2020-03-03, 21:33
Medlem
Spanie s första dokumenterade dödsfall är från 14e feb!

Obemärkt i landet i Minst tre veckor utan möjlighet till smittspårning = garanti för okontrollerad lokal spridning

Varför skulle det inte vara samma här? Omöjligt att veta för vi testar ingen utanför en känd smittkedja från hemkommen.

Vi ar fackt som amerikanarna hade sagt

https://twitter.com/BNODesk/status/1234922224282370049?s=20
Citera
2020-03-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Det är helt enkelt inte så illa som folk tror. Folk lever som vanligt
Det är det väl om det kan bli som italien? Eller om det redan är.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag tycker snarare du ska läsa, om man tycker detta är värre än influensa, så har man uppenbart inte läst på.

Du måste skoja, eller är du så okunnig? Vart står det att detta inte skulle vara värre än en vanlig influensa? Bor du under en sten? Ser du vad som händer runtom i världen? Vad virologer och WHO m fl säger?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nyckelpersoner inom politik och företag har väl ofta goda möjligheter att sköta sitt jobb hemifrån (plus att de har feta sjukförsäkringar). Inte riktigt dem jag oroar mig för...

Jag misstänker att de utnyttjar sina feta sjukförsäkringar i USA till att bli behandlade som vanliga influensafall och vill inte synas i coronastatistiken. Men om de är så sjuka så att de inte klarar av sina jobb ens hemifrån då blir det problem i dagens lean produktion. HIV gick ju också under radarn där länge då folk dolde det.
Men de som drabbas värst är naturligtvis deras tjänstefolk och andra fattiga om ser det ur det mänskliga perspektivet. Tycker det verkar lite mysko med de case som dykt upp i USA den senaste tiden. Folk som inte har råd att vara sjuka och syns inte i statistiken av den anledningen förrän de kolavippar och folk börjar ställa frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Alltså ni som åker kollektivtrafik varje dag? Hur hanterar ni det? Några tips och råd?
Ha vantar på ifall du står upp och behöver hålla i dig, byt plats ifall någon bredvid dig hostar eller ser allmänt sjuk ut, se till att inte peta dig själv i ansiktet under åkturen...ja mycket mer än så kan man inte göra
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Så om ens föräldrar eller far/morföräldrar dör gör det ingenting?

Cynisk syn alltså.

Det sa jag inte jag bemötte bara påståendet att det var en myt att mestadels äldre dör. Givetvis otroligt tråkigt att äldre och sjuka får det kämpigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Det som oroar mig mest är den bagatelliserande inställningen som många svenskar har, som bara tyder på okunskap alternativt inkompetens. Den inställningen garanterar att vi kommer att ta en stor smäll.

"It's just the flu bro"

Du får gärna länka till vad viruset gör då? En fakta att lita på tack.

Symptomen är som influensa så jag läser gärna vetenskapligt vad i detta viruset det är som är så mkt värre. (Som dödar samma klientel som vanlig influensa).

Hade varit orolig om ett helt fotbollslag kolade
Citera
2020-03-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Italien;
-Inga handskakningar eller kramar
-Stanna inomhus vid feber, även om helt säker inte corona.
-Äldre över 65 ska hålla sig inne de närmsta 2-3 veckorna.
-Håll en meter avstånd
-Alla evenemang ställs in närmaste månaden (fotboll, teater osv)
-Sas, british airvays, american airlines, slutar flyga till norra italien.
-20 dagar gammal bebis ligger på sjukhus med corona i Bergamo.
-Den italienska varianten har muterat 2-3 gånger, men ingen minskad dödlighet

En märklig sak med Italien är att den sprids från flera små byar i norr.

Borde den inte spridas från storstäderna med stora flygplatser?
Citera
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det är det väl om det kan bli som italien? Eller om det redan är.

Italien har drabbats mycket hårdare än Sverige. När vi kommer upp i hundratals smittade så kan man kanske börja oroa sig. Beror dock på vart i Sverige man bor. Så jag som bor i en liten skitstad kanske inte ska vara så kaxig ändå
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tycker snarare du ska läsa, om man tycker detta är värre än influensa, så har man uppenbart inte läst på.

Du underskattar verkningarna för riskgrupperna vid en säsongsinfluensa.

Edit: Läste fel. Jag håller med dig.
Citera
2020-03-03, 21:36
Avslutad
En fråga är om svenska regeringen har tänkt ta bort vägavgifterna nu när folk inte vågar åka tåg buss, tunnelbana? Borde de inte ta bort avgifterna tillfälligt på öresundsbron, stockholm, göteborg, och var mer det finns?

Eller kan jag få pengar tillbaka om jag byter från tåg till bil?
Citera
2020-03-03, 21:36
Medlem
messiasibids avatar
Citat:

Jag har läst på från WHO, CDC och lyssnat på presskonferanser från USA,England, utöver Sverige. Detta är betydligt dödligare än influensa. Läs på innan du skämmer ut dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in