2023-03-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
En snabb titt säger mig att det är stor diskrepans mellan den skrivna texten/tolkningen och det jag ser i graferna.
Det leder till att jag återigen frågar som jag frågade tidigare, vem finansierade de där studierna?

Ja, och för mig är detta citat ur artikeln lätt bisarrt:

"Summerat från pandemins början fram till slutet av september 2022 är Sveriges dödlighet 1,6 gånger Danmarks, 1,7 gånger Finlands och 2,5 gånger Norges. Detta ska jämföras med pandemins inledande fas då Sverige hade tolv gånger Norges, tio gånger Finlands och fem gånger Danmarks dödstal med covid-19 per en miljon invånare."
https://www.dagensarena.se/essa/sveriges-coviddodlighet-bland-de-lagre-europa/

Efter att ha dödat de svaga bland befolkningen hyllas sedan i praktiken att styrkan hos de som överlever nu är större.

Delas pandemin upp i två perioder framträder förändringarna tydligt. Figur 3 visar att Sverige hade betydligt högre dödstal med covid-19 än grannländerna under perioden från april 2020 till juni 2021 (blå staplar). Skillnaderna har dock jämnats ut under den senare perioden från juni 2021 till september 2022 (orange staplar). Sverige hade lägst dödlighet med covid-19 per en miljon invånare av de nordiska länderna (undantaget Island) under denna period.
Citera
2023-03-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jag tror det är bäst för oss alla om du låser in dig i en källare med ett storpack masker och en dunk handsprit. Hör dig för om du kan få tre boosters på en gång innan du låser in dig, annars kan du dö och få långcovid så du kräks.

Vi håller ställningarna här i samhället så kan du sitta där tills ångesten har gått över. Du kan slappna av.

Jag tror du missförstår, jag har chipspåsen framme och är även ute hos er i den immuna hjorden ibland. :-)

Och hela tiden uppkommer nya varianter. Smittan finns även bland djur, som vi vet, så mutationer kan ske på många många håll. Nu varnas för smittade hundar:

https://www.livemint.com/news/world/expert-warns-of-possible-new-covid-variant-as-deadly-strains-transmit-among-dogs-11677835816674.html

Och medan XBB stiger i USA och Europa har vi BF.7 i Kina, vi har helt enkelt en soppa med olika varianter numera också bland djur.

I januari varnade en professor i medicin i Washington Post:

"Eric Topol is a professor of molecular medicine at Scripps Research.

There’s no sugar-coating it: The world has let its guard down on covid-19. And the virus’s latest dominant form, XBB.1.5, makes clear that we’re doing so just as the virus finds new ways to hurt us."

Men det spelar ingen roll hur mycket insatta forskare varnar. Gång på gång går landet Sverige på pumpen, lika förvånad och butthurt varje gång. Samma professor:

"The implications of XBB.1.5 are also much bigger than just this formidable variant. The virus is talking to us, and it is telling us it has many more ways to evolve. It is revealing that it not only can fake out or elude our immune response, but can also get better at penetrating our cells. What will happen next? Will we see a whole new family of variants arise that are distinct from the omicron family? It is entirely possible.

And we’re not ready for it."
https://www.washingtonpost.com/opinions/2023/01/08/xbb-covid-variant-immune-evasive-pandemic/

Och om vi får en ny variant inom närmsta halvåret eller året som är allvarligare så kommer det hela tiden i Sverige att heta att det visste vi inte då och NU är det annorlunda. Eller, varför är plexiglasen kvar i affärer, på bussar etc? :-)
Citera
2023-03-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad tycker du om lockdowns och ansiktsblöjor?

Verkar som att bevisen strömmar in angående dess effektivitet. Verkar vara 0%..

Jag tycker inte heller att lockdown nu skulle vara nåt bra, däremot tycker jag att man kunde prata mer om viruset i media, trots all trötthet på det, och följa forskningen mer. Samma sak med vaccinet.

Fortfarande är det mig veterligt så att FFP3 skyddar mot virus, däribland Covid-19. De flesta verkar nu gå efter den där gråtmilda youtubeläkaren som ska "follow the evidence wherever it leads", vad han nu heter, när man påstår att munskydd inte skyddar, men i sin genomgång tar han bara upp FFP2 som jag minns det, och erkänner till och med ett litet skydd hos FFP2.

Munskyddsdiskussionen har aldrig berört FFP3 vad jag har sett, man talar mest bara om de där kirurgiska munskydden.

Den här munskyddsdiskussionen är en sån här löjlig, barnslig svensk grej, veckans I-landsproblem. Det är lätt att googla fram hur andra ser på det, ta Berlin:

"Recommended protective measures

The Berlin Senate continues to appeal to each person’s sense of individual responsibility. Wearing a mask is recommended in places where many people congregate – for example in public transport. This recommendation applies in particular to people with cold symptoms. You should only meet up with vulnerable persons if you have first taken a Covid-19 test.

If you test positive for the coronavirus, you should avoid contact with others. If you cannot avoid contact, persons who have tested positive should wear an FFP2 mask without an exhalation valve."
https://www.berlin.de/corona/en/measures/

Jag ser till exempel fortfarande rätt ofta japaner på stan med munskydd.
Senast redigerad av Lamento 2023-03-07 kl. 01:31.
Citera
2023-03-07, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Sverige har sedan en tid tillbaka ej lämnat ut överdödlighetssiffrorna till EU.
Varför mörklägger Sverige?

Är det så?

