2020-03-05, 23:54
Medlem
Redrobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helt sjukt. Jag slogs av hur inslaget kändes som propaganda när jag såg det. Nu förstår jag varför. Helt jävla sjukt. Situationen måste i sanning bedömas som extremt allvarlig när man kör ren propaganda på detta sätt!

Absolut.

Jag ar i Chicago och USA har ignorerat detta sedan vi forst fick spridning.
Vi hade ett fall som var KONSTATERAT att de kom hem fran Kina 14e Januari - Efter detta tog det nastan en manad innan nasta fall kunde konstaterats har i Chicago.

Detta aer overallt. Tar i snitt 6 veckor innan viruset dodar sin vard.
Citera
2020-03-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Gå tillbaka till grundskolebänken och lär dig lite grundläggande matematik. Hur många fall har Norge? C:a 90. Hur många registrerade fall har vi? C:a 90. Är vi mer drabbade är Norge, per capita? ( Ledtråd: Norge har färre innevånare än Sverige)......

Detta är utrett sen länge. Jag hade inte kolla på alla länders respektive konstaterade fall - därav var det ställt som en fråga. Fick svar. Ta ut dina primitiva frustrationer över nån annan.
Citera
2020-03-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Precis.
För 1 månad sedan visste knappt någon hem han var. Nu är han plötsligt Sveriges hackhöna nummer 1 för att han vädjar till lugn istället för att sprida panik. Som sagt, vi får se om han har rätt eller fel tills dess får man nog lita.på hans omdöme. Han arbetar med det och majoriteten här är hobbyepidemiologer.

Vissa saker stör mig dock. Vi vet att viruset kommit från Kina, Iran och Italien till Sverige. Vi har länge vetat att det varit spridning i dessa länder. Varför tvångskarantäniserar man inte alla som varit i dessa länder senaste 2 veckorna? Och bryter man karantänen blir det så klart repressalier.

Det hade liksom räckt att gå ut med offentlig information om detta i flera kanaler och flera språk.

Ska bli intressant att se hur många dessa hittils bekräftade fall har hunnit smitta...

Alla som är äldre än dig vet vem Tegnell är. 2009 när det var svininfluensa så piskade han upp en panikstämning för att de köpt vaccin de ville ge alla i Sverige. Året därpå var svininfluensan den ”normala” säsongsinfluensan. Ingen berättade ens det. Antalet döda och förstörda personer av det dåliga vaccinet är väl inte fastställt. Men många hundratals människoliv förstördes - bara för att de hade ett avtal om vaccinering som löstes ut så snart WHO sade ”pandemi”. Då VAR det influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Johns Hopkins University Har svårt att stava verkar det som.

Jag tog en skärmbild för några timmar sedan och då stod det att 2,652,243 smittade.

För en stund sedan var den "normal" igen.

Sedan hittade jag det här:

Coronavirus and Johns Hopkins 2.6 million mistake? By Dr Paul Cottrell
https://www.youtube.com/watch?v=9p9Ws3cODJ0

Vad är det som pågår!
Vadå pågår :P Nån hade väl lite för roligt på jobbet
Citera
Medlem
Citat:
Helt sjukt. Jag slogs av hur inslaget kändes som propaganda när jag såg det. Nu förstår jag varför. Helt jävla sjukt. Situationen måste i sanning bedömas som extremt allvarlig när man kör ren propaganda på detta sätt!
Jag var inte orolig. Nu när jag såg propaganda inslaget börjar jag bli orolig.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejdan
Sen tror jag inte att hela sanningen kommer ut från hans håll heller, fast vad vet jag? Skulle det vara så att det är kris inte fan går han ut i media och säger det. Folk skulle bli panikslagna än vad folk redan är.

Låt det gå några veckor innan ni börjar såga av fötterna på någon.

Det är ju bara det att "Time is of the essence" vid sådana här tillfällen! T.o.m. WHO säger att länder agerar för långsamt, om några veckor är det för sent. Kina försökte mörka, det gick åt helvete, sen tog man till storsläggan och det fungerade. Har vi någon storslägga? I det här landet är alla livrädda för att kränka någon, vi behöver någon i ledande position som sätter ner foten, helst igår!
Citera
2020-03-05, 23:56
Medlem
ünders avatar
Citat:

Alltså detta är lite VÄL suspekt. Linkedin:

"Deputy Director
Governments Offices, Ministry of Justice/ Minister of Home Affairs

dec 2014 – nu5 år 4 månader

Crisis Management Coordination Secretariat

Deputy Director, Head of Crisis Preparedness
Section 2009- 2013. From December 2013 the secretariat was reorganised in two sections, section for monitoring, analysis and reporting and section for coordination and planning.
The Crisis Management Coordination Secretariat is since October 2014 placed under the Minister of Home Affairs in the Ministry of Justice and are responsible for:
24/7 monitoring and providing early warning, situational awareness and coordinating information and analysis in situations/events that might require crisis management by the Government or the Government Offices. The secretariat is also responsible for interdepartmental coordination, preparedness planning, bench-marking and enhancing capability via exercises and training, contingency planning as supportive activities to the ministries. The secretariat also regularly conduct follow-up on the overall capabilities in the Government Offices.

