2020-03-02, 17:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Snarare tvärt om. Är man dåligt förberedd så måste man hålla sjukdomen borta så länge som möjligt så att sjukvården kan förstärkas med mer resurser. Hade man stängt gränserna så hade man vunnit massor med tid och kunnat förbereda sig för den dagen då man är tvungen att öppna igen.

Nu gör man tvärt om. Man har fritt inträde från alla världens länder så att spridningen går så snabbt som möjligt. Då har vården inte en chans att hinna med att bygga upp resurser.
.

Tror du missförstod mitt inlägg. Jag menar att alla åtgärder måste vidtas för att hålla smittspridningen borta så länge det går, eftersom vi är dåligt förberedda.

Dock så tror jag inte vi framöver slipper karantänzoner och annat vi nu ser i Italien. Åtgärderna när spridningen tilltar lär bli snarlika över hela världen.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Står i Aftonbladet att en chaufför är smittad och vårdas på sjukhus. Svensk förmodar jag. Och antagligen yngre och väldigt dålig om hen är inlagd.

1. Förmodligen iranier
2. Varför skulle han vara yngre?
3. "Vårdas på sjukhus" är ganska brett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De kan välja att bli tvingade.

Är det en effektiv riktning av resurser istället för att stänga ute dem från att åka hit?
Citera
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
1719-20 var den senaste stora pesten i Sverige, Stockholm.
Corona kommer skriva in sig som den nästkommande, sanna mina ord.
Enligt dessa länkar var det under den första halvan av 1710-talet.
Ja, mycket möjligt, vi får väl se.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_epidemics
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Northern_War_plague_outbreak
Citera
2020-03-02, 17:06
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jo det stämmer ju, men varför skulle det bli brist på dunderdricka av den anledningen?
Butiken lyckas ju hålla öppet trots att två är sjuka och hemma.
Jag tog det mest som en ursäkt att fylla upp stugan med sprit utan att frugan gnäller allt för hårt hehehe, men ändå.. Om folk som är smittade/i farozonen stannar hemma så blir det ju inga som kan sköta butiken. Detta hände b.l.a mitt lokala Systembolag för ett par år sedan. Det var semestertider och sedan var det ett gäng som anmälde sig sjuka med resultatet att butiken fick hänvisa vidare till andra butiker då det inte gick att låna in extrapersonal.

Om smittan gör att mycket personal beordras att stanna hemma även fast dom är symptomfria så blir det ju svårt att hitta folk till att hålla alla serviceställen öppna. Lika bra att bunkra upp! Plats har jag så det är inget större problem, sedan så rör det sig ju inte om färskvaror direkt.
Citera
Medlem
ünders avatar
Här kan ni se stolpskott från Iran som springer runt och slickar på helgedomar. Inte konstigt att skiten sprids när religiösa ledare går emot myndigheterna därborta.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/religiosa-slickar-helgedom-i-coronadrabbade-omradet/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
.

Tror du missförstod mitt inlägg. Jag menar att alla åtgärder måste vidtas för att hålla smittspridningen borta så länge det går, eftersom vi är dåligt förberedda.

Dock så tror jag inte vi framöver slipper karantänzoner och annat vi nu ser i Italien. Åtgärderna när spridningen tilltar lär bli snarlika över hela världen.

Exakt hur ser karantänerna ut i Italien? Är kollektivtrafiken avstängd mellan regionerna? Det är väl knappast inlåsning och poliser utanför, som Kina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Idag skrattade jag för första gången åt det här med Coronaviruset. "Efter helgen är det apokalyptisk stämning i flera livsmedelsbutiker med rader av helt utplockade hyllor" skriver Aftonbladet. Att det är slut på cheddar cheese dippsås i Tranås (bild i artikeln på den tomma hyllan) är väl knappast ett tecken på "apokalyptisk stämning"? Herregud.

Jag tycker det är bra att folk förbereder sig, men chips och dipp? Inget skriker nationell katastrof som två hamstrade pallar dippsås, förmodar jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vQ9R5/corona-far-folk-att-borja-hamstra-tomt-pa-hyllorna

Hahah!! Klockrent, och väldigt svenskt. Dagens citat: ”Att det är slut på cheddar cheese dippsås i Tranås (bild i artikeln på den tomma hyllan) är väl knappast ett tecken på "apokalyptisk stämning"?
Citera
2020-03-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Återigen, vi har inte stoppat det. Omprövning är inte samma som verkställning.
Alltså, se sakerna i kronologisk ordning och kom in i verkligheten nu va? Tillståndet drogs in kl 16 i dag med omedelbar verkan för IranAir
Citera
2020-03-02, 17:08
Medlem
messiasibids avatar
WHO chief on coronavirus:

"Our message to all countries is: This is not a one-way street. We can push this virus back. Your actions now will determine the course of the outbreak in your country. There is no choice but act now."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Är det en effektiv riktning av resurser istället för att stänga ute dem från att åka hit?

Det var ett svar på om en individ inte följer instruktioner. Det har inte framgått om det är så eller om det är Iran som land som inte gör något och att det är huvudskälet till att stänga av flyg.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Sverige har varit ganska säkra och självständiga i olika ageranden. Vi har flera gånger valt att inte gå på WHO eller andra länders skvaller. Vi var först med att tvärsäkert säga att viruset inte kan smitta under inkubationstiden, vilket var korrekt. Vi har varit tuffa i påståendet att man inte kan återsmittas (återstår att se), och nu är vi första landet i västvärlden att stoppa alla flyg från Iran.

Ja, jag hoppas att vi har rätt, inklusive att barn inte smittar vuxna.

Räknar du Australien som västland så har även de stoppat flygningar till Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in