2020-03-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Helt rätt. Var nog trött. Med tanke på det finns det en beräkning på dödsfall och exponentiell ökning?
Eller rör det sig fortarande om ungefär samma antal dagligen som avlider?

Worldometers gör ett hästjobb med att samla in och redovisa siffror och nyheter från många källor. De har haft fel ibland men de verkar rätta till i efterhand. De visar både linjär och logaritmisk utveckling för smittade och döda samt visar siffror per land för status på smittade, Inde fall de har tillgång till informationen. https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fortfarande grekiska för mig. men gick ju lite lättare att googla fram något då. Tack!

Asymptomatisk betyder att man smittar innan man har symptom... Det e därför folk har panik idag , inte pga dödligheten. För att det smittar så fort.

Viruset hinner byggas upp i kroppen ordentligt på grund av att kroppen inte känner igen viruset, sen kommer symptomen efter nån vecka när antikropparna börjar produceras.

Har hört att viruset smittar inte så mycket i början då man inte har höga halter av det i kroppen. Så jag tror det är först när det är högre halter av virus i tex lungorna som man smittar som mest, känns logiskt.
Citera
2020-03-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Dom är på fritids eller på förskolor.
Tror du föräldrar är hemma 10 veckor varje sommar? Vad lever du i för värld?
Nu var det ju en liten retorisk fråga, vad man skulle kunna göra. En del barn är över 10 eller 13 år och kan inte få plats, andra familjer har inte råd och skaffar andra lösningar, vissa bor hos mor eller farföräldrar på landet och vissa barn kan klara sig själva och vill vara hemma. Sen tas det ut mamma och pappadagar om dom är små men naturligvis är många på fritids. Ja, jag brukar var hemma hela sommaren med barnen, jag har den möjligheten och kanske i en annan värld. Jag får skylla mig själv för att jag är otydlig ...
Citera
2020-03-02, 10:01
Medlem
No6s avatar
När man läser om sånt här är man glad över att man lever socialt isolerad medans andra badar i viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
De visste att smittan skulle komma hit för att de, till skillnad från dig, är utbildade inom sjukvård och har en förståelse för hur virus fungerar och sprids. Det hade varit omöjligt att ”stänga alla gränser” för att undvika viruset. Det funkar inte så.

Kan du inte berätta hur det funkar då - enligt dig som vet att begränsad rörlighet inte begränsar smittspridning?
Citera
Medlem
Overminds avatar
Wuhan fick ju förlängt 1 månad till i karantän. Hur ser övriga Kina ut? Börjar folk jobba denna vecka?

Känns om ekonomin lär ta en sjujävla smäll.
Citera
2020-03-02, 10:02
Avslutad
2 döda i Washington!
Källa:CNN
Citera
2020-03-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist sa till GP i fredags att vi säkert kan ”räkna med ytterligare nedgång, med kanske tio procent”.
https://omniekonomi.se/experterna-eniga-vanta-er-nya-ras-pa-stockholmsborsen/a/xPE67Q

IDAG

Chefsekonomen om börsen: ”Vi har nått botten på det här fallet - tror på ett U”

https://www.di.se/nyheter/chefsekonomen-om-kinas-pmi-kollaps-en-chocksiffra/

=>
Tack vare dessa betalda tyckare, som vänder kappan efter vinden, så kan "riktiga" investerare tjäna pengar på att gå EMOT koncensus.
Dom är jobbiga dom där. Trevligt att börserna går upp igen men det kommer nog att bli svajigt några månader. Många tjänar stora pengar på eländet, bäst är att ha is i magen för världen går inte under denna gång heller.
Citera
2020-03-02, 10:03
Medlem
Karma is a bitch...

Djurmarknad där man behandlar djur som skit, kan inte undgå att någonstans tycka att de förtjänar det här.
Djurplågeri är fan inte OK.

Själv har jag ingen panik, förstår allvaret, tänker mig för men vidtar inga extrema åtgärder.
Citera
2020-03-02, 10:07
Medlem
Anders Wallensten från FHM på Malou efter tio.
Citera
2020-03-02, 10:08
Medlem
Madagascars avatar
Sydkorea rapporterar idag "endast" 599 nya smittade. Det är förstås många men eventuellt är det en avmattning vi nu kan skönja i Sydkorea, se grafen och stapeldiagrammet i wikip-artikeln. Det skulle ju kunna vara en effekt av helgen också; att man testat och diagnosticerat färre.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_South_Korea
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-02 kl. 10:10.
Citera
2020-03-02, 10:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Kan du inte berätta hur det funkar då - enligt dig som vet att begränsad rörlighet inte begränsar smittspridning?

För det första har historien visat (och även denna gång i Kina) att det är näst intill omöjligt att ”isolera” virus så att smittspridningen endast blir lokal. Det går möjligtvis att göra i laboratorium men inte i ett riktigt samhälle.

Vidare finns inga organisatoriska förutsättningar för Sverige att helt stänga gränserna med någon veckas varsel. Att tro, som en del muppar i denna tråd, att det räcker med att stoppa flyg från Iran är bara trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in