2020-03-03, 13:38
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brahms
Kan någon vara snäll och posta någorlunda tillförlitliga källor/studier angående autoimmunitet av viruset i sitt nuvarande form? Studier på redan smittade och tillfrisknade människor och huruvida de lyckats undvika att bli infekterade igen eller om de fått smittan åter.

F.ö. borde man redan för en vecka sedan infört stickprover bland människor i storstäder i samtliga geografiska positioner för att kontrollera status och inte snöat in sig på Iran/Italien. Det skulle ge en mer tillförlitlig inblick i smittan. Här har vi en definitiv nackdel med GDPR-direktivet, och EU i allmänhet.

Det jag hittat (en enkel googling bort) om jag inte missminner mig nu, är en japansk kvinna som testades flera gånger med olika resultat. Däremot så fanns det logiska anledningar till detta, att vården hon fick satte sjukdomen i "viloläge" så att säga och sedan kom igång igen efter ett tag.
Jämfördes med liknande fall inom t.ex svininfluensan där det också skedde ett par gånger men att det då snarare handlar om fel på testet än att bli återsmittad.
Citera
2020-03-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
80% av de smittare får mildare sjukdom som inte kräver sjukvård. Just saying, försök sätta din rädsla i proportion till verkligheten.
Antalet döda i trafiken var 223 2019 och ändå ska vi ha nollvision, löjligt eller hur då ändå 800 dör i vanlig influensa varje år. Vad händer om någon av resten som inte drabbas allvarligt av detta virus behöver sjukvård och den är i kaos i vården på grund av covid-19?

Nu drabbas inte alla gamla och sjuka av influensan varje år eftersom många har immunitet och vaccin ibland finns. Här riskerar alla att drabbas eftersom det är helt nytt. Vi kan med andra ord se fram emot mer än tio gånger fler döda jämfört med infuensan om inget görs och vi bromsar detta.

Lite rädsla för sig själv och omtanke för andra är bra, det hindrar spridning. Än så länge är det större risk att dö i trafiken men det kommer det kanske inte att vara om några veckor och inget säkerhetsbälte finns mer än tur och sunt förnuft.

Men verkligheten är naturligtvis att mer än 90% kommer att överleva detta. Frågan är om vi ska bry oss om att rädda några fler av de 5-10% som riskerar att dö. Kina, Sydkorea med flera andra länder tycker det är värt det.
Citera
2020-03-03, 13:39
Medlem
Kedoslavs avatar
Ni som överväger fortfarande att åka till Italien på kaffesemester, kom inte tillbaka tills ni har blivit friska. Vården där nere är gratis också.
Citera
2020-03-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det blir intressant att se vad trådens konspiratörer och alarmister nu ska koka ihop för att hålla panik/konspirationsgrytan kokande.

Japp. Mycket!

Börsen går starkt igår och idag.

Mot ljusare tider helt enkelt. Eller också är det C-vitaminbolagen som väger upp den.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Tror du Kina bara chansade med att köpa hem 50 ton C-vitamin för att ge patienter intravenöst? Hittar inga länkar och orkar inte leta upp några. Som sagt, jag vet vad jag tror på och sen får du välja din väg.
Det beror helt på vad Kina tänker använda vitaminerna till, eller hur?
Att vitamin C stärker immunförsvaret är något som är känt sedan tidigare, dessutom kan inte kroppen producera eget vitamin C.

Under en pågående infektion är det positivt att tillföra mer vitamin C, men detta betyder inte att vitaminet är en "cure-all".

Låter underligt om Kina köpte "hem" C-vitaminer, de har produktion i landet:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200226_00149257/dsm-schenkt-106-miljoen-vitamine-c-pillen-aan-china
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Någon som har lite djupare kunskaper om medlet det är de använder?

Har du avbokningsskydd så kan du förstås avboka utan vidare skäl.

För att det ska gå att avboka och få tillbaka pengarna generellt gäller att UD först avråder mot resa till destinationen.

Folk kan omboka resan, skjuta upp den tills läget är stabiliserat.

Märkligt att detta inte ens näms.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Tror du Kina bara chansade med att köpa hem 50 ton C-vitamin för att ge patienter intravenöst? Hittar inga länkar och orkar inte leta upp några. Som sagt, jag vet vad jag tror på och sen får du välja din väg.

Och du vill….?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja du hör ju vad vissa personer beblandar sig med, och tror på.

Själv ska jag köpa mig en trollstav.
Ska trolla mig frisk. Om inte annat kan dottern få den.

Hahaha, Hoppas du får tag på en innan alla preppers tömmer hyllorna!

On topic

Är det någon som har koll på Pakistan. Jag har alltid trott att det borde kunna bli ett allvarligt utbrott där med tanke på handeln och samarbetet med Kina och ganska mycket folk som bor tätt i städerna.
Har de nån lokal miljöfaktorer som begränsar utbrottet? Har de bara haft tur eller mörkar de situationen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag tror vi bägge har fel. Tillförlitlig statistik kommer först när och om vi har över 10.000 smittade och uppåt. Kanske aldrig sker eller så blir det fler.

Återstår att se
men vi har ju 10000 fall,då man bort Kina och Iran som dom osäkra korten i statistisk , ser man att corona verkar inte vara mer än en mild influensa, som kanske slår lite hårdare mot äldre men mildare mot yngre.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/stefan-lofven-finns-planering-for-ett-varre-scenario/

Statsministern intervjuas om beredskapen.
Citera
2020-03-03, 13:41
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Sverige är duktiga på att förklara för allmänheten att i stort sett alla Corona fall är direkt importerade mer än en månad efter utbrottet.

I nuläget kommer i stort sett 70% av smittan från Italien.

As we speak flygs nya fall till/från Italien för att ta kål på människor i Sverige/riskgruppen.

Seppuku?

UD avråder ej från resa till Italien.

Citera
2020-03-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Appropå Prepping!!

Nu hemma i influensa (förhoppningsvis inte Corona) 3 st i familjen, bara lillgrabben är ok.

I alla fall körde lite hobby/lyx prepping in February och det känns jävligt bra att nu att inte var tvungen att handla, något och nu har man i alla fall mycket tröstmat hemma i den almänna deprisionen....

ingen doomsday, bara lyxsjuk!!! med extra allt!!! ....

Samma här! Det är ju det många fyller skafferiet och frysen för, för att man framför allt ska palla ett par veckor när man knappt kan stå upp... det behöver ju inte vara ett katastroftänk per se.

Årets influensa slog rejält hårt i år, jag är glad att jag slapp stappla ut och smitta/skrämma andra. Har samma tänk med Corona. Oavsett om C bhostaara är en liten skitförkylning, så ÄR det inte så trevligt att stå och hosta framför en rädd kassörska och behöva peta på saker på hyllor där äldre också ska gå och handla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in