2020-03-06, 11:36
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Vilket ”skitsnack” hö,hö. Gärna en källa på detta påstående. Isåfall klarar viruset att överleva i vattnet och att han måste gjort ett jädra plask för att bli kontaminerad.

Och är det så att man kan bli smittad på viset du menar på, borde ju allt dricksvatten vara fördärvat med.

Åter igen, dödligheten på detta virus är otroligt låg. I Sverige har inte en enda dött, medans vi har flertalet dödsfall av vinterkräksjukan tex.

Han har nog blandat ihop med SARS utbrottet 2003

https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2003/pr70/en/
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag har haft feber tre dagar som nu gått upp igen 38,4! Inte kul. Har inte träffat nån vad jag vet som rest därför inte rätt att testa. Skulle vara intressant att vid senare skede ta ett antikroppstest för och se om det var Corona!!
( hosta snuva ont. ej svårt att andas)

Atypisk influensa, likt den du beskriver, slog till redan i slutet av januari. 5 dagars hög feber. Mycket snabbt insjuknande. Jag var ett av offren. Omöjligt att veta om det var corona eller ej nu så här i efterhand. Var i Kina i början av december.
Senast redigerad av senapslamm 2020-03-06 kl. 11:39.
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Tittar man hur politiker sköter detta så är det bara en tidsfråga.
Nyamko Sabuni kom från Italien och fick inte komma in på riks Morronzoo
https://www.svd.se/sabuni-stoppad-fran-intervju--var-i-italien

"Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni skulle ha varit med i radioprogrammet Rix Morronzoo. Men hon stoppades i receptionen. Anledningen är att hon nyligen varit i Italien, skriver Aftonbladet."

Stefan Löfven ränner runt i coronatältet och skakar hand för att han minsann inte har bacillskräck.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsministern-besoker-coronataltet-i-goteborg-man-kan-inte-ha-bacillskrack-i-mitt-jobb/

Grejen mer radiostationer är att deras gäster oftast kommer med mindre seriösa taxibolag vars förare i en del fall varit på semester i bl.a Iran, så även om nu en politiker tex kommer dit och säger att hen varit hemma i över 2 veckor, kan denna ha fått en omgång i taxibilen som garanterat inte har HEPA-filter och där du sitter mindre än 1 m från föraren. Om nu Nyamko skulle drabbas är det bara karma.
Citera
Bannlyst
Obs. Endast för respirator användare. Eller de som överväger mask vid en större epidemi.

Tips från riskgrupp -Astmatiker, Tychem-dräktanvändare (rekommenderas ej till alla, noggrant genomtänkta parametrar, begränsad livvstil, ute nattetid 1gng/v då i bil med dräkt, undviker stad, går ej ut ur bil förrän framme vid skog och vattentäkt (Källvatten i 50 liters dunk).

Detta då senare skeenden kan innebära att det kommunala vattnet riskerar bli kontaminerat.

Tips till er som överväger köper respirator/mask.

Det enda som i sanning skyddar infart - ansikte, är :

Ffp3 klassad Helmask avsedd för virusskydd samt för användning med/utan dräkt. (viktigt gällande skyddskant) [Hör med tillverkaren]. Se till att masken har en tjock samt mjuk gummikant (testtryck masken genom andas lätt samtidigt som du håller för filtret), se till att remmen går att spänna åt ordentligt -till den grad att maskens kanter trycker in huden några millimeter.

Masken ska vara virusklassad och helst beställas direkt från tillverkare, den måste täcka hela ansiktet (inklusive ögon) för att ge ett komplett skydd. Samt vara välkonstruerad avsedd för virusskydd, konstruktionerna varierar, se till att du köper en som passar just ditt ansikte. Fråga/Bifoga ansiktsmått. Detta då du inte vill skapa luftströmningar längs maskens kanter vid andning.

Huden är lurig och rör gärna på sig vid tex ansiktsutryck/käkrörelser men främst då man tittar upp/ner! Dessa rörelser behöver minimeras för att se till att masken sitter tätt -konstant.

Masken behöver spännas åt hårt. Viktigt att förstärka detta. En lös mask = 0 skydd.

Se över maskens filter. Deras datum. Att de hålls torrt, slutna i förpackning. Samt hur de byts. Jag byter mina i parameter 1 (förseglad lufttät descinfiktion plats för dräkt, med handpumpad dusch av /95% alkohol ur stor behållare. Ett utrumme mellan ytterdörr/innerdörr [2x2m) Där nya sätts i dräktens helmask. Tagna ur förseglad påse. Dräkten stannar i parameter 1. Vilken jag alltid går in i naken.

