2020-03-10, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan du ge en länk på det fetade.

Undrar f-n inte, om det där är straffbart för ledningen av sjukhuset.

Sett info fron sös intranät, det här är sant
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast det var ju iof brutet långt innan Corona dök upp, eller har du sovit under en röd sten de senaste åren?
Sant, men nu är det bekräftat för samtliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Om företag börjar stänga ner och folk får vara hemma för att det finns sjuka som varit på jobbet så kommer folk inte att klara av att hålla sig inne länge. Jag kan exempelvis inte stanna hemma då jag jobbar som läkarsekreterare. Jag befinner mig minst 8 timmar per dag inom 100 m från infektionsmottagningen i länet. Vi på sjukhuset är dock mycket lugnare än folk i den här tråden.

För att minska smittspridning bör lösviktsgodis och lösviktsallad försvinna. Då gör man något aktivt iaf.

Ni ser ju hur ni har det. Är allt lugn omkring er varför skulle ni hetsa upp er för. Det är ju människan fungerar. Men om du börjar tänka på Italien och hur deras sjukvård ser ut, höra om hur det var från början och hur tragiskt det är nu när man måste låta vissa dö för att andra får tillgång till mer vård.

De inom den italienska vården är inte lugna och glada kan jag säga dig. De gråter av uppgivenhet och trötthet.
Citera
2020-03-10, 17:16
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Södersjukhuset i stabsläge sen patient visat sig smittad med corona, testet togs igår måndag kväll. Ett 70 tal personer har haft kontakt med patienten, dessa får jobba vidare tills dem uppvisar symptom, sinnesjukt.
Sverige gräver sin egen grav just nu

För de oinsatta så är stabsläge på Södersjukhuset nästan vardag. Det blir tredje gången sjukhuset går i stabsläge i år och de två tidigare fallen var inte corona-relaterade.

Förringar inte allvaret i detta utan understryker att detta var exakt vad flera i tråden påpekade när coronaviruset blev känt: svensk sjukvård är redan så ansträngd att det inte behövs ett allvarligt virusutbrott för att få vården att kollapsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Japp! Jag skulle ansett mitt liv vara över då.. vanligt vid covid, varför tror ni det finns ETT ANTAL studier kring just denna aspekten OM DET INTE FÖREKOMMER.

Ja, detta är en stor fasa.

För det första så kommer massor av unga att dö i Italien, Sverige och andra länder framöver. Det är bara det att det tar betydligt längre tid för unga att bli riktigt sjuka och dö, än vad det gör för gamlingar.

För det andra så vet vi inte ännu vilka sviter som kvarstår efter att man genomgått sjukdomen. Bestående skador på lungorna och livslångt nedsatt lungfunktion? Förkortad livstid? Lungfibros verkar ju t.ex. vara fasansfullt och leder i sig till döden, bara att det kanske tar några år av flämtande innan man lägger av helt. Vi vet inte ens om man någonsin blir fri från viruset och blir helt frisk.
Citera
Medlem
"I Norge rekommenderar Folkhälsoinstitutet att alla arrangemang med mer än 500 deltagare ställs in."

Enligt vissa (AT) så hade Sverige bra kontakt med våra nordiska grannar och vi var enade. Betyder det att Sverige snart tar till liknande åtgärder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesrider81
Å ena sidan säger folk att det bara är en influensa, å andra sidan är hela Italien i karantän.

Vet knappt vad man ska tro på längre.
Tro din logik!!!!! Börja att TÄNKA! Det är ditt liv/hälsa som står på spel. Myndigheterna är bara intresserade av att du ska vara missinformerad
Citera
Medlem
Stäng Ner Stockholm Nu!!!!!
Citera
2020-03-10, 17:17
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beliverinlife
Jag har astma och en vanlig influensa för det skitsvårt för mig att andas normalt. Så denna Corona borde vara extremt tuff för oss med astma. Och kol.

Har du inte några månader medicin + handtvål (jämte schampo, pasta/ris, billiga bönor och 6-pack vatten i pet) hemma, idé ta sig till glest befolkat apotek resp butik en morgon och fixa innan en Italien-situation brutit lös.
Citera
2020-03-10, 17:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hur farligt är det att åka kollektivtrafik under dessa tider? Ska till Uppsala imorgon, ska försöka att åka när det inte är rusningstrafik men bör man stå för sig själv och undvika alla människor? Ser jag någon som hostar eller nyser lär jag byta plats.

Jag skulle vilja påstå att det är direkt livsfarligt, alltså tvärtemot FHM:s rekommendation. Men jag lever efter försiktighetsprincipen i sådana här lägen.
Citera
2020-03-10, 17:18
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
vad baserar du det på? Det finns inga belägg för att så är fallet, tyvärr.

Baserat på att inga tester görs på personer som inte nyligen varit i Kina, Italien eller Iran.

Ringde för att dubbelkolla 1177, haft symptom sedan i söndags, ingen testning kommer i fråga eftersom inte nyligen varit i Iran m fl. Detta var 30 min sedan.

Därför lär mörkertalet vara mycket högt.
Citera
2020-03-10, 17:18
Medlem
Mi-Mas avatar
Om vi nu är där Italien var för ca 2,5 veckor sedan, kan vi då inte fråga italienarna vad dom hade gjort annorlunda så här med facit i hand?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in