskriva sig ifall de blev sjuka så mörkertalet kommer att bli väldigt missvisande i framtiden.

Ja helt klart. Det är oroande många... Men ändå rätt att de begränsade resurserna går till riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in