Jag använder dräkt (Tychem) med gummistövlar som ställs utanför ytterdörren. Brevlåda avstängd. Post läggs i hink utanför ytterdörr. Talat med brevbäraren (på telefon) om hanteringen. Öppnar post utanför dörren med Tychem dräkt, fotograferar med smartphone omsluten av plastpåse. Slänger sen posten. Skylt uppsatt att dörr ej öppnas.

Använder ni inte dräkt kan jag rekommendera kläder vilka enkelt kan spritas/tvättas i klor utan att missfärgas, som tex :

Skinnbyxor.
Galonbyxor.
Vindbyxor i grå/svart nylon.
PVC.
Regnkläder i allmänhet.

Viktigast är helmask samt att täcka hår-händer.

Samt engångshandskar som slängs i soptunna utanför ytterdörren.

Allt annat (95 masker/kirurgiska munskydd/mm) kan ni strunta i dvs om ni inte vill ha pseudo-skydd. Anmärkningsvärt att myndigheter ens talar om att skyda andra med N95 mask.

Endast inläggning skyddar andra!

Förlita er ej på masken enbart.

Viktigast.

Rör inte ansiktet utanför hemmet.

Allt som stoppas in i munnen kommer hemifrån, eller är upphettat till 100 grader i två minuter.

Se över er dag, hur ni rör er, var ni rör er, vilka tider det är minst folk -välj dessa tider, även om det innebär smärre avvikelser. Minimera kontaktytor, undvik tätslutna utrymmen oavsett konditioneringstyp (välkonditionerat/mindre välkonditionerat.

Tala med er chef och gör det klart för kollegor/kunder/anställda varför ni undviker att skaka hand, samt att ni helst har ett avstånd på 1-2 meter.

Gör färdigt maten i plastpåse, ät enskilt. Använd förseglade engångsbestick i plast.

Undvik allmänna utrymmen/toalett på jobbet om det går, använd hellre pissoar där ni inte rör toalettlock mm.

Måste ni använda allmänna utrymmen, kan ni försöka göra det snabbt innan rast/efter rast. Använd handskar.

Cykla/åk bil.

Händer.

Engångshandskar

Finns i 500/1000 förpackningar.

Sätts på vid ytterdörren.

Slängs vid hemkomst utanför dörren i soptunna eller sopkorg som töms när den är full (denna korg får aldrig passera hemmets gränser.

Handtvättning+Descinficering. Vid avtagning av handskar/Allmän handtvättning.

# Använd ej tvålar med oljor/fetter. Skapar ett lager som "bakar in" partiklar.

# Se till att naglar hålls korta (akta nagelbandet samt nagelfästet/den känsliga huden under nageln (kan bli en direkt infart om det skadas).

# Inga ringar/vigselringar elr dyl.

# Inga armklockor.

# Handdescinfiktionen bör innehålla minst 85% ethanol. Applicera rikligt med handdescinfektion 1 gång på händer. 1 gng på armar.

Riskgrupp?

Råder här att stanna hemma i den mån det är möjligt.

Se till att ni har mat för längre tid. (Minimera handlingstillfällen)

Undvik besök av vänner.

Undvik allmän/delad tvättstuga.

Gå ut tider på dygnet då det är tomt på folk.

Om kollegor/anställda med misstänkt smitta går omkring och säger att han känner sig dålig/hostig/febrig/snorig/kommer in och hostar på rummet/gemensamma utrymmen - avlägsna er direkt. Gå inte tillbaks samma dag. Ta inga längre debatter. Sjukskriv er.

Avvakta hör er för med andra anställda innan ni återvänder.

Kosttillskott/huskurer/immunförsvar/Mat.

Se till att hetta upp mat, samt laga den i det egna köket.

Se till att köket är rent. Samt att händer och annat som passerat flera händer/kommer från osäkra källor tex plånböcker/nycklar/annat -descinficerats/ej tillåts passera in i köket.

Matkällor kan diskuteras, tex färsk direktimporterad sallad från Norra Italien.

Har inga uppgifter gällande kontaminering, dock kan man ana att sallad som handplockats, distribuerats just från detta område utgör en viss risk.

Här kan sprit rekommenderas om man vill säkerställa salladen.

Immunförsvaret själv är en myriad miljarder komponenter som tillsammans utgör livet.

