2020-03-07, 06:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag var en av de som gav dig rådet att stanna hemma och tycker att Thailand borde ha mer smittade än vad de har rapporterat och det tror jag fortfarande.

Men jag är glad att ni är hemma och friska.

Jag har varit på plats och sett hur det är. Ja inte överallt men hur man agerar på flygplatser mm.
Om smittan vore mer omfattande där hade man märkt det på folk där då munskydd säkert varit vanligare. På flygplatsen i Thailand fanns plakat med information om man varit på smittområden typ Kina senaste 2 veckorna skulle man anmäla sådant. Troligen med vidare undersökning om smitta. De granskade alla pass nog och vi visade pass minst dubbelt så många gånger som tidigare år.
De letade igenom passen så det inte fanns stämplar från t.ex. Kina i passen.

Hemma och på Arlanda fanns ingen kontroll mer än de tog passet och såg att det var rätt person.
INGEN mer kontroll av de som släpptes in i landet.

Precis lika illa har det säkert varit för de som kom ifrån Italien. Säkert ännu sämre då de kom från annat EU land. Därför har vi smittan här.
Det har varit känt ett par veckor att norra Italien är ett riskområde men först igår kom beskedet från FHM om avrådandet till resor dit vilket krävs för att reseförsäkringar ska gälla.

De veckor vi var i Thailand med de kontakter vi haft med folk där är minimala mot en vecka i Stockholm där folk riskerar att smittas vid resor med överfulla bussar och T-bana.
Just nu skulle jag hellre avråda folk från att besöka Sverige än Thailand.
Citera
2020-03-07, 06:50
Medlem
Känner också en extrem maktlöshet, tomhet och sorg. En familjemedlem jobbar med en massor av människor som nyss kommit hem från norra italien, idag är det dags för en stor AW för allihopp. Han ska dit fastän han är storrökare, jävligt taskiga gener med typ vartenda sjukdom och är 60+.
Hur tänker man? Har man ens någon egen tankegång längre?
Riskera sina barns liv för några festligheter i några timmar?
Ursäktar för eventuellt svammel, ny på fb så vet inte heller om dessa inlägg får skrivas i tråden eller blir borttagna. Men går ju inte prata med någon om detta.
Fan. 😑
Citera
2020-03-07, 06:51
Medlem
arbetets avatar
Good Morning People of the World!

Right through the Roof!:

102 188 smittade
3 491 döda
55 398 tillfrisknade

Sverige på en 18:e plats med 101 slagna av Norge på 16:e med 108.

Men det mest skrämmande är det här:

Spot Brentolja
Kl 22:59 45,51 USD/fat −9,00%

Måndagen är kritisk om inte marknaden återhämtar sig.

Och ryssarna har beslutat att inte ingripa utan fortsätta producera olja som inget har hänt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
"Äsch det där drabbar väl inte mig!" - mentaliteten.

Precis samma mentalitet som kommer bidra till det okontrollerbara utbrottet i trygga Sverige. "För inte ska väl jag behöva boka av min semester om inte alla andra gör det eller myndigheten säger till mig att jag inte får åka."

Ja ingen är proaktiv. Social distancing nu är det som behövs. Men PK Sverige tror fortfarande det är en förkylning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Ser ett missnöje över att inte melodifestivalen ställs in; ja det är galet , MEN:
Man har väl ett eget val att gå dit också.

Vet i dagsläget tre barnfamiljer som ställt klockan och hoppar på ett tåg denna förmiddag, med pressbyrå snacks i fickorna. Nu är de redo för årets höjdpunkt. Tyvärr har en av dem en dotter med grav förkylningsastma, men De HAR haft samtal med läkare och Corona ska faktiskt inte vara farligt för barn. Hoppas lösgodiset smakar gott, och att de inte glömmer tvätta händerna efter toabesöket på tåget, centralstationen eller på friendsarenan, nu kör vi! 🥳 Man blir fan mörkrädd.

