2020-03-12, 13:57
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=3mYs1Uyx3c8

Singapores Premiärminister Lee pratar om COVID-19 den 12e Mars.

Väldigt bra tal och ett land som tar detta på allvar och hanterar situationen på rätt sätt. Hoppas Sverige kan ta efter.
Citera
2020-03-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Kommer siffran för antalet smittade hamna på över 600 så borde Sverige stänga alla sina gränser omgående! Går siffran över 1000 så borde hela landet försättas i karantän, precis som Italien.

55 686 aktiva fall i världen just nu.

Helt ärligt så är det fullt rimligt antagande att det är 1000-tals smittade redan nu bara i Stockholm, om det redan var 200 häromdagen innan man slutade föra statistik, samtidigt som hela Stockholm åkt på melodifestivalen, fotboll och ishockeymatcher, samt trängts i kollektivtrafiken. Om vi har en okontrollerad smitta som det ser ut som vi har, så spelar det knappt roll med några andra åtgärder än att allt stänga ner allt, och samhällsnyttiga funktioner fortsätter. Jag tycker man ska upprätta sambandscentraler med hjälp av militären, samt börja med utkörning för matbutiker, allt tekniskt som är nödvändigt fortsätter för samhällets viktigaste funktioner. Dessa personer skall få fullständig skyddsutrustning, högt betalt och bära upp vårt samhälle. Ja, praktiskt går det att ordna, kanske till och med skulle skapa många arbetstillfällen, samt att vi garanterat har allt material för att få det att fungera. Skolor skulle behöva ha onlineundervisning, skapa sociala chatmedier, och förbered för att så många som möjligt skall överleva istället för att köra allt i botten och se hur vi ska gå vidare. Sverige kan med hjälp av mycket enkla medel kunna agera smart, jag hoppas våra myndigheter jobbar med detta, även om dom behöver förmedla det som gör och agera som dom gör.
Citera
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Börsen är bara ettor och nollor i en dator. Spekuleras börsen och kronan nu ner till noll kan det här landet få en välbehövlig omstart där alla har samma värde och rättigheter.

Amen! Det enda positiva från detta är just en ekonomisk restart och omstrukturering av systemet. Kanske är detta vad människorasen behöver för fortsatt utveckling?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag blir så jäkla torr av handsprit (blir du inte det?).

Ja, de som har bakteriefobi och har i ryggmärgen med att göra rent händerna så fort ni är ute i samhället (trycker in knappkoder och spritar händerna efter) ni har verkligen försprång nu!

Svårt att få in för en annan, som INTE har varit på det sättet.

Det ÄR jobbigt att bli trackad när man bunkrar och förbereder sig nu också.
Själv blir jag motarbetad i hushållet.

Jo, man blir torr om händerna men jag är duktig användare av handkräm också så de jämnar ut sig på det viset.. Sen om de är nyttigt eller inte vet jag inte, men de har blivit liksom ett beteende och en vana så de bara går på automatik typ..
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/detta-galler-for-skolor-och-forskolor-i-sverige/

Anna Ekström i skolmöte

Klockan 14 på torsdagseftermiddagen kommer Sveriges utbildningsminister Anna Ekström, S, träffa aktörer inom skolan för att ”diskutera hur det aktuella läget påverkar verksamheterna samt kommande åtgärder”.

Stäng ner för fan, jobbar själv inom barn & skola, dock i en stad som ännu inte haft något bekräftat fall men ändå
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Medeltemperaturen i mars är 11C. Februari hade medeltemperatur på 7C.
https://www.timeanddate.com/weather/iran/tehran/climate
Men visst. Du kan ju gärna komma med siffror eller statistik eller whatever istället för smädelser, eller är det allt du har kvar?

Du har ju uppenbarligen inte fattat vad diskussionen handlade om från första början. Person X påstod att 'värmen dödar viruset', varpå person Y refererar till Iran & hävdar motsatsen & in där kommer du med det ena påståendet efter det andra utan belägg & kallar folk för det ena & det andra.

GGWP M8. GGWP.

Du är ju dummare än någon kan ana. jag svarade inte på ditt inlägg initialt.
Jag har aldrig påstått att "värmen dödar viruset.." men jag säger med 100% säkerhet att man INTE kan använda Iran som ett exempel på motsatsen, hur korkad kan du bli??

Du har redan fått klimatdata från Teheran, de korrekta officiella siffrorna från metdata, det du påstår stämmer inte.

Klart du ska smädas när du bär dig åt som vore du en lätt efterbliven 35-åring som inte fattar att lägga ner när du är överbevisad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Catching coronavirus does not automatically make you immune to it in the future, virologists have warned.

With many infections, the immune system develops antibodies that prevent infection occurring if the same bacteria or virus returns, however, the antibodies against coronavirus may not persist long enough in the body for immunity to develop.

Källa https://inews.co.uk/news/health/can-you-develop-immunity-to-coronavirus-2123038

Då borde inte ett vaccin göra dig immun Heller?
Citera
2020-03-12, 13:59
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Irriterande ja. Sambon jobbar på ett utbildningsföretag, där någon elev hostat och skulle testa sig för Corona (många iranier som elever), och sen även kollegan, dess lärare, har hostat. Då jag sa att Lövet sagt att man SKA vara hemma om man har luftvägssymtom verkade sambon inte bry sig.
Jag blir så irriterad på den här typen av svenskar.

Det finns fortfarande de som inte ens märkt stormen.
Jag tror de inte läser nyheter?
De nyser rakt ut.
Vad är det för fel på folk?
Orolig.

Problemet är att många företag går efter regeringens rekommendationer. På mitt företag är vi 80 pers i en kontorslokal i Göteborg där 60% har möjlighet att jobba hemifrån. Likt förbannat så tillåts ingen göra det för att: 1) Regeringen har inte gett rekommendationen, 2) Gör man det utan regeringens rekommendation kommer de 40% som inte kan jobba hemifrån tycka att ledningen är orättvis och särbehandlar. Istället är det bättre att ALLA blir smittade - det är mer jämställt och rättvist. Sverige i ett jävla nötskal!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Mina händer är torra som Sahara öknen av all handsprit jag har använt dom senaste dagarna.
Testa handkräm. Kom nyligen ut i handeln.
Citera
Medlem
[quote=SeanAvery|70665283]Stäng ner för fan, jobbar själv inom barn & skola, dock i en stad som ännu inte haft något bekräftat fall men ändå[/

Här är det redan i praktiken stängt. Alla med snuva får gå hem. Gissa hur många barn på dotterns förskola som har snuva i mars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Stäng ner för fan, jobbar själv inom barn & skola, dock i en stad som ännu inte haft något bekräftat fall men ändå

Det blir ju dock lite kontraproduktivt om vårdpersonal tvingas stanna hemma med sina barn.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Det är en märklig hysteri som råder... 100000 dog för inte så länge sen i en influensa... inget tyder på att halva jordens befolkning kommer att dö av det här. Det finns ingen större anledning att stänga ner något.

Det hade med andra ord varit bättre om Kina inte gjort någonting och om Italien inte hade stängt ner något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in