Deputy Director, Head of Crisis Preparedness
Section 2009- 2013. From December 2013 the secretariat was reorganised in two sections, section for monitoring, analysis and reporting and section for coordination and planning.
The Crisis Management Coordination Secretariat is since October 2014 placed under the Minister of Home Affairs in the Ministry of Justice and are responsible for:
24/7 monitoring and providing early warning, situational awareness and coordinating information and analysis in situations/events that might require crisis management by the Government or the Government Offices. The secretariat is also responsible for interdepartmental coordination, preparedness planning, bench-marking and enhancing capability via exercises and training, contingency planning as supportive activities to the ministries. The secretariat also regularly conduct follow-up on the overall capabilities in the Government Offices.
"

Gubben är ju som gjord för att lugna allmänheten. Hoppas detta verkligen bara är en slump, skulle inte förvåna mig om detta bara har fifflats ihop.
Citera
2020-03-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju bara det att "Time is of the essence" vid sådana här tillfällen! T.o.m. WHO säger att länder agerar för långsamt, om några veckor är det för sent. Kina försökte mörka, det gick åt helvete, sen tog man till storsläggan och det fungerade. Har vi någon storslägga? I det här landet är alla livrädda för att kränka någon, vi behöver någon i ledande position som sätter ner foten, helst igår!

Exakt, det är försent om några dagar.

Men även om jag inte kan bevisa det just i skrivandets stund, tror jag vi alla vet att det redan är försent nu. Det var tom försent flera veckor sedan.
Citera
2020-03-05, 23:57
Medlem
Detta scenario är fullt möjligt! Nordkorea ger en oskyldig sekt inne i Sydkorea massa smitta så folk skall tro att sekten ville döda världen.
Ja inget är väl omöjligt år 2020... Vi har ju tex svetsaren Stefan Röfven som våran supreme leader. Tack du store beskyddande ledare, amen!

Edit: detta inlägg va ett svar på annat inlägg... vart tog det vägen...
Citera
2020-03-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Detta virus är mycket kraftigt. Även unga och friska som drabbades av det och överlevde har nu skakade organ och men för livet. Viruset attackerar lungorna samt hela blodcirkulationen. Blodtillförsel till händer och fötter hindras, hjärnan och hjärtat får mindre syre än vad de behöver. Det är inte en vanlig infektion utan en mycket kraftig sådan. Viruset överlever på ytor i upp till 15 dagar. Viruset verkar trivas i kallt väder. Inkubationstiden kan dröja upp till en månad. Har en i hushållet fått det så har alla fått det. Regeringen i Sverige har inte skött denna kris på korrekt sätt och många medborgare tar inte detta hot på allvar.

För att minimera risken:
- bär ansiktsmask.
- rör aldrig munen, näsan eller ögonen.
- tvätta händerna ordentligt och ofta.
- använd handsprit.
- ha med dig näsdukar hela tiden till hands.
- använd disinficerande medel för alla ytor och hantag.
- rengör toaletter och kök extra noga.
- undvik salad bar.
- undvik folksamlingar.
- res absolut inte någonstans om det är inte riktigt nödvändigt.
- jobba hemifrån för de få som kan.

Att människor får men för livet skulle jag vilja se källa på. Det har jag inte sett någon trovärdig uppgift på ö.v.h. Dessutom påverkas den överväldigande majoriteten av unga friska människor relativt lite av Covid-19. Att det därför skulle få skador på organen känns ytterst tveksamt. Har du däremot hamnat i kritiskt tillstånd kan du få konsekvenser, men organ är också väldigt bra på att regenerera. Förövrigt så har inte den svenska regeringen med hanteringen av detta att göra. Det är till 100% myndigheternas ansvar.
Citera
2020-03-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Det är 2020, kan man inte tillföra kroppen syre på annat sätt?

Det är det som de så kallade ECMO maskinerna är till för. Maskiner som syresätter blodet utanför kroppen.

Det är dock högst avancerad vård och det finns inte särskilt många platser.

Edit: Det har varit livat i medier för att UK har 5 sådana maskiner as we speak. Tror du Sverige har fler?
Citera
2020-03-05, 23:58
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Skiten är väl här för att stanna? 60-80 procent av befolkningen kommer att smittas (förr eller senare), det har ni ju skrikit om från allra första början.
Jag blir inte klok på er.
Vilken är din prognos, om alla gör exakt så som du önskar, om alla pratar/skriver om kronan som att den har 100 % dödlighet?
Hur många procent av befolkningen får vi ner det till då?

Vilken fårskalle du är som stör dig på siffran 60-80% potentiellt smittade i Sverige. Visst inte det mest troliga scenariot men inte helt orealistiskt om vi fortsätter på den inslagna vägen. Samt som den du citerar skriver att vi ska ta coronan på större allvar, vad är felet i det? En majoritet av Sveriges medborgare vill ju det,men inte du inte. Mig veterligen har Norge, Storbritannien, USA m.fl inställt på att 20-50% kan drabbas av deras befolkningar. Vilket tyder på att man tar detta på allvar och förbereder sig på worst case scenario. Så vad tror du då, att spridningen slutar av sig självt, att viruset blir ”nöjt” helt plötsligt? Nej, vi kan bara stoppa skiten genom metoder jämförbara med Kinas. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in