2020-03-10, 17:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu är vi totalt rökta. Det är nu omöjligt att förhindra ett massivt utbrott i Sverige, tyvärr.

Att påstå att smittspridning inte sker/har skett i Sverige förrän ungefär nu är ju bara löjligt. Titta på grafen på coronakartan.se

https://www.coronakartan.se/tidslinje/

En i det närmaste perfekt exponentiell ökning. Det är nu 9-10 dagar sedan de flesta Stockholmare kom hem efter sportlovsresan till Italien. Inkubationstiden i snitt är 5 dagar. Varför skulle då kurvan se ut så här? Nej, denna kurva är resultatet av omfattande inhemsk spridning, naturligtvis.

Sverige lär stänga ner inom en vecka, sanna mina ord. Inte ser det bättre ut av att våra grannländer Norge och Danmark ökar på samma sätt. Och Tyskland, Frankrike och Spanien är också rökta.

Detta kommer att bli en apokalyps för Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.5nuggles
https://www.vk.se/2020-03-10/bara-de-som-satt-narmast-lansborna-pa-flyget-smittsparas

Vk intervjuar Västerbottens biträdande smittskyddsläkare Gunilla Persson.
När det gäller smittspårningen av de fem fallen i Västerbotten så kontaktar man bara de som satt nära dessa personer på flygplanet.

Persson avslutar med att säga att man borde känna tillit till sjukvården, smittskyddet samt de enskilda smittade.

Rekommenderar er att läsa hela intervjun.

Intressant. För nya studier från Kina (den s.k. buss-studien) har ju visat att det smittar länge och exceptionellt väl på instängda platser och bevisat att den har minst en smittradie på ~5 meter. Tillåt mig att vara kritiskt inställd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
7 dgr är det

Ni har båda rätt och fel. Det är mellan en dag och en månad. Det har varierat otroligt mycket. Det finns ingen som vet en exakt tid för att det inte finns en exakt tid. De flesta har dock en tid mellan 3-5 dagar.
Citera
2020-03-10, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
"Hellre negerkung i Somalia än hängd i en lyktstolpe i Sverige" var nog den insikt han kom fram till...

Det är stor komik att regimens främsta språkrör flydde till Afrika mitt under den värsta krisen sedan andra världskriget.

Tegnell lättade från landet precis innan viruset slog till med full kraft.
Han visste att det var kört för sthlm
Citera
Medlem
flytandelyckas avatar
Nu har idioterna i regeringen chansen att göra något för att inte återigen hamna steget efter:

Sätt Stockholm och Göteborg i karantän! Alternativt landet. Gör det innan det är försent. Då kommer de ändå vara tvungna att sätta hela Sverige i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Brevlådan = Förseglas.

Direkt infart.

Du kan ju lika gärna injicera Corona i ögat om den ska vara öppen och kasta in post som hanterats av svettiga händer som rör 100 000 brevlådor och portdörrer / koder.
ok, jag har min brevlåda på utsidan av huset, och mitt brevinkast i dörren har jag tejpat igen för längesen. Vill varna för tvättstugor också..vete fan hur man ska tvätta nu.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Generalen för polska armen smittad. Viruset illustrerar återigen att det inte gör skillnad på folk och folk.

Synd om honom, det kan dock bli riktigt synd om oss svenskar om Polisen får ett ordentligt manfall på grund av smittan.

En underdimensionerad myndighet i normaltillstånd, får mer att göra på grund av viruset, och tappar man personal över tid så kan det rent av bli riktigt farligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vi har inte ens personal till vanliga, lugna dagar. Vad tror du skulle hända om 70-talet personal tas ur drift?
Men hur i helvete kan patienten komma i kontakt med 70+ personal, vad fan håller dom på med !!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
7 dgr är det

Inkubationstiden varierar från några dagar upp till en månad. Från Kina finns fall rapporterade med 28 dagars inkubationstid. Minst en månads karantän (och helst 6 veckor för att ha lite marginal) krävs alltså för att man ska vara någorlunda säker.

Ordet "karantän" kommer ju just av 40 dagar och det är nog rätt lämpligt idag också.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag noterar att oppositionen (SD, M, etc) håller tyst. De hade förmodligen varit lika värdelösa som nuvarande regering.

De arbetar nog hemifrån, eller flytt till något landställe.
Citera
Bannlyst
Wait.

Snart vaknar förnekarna, då tar det hus i helvete i debatten och kraven.
Citera
2020-03-10, 17:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Drog Tegnell när han insåg att han hade varit naiv och nonchalant?

Inte hans eget beslut. Antingen fick han gå för sin egen säkerhets skull efter hot. Eller så vara han symbolen för likgiltiga myndigheter och han blev obekväm för FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in