Vad du i första hand vill göra (riskgrupp) är att inte introducera viruset in i detta.

Sekundärt kan du göra de klassiska åtgärderna för att se till att du mår bra.

Undvik stress.

Rökning.

Drick inte alkohol.

Sov ut.

Ät grönbladiga grönsaker (helbladig spenat fryst/färsk(förväll) Broccoli.

Stressa inte kroppen med massa kosttillskott.

Ät basiskt. Undvik laktos/kött.

Drick the istället för kaffe, tex rött the (roiboos).
Senast redigerad av snuttis 2020-03-06 kl. 12:36.
Citera
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Inget nytt efter det fallet alltså

Inte vad jag hört iallafall...
Citera
2020-03-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De var ju bland de första som stängde gränserna= De tog det på allvär, jämfört med vissa andra..som absolut skulle bevisa att de minsann inte hade någon skräck!

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ryssarna började tok-mobba kineser från dag ett! Dvs de har hållt rejält avstånd till alla som ser ut som kineser. Tror faktiskt det hjälpte rätt bra för att fördröja!

Sen hjälper ju 70% sprit o vodkan där är rätt stark har jag hört
OCH? Ryssar reser som galningar numera. Det är garanterat tusentals smitttade i Ryssland.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Det är faktiskt så det funkar, trot eller ej!

En familjemedlem blir smittad -> smittar 5 familjemedlemmar, och vips har du 6 personer som blivit smittade, 5 inom familjen.
Naturligtvis smittar det inom familjen men den jag citerade menade på att det var den primära smittan.
"Enligt forskningen så är det nästan uteslutande inom familjer som smittan har spridits."

Inom familjen är ju den sekundära smittovägen, den är i princip oundviklig,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hur skulle det bara orealistiskt menar du?

Man har ”innekläder” och sen tar man kläder som slänges i tvätten direkt man kommer in. Tar av sig skyddsutrustning, duschar huvudet med alkohol och duschar kroppen.

”Orealistiskt”, haha.
Jag har tvätt stuga, dusch och bastu i källaren med egen igång, där kommer jag sköta "saneringsarbetet"
och nej, det är inte som ett slussförsett system och nej jag har inte någon typgodkänd sanerings/desinfektion dusch, m.m. så bespara mig dessa synpunkter!
Citera
2020-03-06, 11:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vb368J/faktiskno-nei-en-80-aar-gammel-mann-ble-ikke-det-foerste-norske-doedsofferet-for-coronaviruset
Dementi
Ok. Bra. Då vet vi. Noll dödsfall i norge än så länge. Dessutom vet vi nu att worldometer kan ha fel.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Ska du hålla på så till det finns ett vaccin, 1-2 år ev?

Ja..? Menar du att det är ett problem att duscha direkt man kommer hem och använda kläder beroende på vad man ska göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Vilket ”skitsnack” hö,hö. Gärna en källa på detta påstående. Isåfall klarar viruset att överleva i vattnet och att han måste gjort ett jädra plask för att bli kontaminerad.

Och är det så att man kan bli smittad på viset du menar på, borde ju allt dricksvatten vara fördärvat med.

Åter igen, dödligheten på detta virus är otroligt låg. I Sverige har inte en enda dött, medans vi har flertalet dödsfall av vinterkräksjukan tex.

SARS smittade från en enda person i ett höghus i Hong Kong till 300 personer via avloppet. Som jag fattade det så fick man in luftning från avloppet in i lägenheterna.

COVID19 har smittat åtminstone från en person till en annan i ett hyreshus i Hong Kong också (många våningar emellan). Detta gjorde att man utrymde hela hyreshuset (vis av erfarenhet från SARS).
Citera
2020-03-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Att inte Kina ökar beror väl bara på att de inte testar folk? Varför skulle ökningen avta?
För att det går att få stopp med det, genom utegångsförbud, nedstängda arbetsplatser, universitet, restauranger, ställa in alla evenemang, sätta hela städer i karantän och införa reseförbud, skicka ut en massa patruller som desinficerar offentliga miljöer, osv, osv. Åtgärder som är politiskt omöjliga i Sverige. De länder som kommer att drabbas hårdast är rika västländer och riktigt fattiga u-länder. Kina kommer så småningom att vara smittfritt. Jag läste någonstans att det redan nu är så att deras största bekymmer är folk som kommer tillresande från andra länder och tar med sig smitta till Kina..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in