2020-03-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det enda man undrar är hur länge det kommer vara panik över detta.
Till sommaren? Ett år? 10 år?

Eller kommer folk slappna av när folk blir bra igen efter smitta.

Antal döda i världen är alltså fortfarande mindre än vad en svensk influensasäsongen kan skörda här hemma

Eh nej. 200 dör i influensa varje år i sverige.
Citera
2020-03-03, 20:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
I Kina, Iran och Italien finns det skäl att tro på ett mörkertal. Att göra en uppskattning av hur stora de är vore dock svårare. Tittar man på Irans antal rapporterade fall, den höga dödligheten där och räknar bakåt emot virusets uppskattade dödlighet på 2,3% kan man säkert få ett hum om hur stort deras mörkertal skulle kunna vara. Men det är egentligen omöjligt att säga säkert.
Kina har väl varit öppna, Italien är väldigt transparenta och har gjort många tester. Med Iran vet jag inte hur det ligger till.
Det finns ännu större skäl att tro på ett stort mörkertal relativt sett i bl a Sverige där man i princip bara testar italienresenärer ...
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Tror ni att det blir något fotbolls-EM i sommar?

Jag tror inte det.

Synd, för jag hade sett fram emot lite fin internationell toppfotboll. Men för all del, människors liv och hälsa är viktigare än sport.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
I UK är de mer hårdföra i informationsgivningen till folket. Så här säger Boris:

But Brits were warned that it is "more likely than not that the UK will be significantly affected" with up to 80 per cent of the population catching it.

https://www.thesun.co.uk/news/11086449/army-on-standby-coronavirus-boris-johnson/

Upp till 80% av britterna kan alltså bli smittade enligt premiärministern. Det är ju inte riktigt samma information som vi i bananland får av våra ledare och myndigheter...

(Det finns mer intressant i den länkade artikeln. T e x planerar man att sätta in militär ifall situationen blir riktigt illa.)
Citera
2020-03-03, 20:29
Medlem
FHI: Fraråder reiser til Nord-Italia

Citat:
Overlege Siri Helene Hauge ved Folkehelseinstituttet (FHI) sier tirsdag at de nå fraråder folk å reise til områder med corona-utbrudd.

– Vi ønsker ikke at folk skal bli smittet og ta med seg smitte hjem til Norge. Det gjelder spesielt Nord-Italia, sier Hauge til VGTV.

På FHIs hjemmesider står det at de råder nordmenn til å unngå reiser til Iran, Sør-Korea, samt Lombardia, Veneto, Emilia-Romagna og Piemonte i Italia på grunn av den store spredningen av coronaviruset i disse områdene.

Tirsdag kunne NTB melde at SAS stanser alle flyginger til Milano, Bologna, Venezia og Torino i Italia fra 4. til 16. mars.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2l2z/fhi-fraraader-reiser-til-nord-italia
Citera
Medlem
Joakwims avatar
Citat:

Antal döda i världen är alltså fortfarande mindre än vad en svensk influensasäsongen kan skörda här hemma
Vad fan säger du är du helt jävla blåst? Hur många tror du dör i influensa i Sverige varje år?
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Att bygga ut kollektivtrafiken och få bort bilarna, som de håller på med i t ex Stockholm och Uppsala.. måste säga att jag hellre sitter i min bil än i en packad buss eller tunnelbana. Kollektivtrafiken må vara klimatsmart men virussmart är den inte!

haha akta dig för att svära i kyrkan, miljön går före allt.
DN var stolt idag att koldixidutsläppen har gått ner i kina till följd av viruset..
Citera
2020-03-03, 20:30
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Deppigt. Klorin?

På händerna?

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Med andra ord bunkra stroh-rom

Kan fungera, eller läkarsprit
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Snälla kan nån svara mig? VAD förman för VÅRD om man skulle bli allvarligt sjuk i corona?

Av de 14% som behöver sjukhusvård så är det i regel syrgastillförsel för 9% av dessa och respirator för 5% av dessa. Detta enligt rapport som Kina har skickat till WHO.

Från filmer från sjukhus i Wuhan så berättar sjuksköterskor att det går åt 30 st 50L syrgastuber per patient och dag vilket blir en utmaning i sig. Detta då det krävs en hög koncentration syrgas för att ge den effekt som behövs när en stor del av lungorna ej fungerar normalt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Beklagar men så här är det i Sverige nuförtiden , viktigare att hålla fasad utåt än att hjälpa sitt folk på djupet. De inväntar tills det börjar se dåligt ut utåt sett samt på vågskålen vilket det redan gör från början... sannolikt kommer barnen börja smitta varandra inom ngn vecka/veckor sedan drabbar det övriga familjen...lite mindre ångest om det inte drabbar barn i samma utsträckning men vem tror på det? Viruset kanske dessutom muterar... lycka till iaf, de flesta drabbas bara m milt förlopp som det ser ut just nu.

Ja men enligt senaste rön kan viruset stanna kvar i nervsystemet som herpes o blomma upp senare. Inget jag önskar barnen...
Citera
Medlem
Citat:

Tycker du att permanenta lungskador och eventuellt ett sabbat nervsystem är som en "vanlig influensa"??? Det här är något helt annat.

Med det sagt hör jag vad du säger. Livet måste gå vidare förr eller senare även om vi nu inte lyckas stoppa utbrottet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Sverige kan vårda 30 människor i 46 dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in