2020-03-05, 18:35
Medlem
Jok3rs avatar
De flesta av de som insjuknat i Sverige har alltså befunnit sig i norra Italien. Under en tid då det påstods att det bara var ett hundratal smittade. Hur sannolikt är det att minst 100 har smittats i Italien om det bara var ett par hundra italienare som varit smittade av totalt 30 miljoner som bor i norra Italien. Något säger mig att Italien har tiotusentals smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
What? Varför syftar du på om jag jämför med de som gjort som Sverige och tagit emot flygningar från Kina och Iran, när det var exakt det motsatta som jag tog upp? Också ett sätt att förlora en diskussion.

Du inkluderade ju UK
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Än så länge verkar dödligheten vara lägre i vissa länder tex Tyskland men hög i länder som Iran och Kina. Jag skulle gissa på att städers luftkvalitet samt hur hög andel av befolkningen som röker spelar en viss roll. Luftkvaliteten i vissa kinesiska storstäder ska vara mycket dålig, Wuhan är en stor industristad, samt har mycket trafik. Att bo i denna typ av stad är som att vara en storrökare för lungorna.

Jag skulle gissa att andelen rökare är hög i Kina och Iran. självklart måste detta spela stor roll. Med lungor som inte är helt intakta till följd av rök och föroreningar skulle jag gissa på att viruset lättare kan få fäste i lungvävnaden eller utövar en större destruktiv verkan där.

Jag har försökt hänga med i denna tråd en längre tid men man kan alltid missa ifall någon annan debattör tagit upp detta ämne med luftkvalitetens inverkan vid Corona utbrottet.
Din teori blir punkterad av Italien, hög dödlighet trots ren frisk alpluft.
Citera
2020-03-05, 18:36
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Får in obekräftade uppgifter ikväll att Karolinska i Huddinge kommer gå upp i stabsläge. Det är nästan slut på isoleringssalarna för Coronapatienterna.
Är det redan dags att öppna upp källaren för uthyrning?

Igår var det 50 fall bekräftade.
Idag 94st

Nästan en 100% ökning på en dag.

Man kan ju tycka att folk som rest kanske borde ha stannat inne lite extra nu när de läser och ser nyheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
så börjar folk dö i UK då, på tal om dödsfall https://news.sky.com/story/coronavirus-patient-in-uk-dies-after-testing-positive-for-covid-19-11950440

Underliggande sjukdom, inget nytt eller ovanligt med den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
ja de sade ju att det skulle hemligstämplas, antagligen de ensamkommande afghanerna som varit hemma i Iran pa Semester och nu tagit med sig sjukdommen hem?? Lär ju inte vara kineser i alla fall!!

Men suck

Det är ingen mörkläggning, Smittskydd Stockholm har inte hunnit kartlägga de övriga fallen än, de har begränsat antal anställda som ska intervjua alla drabbade för att kartlägga hur och var de smittats samt vilka de kan ha exponerat för smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Italien hade väldigt många lunginflammationer i januari, jag läste en intervju med en läkare som sa att det var mycket mer än vanligt. Många tror att smittan kom till landet obemärkt, pga de många kineserna som bor i Italien. Ingen testades ju för corona då, så viruset kan ha spridits länge.
Det låter som en rimlig förklaring
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nej det stämmer inte.
Italien och Sydkorea har likvärdiga länder.
Båda har 50-60 miljoner invånare.

Varför dör fler i Italien?
Finns två generella olika strains av corona viruset. Kan Sydkorea fått det ”snälla” viruset och vi i Europa fått det dödliga ? Helt orimligt då de borde få det dödliga när de ligger så nära Kina... hur är detta möjligt ? Börjar misstänka att de släppt ut elaka i Europa för att döda västerlänningar
https://youtu.be/NtWVY2DW2nc
Båda varianter fanns i Wuhan. 70% hade den jobbiga jäveln i början av utbrottet vilket förklarar de höga siffrorna inledningsvis. Se: COVID-19 Mutation and Evolution
Citera
2020-03-05, 18:37
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Nej jag tror det kommer stanna av lite de kommande dagarna. Det stora antalet smittade som dykt upp nu är ett resultat av att många var i Alperna förra veckan. Förhoppningsvis slutar folk flyga dit och vi ser en minskning. När vi däremot får det första fallet man inte kan spåra bakåt så är det klart, då kommer vi få en fri spridning i Sverige. Tills det sker kommer det inte vara någon exponentiell spridning.

28 nya i Stockholm ikväll. Hoppas de går att spåra...
För övrigt är det dags för sjukhusen att reservera sängar på sjukhusen för svårt sjuka och skriva hem resten i karantän!!
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
Några saker som jag tycker kan vara värda att fundera över.

1. När SARS härjade så smittades omkring 8000 personer. Eftersom SARS och COVID är närbesläktade vore det mycket intressant att se vad det är som gör att vi idag har nära 100.000 bekräftade fall av COVID. Är det så att man har gjort mindre för att hindra spridning denna gången, eller beror det på att COVID är betydligt mer smittsamt. Oavsett vilket så har myndigheter i alla de drabbade länder underskattat situationen något enormt.

2. När länder oavsett var, skall bestämma hur de ska hantera en eventuell spridning har de två avgörande faktorer att ta hänsyn till. Hur man skall stoppa spridningen i ett så tidigt stadium som möjligt, och landets ekonomi. Går man för långt med att hindra spridning sänker man landets ekonomi och om man fokuserar på ekonomin missar man att hejda en spridning.
SARS smittade bara när personen utvecklat tydliga symptom - tror smittspridningen var som mest effektiv under den andra veckan av rätt uttalade symptom. Det gjorde att man mer effektivt kunde identifiera potentiella smittspridare och isolera dessa innan de hunnit smitta någon annan. SARS-COV-2 verkar gå med mer diskreta symptom och smitta betydligt tidigare i förloppet. Kanske i vissa fall även från så gott som asymptomatiska människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Är det redan dags att öppna upp källaren för uthyrning?

Igår var det 50 fall bekräftade.
Idag 94st

Nästan en 100% ökning på en dag.

Man kan ju tycka att folk som rest kanske borde ha stannat inne lite extra nu när de läser och ser nyheterna.

Denna tråd är genrellt sett smart. Sverige är dumt.

Tror fan 75% av hela Sverige tänker "äh det är fan bara en jävla förkylning, sluta oroa er"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
https://fortune.com/2020/03/04/coronavirus-mutating-second-strain-covid-19-wuhan-china/

Vi har fått importfall från Italien alltså den aggresiva varianten som dödar

Att många är döda i Italien beror på att det är en stor underrapportering av antall smittade. Inte att det finns en speciell dödsvariant. Lugna ned sig!

"Denne studien kommenterer FHI i sin smitteoppdatering torsdag kveld. Funnene antyder at coronaviruset utviklet seg tidlig til to varianter, hvor den ene kan ha større potensial for smittespredning, skriver instituttet.

- Det er ikke snakk om at et virus i seinere tid har utviklet seg til en farligere variant, sier fungerende seksjonsleder Karoline Bragstad ved FHI."

https://www.dagbladet.no/nyheter/86-smittet-med-coronavirus/72214685
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in