Just nu basuneras det ju ut att Sverige hade lägst överdödlighet i Europa 2020-2022. Det skaver en aning i mig med tanke på alla som dog 2020. Norge hade tydligen i princip samma resultat som Sverige, men då med skillnaden antar jag att färre dog direkt... Får se om det kommer kritik mot siffrorna om Sveriges låga överdödlighet.
Citera
2023-03-07, 02:00
Medlem
ta bort mod
Senast redigerad av alanlissa87 2023-03-07 kl. 02:38.
Citera
2023-03-07, 06:29
Medlem
Citat:
Fy fan vad snabbt folk glömmer. Stod tom. om det i dagstidningarna.

Man gav morfin och midazolam och dödade massvis. Dödsstraff på det de gjorde, enligt Nürnberg.

Midazolam är vad man avrättar människor med i USA.

Det där vill inte sossar prata högt om. Åldringarna på hemmen fick inte ens syrgas, det var för ”komplicerat” för personalen. De mördade massa äldre för att spara pengar.

Minns ett fall med en 70-årig kvinna som fick ligga i sitt rum och dö med hög feber. Personalen vågade inte gå in i rummet, hon fick inte ens febernedsättande. Ingen ska glömma vad sossarna gjorde.
Citera
2023-03-07, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Jag tycker inte heller att lockdown nu skulle vara nåt bra, däremot tycker jag att man kunde prata mer om viruset i media, trots all trötthet på det, och följa forskningen mer. Samma sak med vaccinet.

Fortfarande är det mig veterligt så att FFP3 skyddar mot virus, däribland Covid-19. De flesta verkar nu gå efter den där gråtmilda youtubeläkaren som ska "follow the evidence wherever it leads", vad han nu heter, när man påstår att munskydd inte skyddar, men i sin genomgång tar han bara upp FFP2 som jag minns det, och erkänner till och med ett litet skydd hos FFP2.

Munskyddsdiskussionen har aldrig berört FFP3 vad jag har sett, man talar mest bara om de där kirurgiska munskydden.

Den här munskyddsdiskussionen är en sån här löjlig, barnslig svensk grej, veckans I-landsproblem. Det är lätt att googla fram hur andra ser på det, ta Berlin:

"Recommended protective measures

The Berlin Senate continues to appeal to each person’s sense of individual responsibility. Wearing a mask is recommended in places where many people congregate – for example in public transport. This recommendation applies in particular to people with cold symptoms. You should only meet up with vulnerable persons if you have first taken a Covid-19 test.

If you test positive for the coronavirus, you should avoid contact with others. If you cannot avoid contact, persons who have tested positive should wear an FFP2 mask without an exhalation valve."
https://www.berlin.de/corona/en/measures/

Jag ser till exempel fortfarande rätt ofta japaner på stan med munskydd.

FFP3 munskydd berör de som jobbar med sjuka och gamla, utan ventil då förstås. Stoppa smitta i utandningsluften. Gör de effektivt.

Friska människor behöver inga munskydd alls, förstör bara hälsan på bäraren. Andas in sin egen luft hela tiden, dåligt. Bildas även bakterier i skydden.

90% eller mer av de privatpersoner som hade munskydd använde de fel och hade fel sort som inte skyddar. Var meningslöst.
Citera
2023-03-07, 07:30
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Fy fan vad snabbt folk glömmer. Stod tom. om det i dagstidningarna.

Man gav morfin och midazolam och dödade massvis. Dödsstraff på det de gjorde, enligt Nürnberg.

Midazolam är vad man avrättar människor med i USA.
Alla glömmer inte. och för de som inte tror det hände så ta och läs i den här tråden.
(FB) Vad hände med en av de sjukaste medicinska skandalerna någonsin?
Citera
2023-03-07, 15:35
Medlem
Citat:

Sverige är med i Eurostat. Varför skulle antalet avlidna finns med menar du?
Citera
2023-03-07, 15:45
Medlem
Angående överdödlighet har ONS ålderstandardiserad överdödlighet för Europa här, från 28 december 2019 till 1 juli 2022.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/28december2019toweekending1july2022

Sverige ligger bra till under pandemin.

"The lowest rcASMR was in Norway with 4.1% below average, closely followed by Sweden (4.0% below average) and Iceland (3.9% below average)."
Senast redigerad av TAD2 2023-03-07 kl. 15:52.
Citera
2023-03-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Vem har finansierat den studien?

Dessa grafer pekar på att Sverige är näst sämst i norden, och vi var allra sämst fram tills oktober då Finland av någon anledning körde om oss i överdödlighet.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=asc&pickerMetric=location&Metric=Excess+mortalit y+%28%25%29&Interval=Cumulative&Relative+to+Popula tion=true&Color+by+test+positivity=false&country=S WE~NOR~FIN~OWID_WRL~DNK

Tittar man bara på coviddödligheten så är vi i särklass sämst i Norden.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+death s&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true& Color+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR~FIN ~OWID_WRL~DNK

Sverige ligger på -4,0 för 2020, 2021 och halva 2022, bara slaget av Norge på -4.1 %. Detta med en mycket bättre metod som tar hänsyn till åldersstrukturen i olika länder.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/28december2019toweekending1july2022

Så vi är knappast "sämst i Norden" under pandemin. Lär om och lär rätt.
Citera
2023-03-07, 17:26
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Är det så?

Just nu basuneras det ju ut att Sverige hade lägst överdödlighet i Europa 2020-2022. Det skaver en aning i mig med tanke på alla som dog 2020. Norge hade tydligen i princip samma resultat som Sverige, men då med skillnaden antar jag att färre dog direkt... Får se om det kommer kritik mot siffrorna om Sveriges låga överdödlighet.

Så som du själv kan verifiera, direkt på EU´s hemsida!
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Excess_mortality_-_statistics
Sverige och Italien lämnar ej längre ut överdödlighetssiffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in