2020-03-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Någon i tråden gjorde en intressant observation.

Ingen från Iran smittad i statistiken

Är detta MSBs hemligstämplande i farten?

Ingen logik i detta.

Jo. De har inte kommit hem ännu.
Sveriges Radio (Ekot) intervjuade en svensk-iranier igår som var fast i landet. Uppgifter finns på att ca 200 väntar på att få resa hem.
Citera
2020-03-06, 19:03
Medlem
Lachlans avatar
Skönt att det peakar idag i Sverige. Då bör vi stanna kring 170 st smittade allt som allt. Som en fis i vinden.
Citera
2020-03-06, 19:04
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De som dött i Italien nu då.

Har de dött av själva viruset....eller har de dött av något annat o bara varit smittsde?

En tanke jag har och som jag skrivit tidigare om i tråden är att de virussmittade med ett immunförsvar på högvarv är känsligare för andra infektioner.

I länder som är oansvarigt frikostiga med utskrivning av antibiotika, såsom i södra Europa, är multiresistenta bakterier i sjukhusmiljö betydligt vanligare än i Skandinavien.

Detta kan jag tänka mig är en trolig orsak till många dödsfall i Italien, mycket möjligt att vänta även i Spanien, Frankrike, Grekland etc., medan ytterst få har dött i Nordeuropa.

Sjukvården i Italien lär inte i dagsläget prioritera att noggrant undersöka den exakta dödsorsaken för coronavirus-smittade. Men -- som sagt -- bara en spekulation från min sida.
Senast redigerad av Prora 2020-03-06 kl. 19:12.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag har tänkt precis samma också. Han verkar för bra för att vara sann. Han är väl tillsatt av regimen för att lugna folk så det inte blir panik. Börjar likna Nordkorea.

Det är redan bekräftat.
https://www.fhs.se/sc/profilsida.html?identity=400.516db7771614259560644 4f8

För er som har missat, Kjell Mos Linkedin.

"Med erfarenhet från samtliga tre nivåer i krishanteringssystemet, från kommun till regeringskansli, kan jag stödja i att förbereda och träna er organisation för att identifiera, möta och hantera kriser på ett säkert och systematiskt sätt.
Just nu är det mycket fokus på det nya totalförsvaret kopplat till de fredstida krishanteringsstrukturer som finns och de speciella behov detta medför.
Jag har stor erfarenhet av att utveckla förmåga, ta fram och genomföra utbildingar och övningar, anpassade till framförallt krishantering i offentliga och politiska organisationer men metod och funktioner är även tillämpbar för näringslivet. Jag är även anlitad som föreläsare i ämnet."
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det värsta är att ett samhälle bygger på förväntningar. Börsen reagerar inte på ett nuläge. Den reagerar på en uppfattning om vad som ska ske längre fram. Börsen tar ofta ut det negativa i förtid och kan reagera negativt på det positiva för att den förväntade något ännu mer positivt.

Det är tveklöst så att förväntningar och farhågor är ett mycket större hot mot landet än en faktisk och konkret epidemi. Att tro att ett enskilt [litet och beroende] land skulle kunna stänga sig ute från ett verkligt »dödsvirus« är fåvitskt. Att tro att ett land genom att tro sig kunna göra det skulle kunna rasera sin ekonomi är däremot insiktsfullt.

Menar du att de finns privatpersoner som är så dumma att de ej sålt alla sina aktier redan?
Börsen i övrigt är ju mest häst-handel mellan institutioner.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De som dött i Italien nu då.

Har de dött av själva viruset....eller har de dött av något annat o bara varit smittsde?

Den yngste som dött i Italien var 55 år, den äldste 95 år. Samtliga med underliggande sjukdomar (vad jag kunde se när jag skummade genom texten)

Kanske därför svenska myndigheter är så coola, det blir många ålderdomshem som kan göras om till ”ni vet vad”
Citera
2020-03-06, 19:05
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Vi har inte 16. Idioten sitter och hittar på bara.
Har du bättre siffror...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Skönt att det peakar idag i Sverige. Då bör vi stanna kring 170 st smittade allt som allt. Som en fis i vinden.

Ja, mycket värre blir det inte. Sedan spelar det mindre roll om det är 170 fall eller 470 fall. Det kommer stanna av. Ska bli kul när det här blåst bort och jag kan publicera roliga citat på min nya hemsida.

www.vi-som-dog-av-corona.se.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jo. De har inte kommit hem ännu.
Sveriges Radio (Ekot) intervjuade en svensk-iranier igår som var fast i landet. Uppgifter finns på att ca 200 väntar på att få resa hem.

Vad menar ni? Det är ju tiotals fall som är kopplade till Iran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Eller så hittar de inte fler fall på grund av att de inte hinner testa folk.

"En familj i Stockholmsområdet uppger för DN att de tillbringade sportlovet i ett av de först utpekade riskområdena i Italien. Natten till onsdagen fick föräldrarna hosta och feber. De ringde 1177, beskrev sina symtom och att de varit i ett av riskområdena. De fick besked att en infektionsläkare skulle ringa upp dem inom 24 timmar.

Men ingen läkare ringde. En rad försök att nå fram på 1177 misslyckades. Först drygt två dygn senare, på fredag eftermiddag lyckades familjen komma igenom telefonkön till 1177. Nu var beskedet ett helt annat:

– 1177 informerade om att vi kan behöva vänta i upp till en vecka på att bli uppringd av infektionsläkare. Innan dess kan man inte testa sig. De förklarade att de har ont om folk, det finns inga resurser, berättar en av föräldrarna för DN."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overbelastat-1177-svag-lank-i-smittskyddet/
Mycket bra att du lyfter fram detta och ännu ett bevis på att beredskapen är "god" i Sverige. Jag har själv en bekant som var på skidresa samtidigt som utbrottet tog fart, alltså ca 2 veckor sedan. Fick testa sig först idag...
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Det sket sig med champagne till Anders Tegnell ikväll.
Det blev inte 21 ett nya fall idag, inte 42 heller utan fler.
Men Tegnell kan ju få en tröstflaska, det lär han behöva.

https://forumbilder.com/i/rokU

https://www.expressen.se/nyheter/chatta-med-agnes-wold-om-coronaviruset/
Citera
2020-03-06, 19:06
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Det är redan bekräftat.
https://www.fhs.se/sc/profilsida.html?identity=400.516db7771614259560644 4f8

För er som har missat, Kjell Mos Linkedin.

"Med erfarenhet från samtliga tre nivåer i krishanteringssystemet, från kommun till regeringskansli, kan jag stödja i att förbereda och träna er organisation för att identifiera, möta och hantera kriser på ett säkert och systematiskt sätt.
Just nu är det mycket fokus på det nya totalförsvaret kopplat till de fredstida krishanteringsstrukturer som finns och de speciella behov detta medför.
Jag har stor erfarenhet av att utveckla förmåga, ta fram och genomföra utbildingar och övningar, anpassade till framförallt krishantering i offentliga och politiska organisationer men metod och funktioner är även tillämpbar för näringslivet. Jag är även anlitad som föreläsare i ämnet."

Bluff-Kjell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in