Så, kanske försvinner alla med iq under 100, om vi har tur. Kvar får vi ett land fullt med människor som har hjärnor 😱 Det vore något att luta sig tillbaka mot i framtiden.

Tyvärr utgör ju dessa dumskallar till lördagsmysare en superrisk för andra i riskgrupper osv. När de på måndag entrar arbetsplatser och skolor. Det gör mig riktigt förbannad. Fattar inte vad som händer... och känner mig helt maktlös. Suck.

Blev det inte lite omvänt gällande IQ?
Dessa "lördagsmysare" som ingår i "superrisk" gruppen använder sig av sunt förnuft, grips inte av panik varje gång ett nytt "super" virus dyker upp, lärdom av svininfluensan t.ex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Då skulle det rensa bort alla foliehattar på flashback.

https://www.theguardian.com/books/2019/apr/01/why-smart-people-are-more-likely-to-believe-fake-news

Jag håller med om att det finns många här som demonstrerar både lågt intellekt och intelligens, men att tro att alla "foliehattar" har låg intelligens är... fel.
Citera
2020-03-07, 06:52
Medlem
Är det så här sjuk man ska bli??
Hemskt att se!
https://twitter.com/BasedPoland/status/1236002356422045696
Citera
2020-03-07, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Undrar hur ofta det sker vid andra virus sjukdomar? Kanske är så fallet även vid andra Corona-infektioner men det har aldrig tagit så otroligt många tester som nu, på så många människor? Undrar också om det fortsätter smitta eller om det efter en tid isoleras i kroppen..

Är ingen medicinare men om jag förstått det rätt är det inte ovanligt att virus kan påvisas efter en infektion har läkt, dvs man k praktiken är frisk.
Citera
2020-03-07, 06:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelelefant
Känner också en extrem maktlöshet, tomhet och sorg. En familjemedlem jobbar med en massor av människor som nyss kommit hem från norra italien, idag är det dags för en stor AW för allihopp. Han ska dit fastän han är storrökare, jävligt taskiga gener med typ vartenda sjukdom och är 60+.
Ursäktar för eventuellt svammel, ny på fb så vet inte heller om dessa inlägg får skrivas i tråden eller blir borttagna. Men går ju inte prata med någon om detta.
Fan. 😑

PK medias fel. Vi som förstår blir idiotförklara de.
Citera
2020-03-07, 06:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sydkorea är en bra indikation på att dödligheten är mindre. De göra många test och därför kommer åt en större procent av dem som har sjukdom, och antal döda sett till att antal rapporterade är där 0,6% och inte ens sydkorea når alla. Så den riktiga dödligheten är kanske aningen mindre än för influensa, detta är så sjukt överdrivet.
Det betyder alltså att smittspridningen är 6 gånger större än rapporterat, i andra länder än Sydkorea som har utmärkt sjukvård och beredskapsresurser och som tar reda på vilka som är smittade. Alltså är i Sverige redan över 1000 smittade nu.
Citera
2020-03-07, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelelefant
Fan. 😑

Jag ser och hör mycket liknande då jag jobbar inom handel med mycket kundkontakter, de flesta säger bara vad våra myndigheter säger, det är det enda de vet, de tror att våra myndigheter har koll på läget, helt makalöst
Citera
2020-03-07, 06:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kan vara upp till 1 månads inkubationstid.
Ja och då har vi passerat den tiden.
När vi anlände fanns fortfarande en del på resa från de områden som Kina och Sydkorea.
Detta är mer än 5 veckor sedan.
Dessutom var kinesiska nyåret 25 januari. Ca 1 vecka före vi anlände.

När vi reste hem var det väldigt få sådan personer. Nu mer än 2 veckor sedan.
Dessutom har vi hållit oss borta från platser som man riskerar att smittas på.
Alltså inge resor i trånga båtar, bussar eller restauranger med folk från ovanstående länder.

Nej vi är inte smittade därifrån men risken här i Sverige är betydligt högre då vi släppt in en hel del från smittade norra Italien.
Hur tycker du man ska klara sig här i Sverige som tydligen har åsikter åt vår resa till Thailand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in