2020-03-02, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Helt jävla otroligt. Det är ju nästan exakt samma situation och handlande!
svensken är tydligen så dum, måste vara nedärvd essens
fashinerande läsning
Citera
2020-03-02, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Denna uppgift är gammal. Fladdermöss och myrkottar är den sannolika orsaken bakom COVID-19

Mer info finns här:

https://www.theguardian.com/environment/2020/feb/25/coronavirus-closures-reveal-vast-scale-of-chinas-secretive-wildlife-farm-industry

Hemsk läsning.

Känner att veganen och djurrättsaktivisten Morrissey hade rätt om kineserna https://www.google.se/amp/s/www.nme.com/news/music/morrissey-239-1302485%3famp
Citera
2020-03-02, 04:04
Medlem
Grollarens avatar
Mer censur...

"Chinese regulators remove 'Plague Inc' game from Apple's China app store"

https://www.itnews.com.au/news/chinese-regulators-remove-plague-inc-game-from-apples-china-app-store-538800

... och för er som inte vet vad plauge inc är för spel, så är det ett spel där man kan simulera ett virusutbrott med olika virus, bland annat corona. Det läggs flitigt upp sådana videos med spel på youtube.
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-02 kl. 04:13.
Citera
2020-03-02, 04:05
Medlem
HGs avatar
Gillar Aftonbladet som ha denna rubrik:

"Coronaviruset i sig är sannolikt inte särskilt mycket farligare än vanligt säsongsinfluensavirus"

Då undrar jag som samhällsmedborgare varför man dagligen redovisar antalet fall i Sverige? Om det nu bara är en influensa så kan väl alla gå omkring och smitta alla i vårt samhälle.
Varför har man då hållit en kvinna i Jönköping i karantän sedan den 31 januari?

De säger ju att det bara är en influensa.....................
Citera
2020-03-02, 04:08
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

"Coronaviruset i sig är sannolikt inte särskilt mycket farligare än vanligt säsongsinfluensavirus"

Då undrar jag som samhällsmedborgare varför man dagligen redovisar antalet fall i Sverige? Om det nu bara är en influensa så kan väl alla gå omkring och smitta alla i vårt samhälle.

Jaa vad vill du att regeringen och media ska göra då?
Säga som det är, och orsaka total panik och upplopp?
Vad hade du själv gjort om du var en ledare i ett land och hade den här informationen i handen? Vad hade du sagt till befolkningen?
Citera
2020-03-02, 04:10
Medlem
Prigogines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Och börserna stiger nu i Kina. Mörkningskampanjerna fungerade tydligen.

Det är troligtvis bara en död katt som studsar. Ett bra tillfälle för de stackare som ännu inte klivit av karusellen att göra så.
Citera
2020-03-02, 04:21
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:

Haha där fick du mig att skratta. Eftersom det är okänt? För att det är av en sort de förväntar sig pandemi av?

Läste förresten något om att mässlingen slagit ut immunförsvaret rätt bra https://www.mabra.com/ny-forskning-massling-kan-radera-ditt-immunforsvar/ olika sjukdomar lämnar olika spår man ska nog komma ihåg det när man ligger och hackar tänder. Att man kanske inte är så smart trots allt. Om man utsätter sig för risker med virus.

Jag har sagt det flera gånger. Helt enkelt oinsatt och okunnig. Men jag tror inte på homeopati och teorier som är parallella med dem. Jag tror på att man ska använda huvudet.

Kostnaderna är sannolikt inte värda att ta, sedan vid stor smittspridning kan iaf jag tycka att man inte ska offra gamla och sjuka för att de drabbas. Sist men inte minst, de kanske helt enkelt inte vet hur viruset kan tänkas uppträda och är förberedda på det värsta med media som hakat på och forskare som inte vill leverera panik när det inte vet i förväg och sannolikhet är ett visst antagande men inte nödvändigtvis ett utfall.
Citera
2020-03-02, 04:24
Medlem
🤔🤔
Citera
2020-03-02, 04:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Till och med jag, som hela tiden förnekat att detta är något att bekymra sig för, nu börjar dra öronen åt sig är ytterst allvarligt! Detta har skötts utomordentligt illa redan från början, detta har jag hela tiden sagt, särskilt då när länderna tillåtit flygförbindelser när viruset inte ännu helt dissekerats och dess farlighet utretts. Att till och med EU flugit hem medborgare i dess egna regi, är ytterst allvarligt - man har därmed tillåtit och medverkat i denna smittspridning.

Dödligheten är klart högre än en vanlig säsongssnuva och smittorisken är skyhögt större och värre en en slik sådan. När det nu börjar sippra fram fall där unga och friska offer dött, så börjar man undra hur bra koll myndigheterna har. Låt oss ponera att de vet exakt hur dödligt och smittosamt detta är - hur då INTE framkalla en global panik med allt detta skulle medföra? Jo, genom att göra precis som de nu gör - förminska allvarligheten och tillåta smittspridning, helt utav kontroll! För det är ju ENKOM en vanlig förkylning. Pandemi är det redan - bara det att denna ej ännu utlyst från myndigheternas sida. Detta då det skulle utlösa en ekonomisk kris och få folk att gå bärsärk! Lita ALDRIG på myndigheterna - de har alltid en agenda som INTE sammanvävs med din egna...

När sedan det redan bevisats att vi inte ens kan bemästra detta, trots vad det i alla fall sagts, vad händer då när andra vågen kommer? Litar inte ett skit på våra myndigheter och hur skall jag då kunna lita på ex. Kinas? Litar ni på vår guro; Statsepidemiolog Anders Tegnell? En nutida Bagdad Bob! Löser sig detta så är det ren och skär tur, inte skicklighet från någon sida - hur skulle det kunna vara skicklighet när man tillåter resor tvärs över hela världen från smittokällan och där till och med EU, som skall skydda oss mot slikt, flyger hem potentiella smittohärdar. Vi tillåter dessutom flyg från Italien och Iran att landa i vårt land och andra delar utav världen - dessa länder har stor spridning och särskilt Iran har dålig och inadekvat sjukvård för att kunna kväsa denna smitta.

Ingen annan smitta i modern tid har åstadkommit, i efterhand, dessa åtgärder, med karantäner och slikt inom landets gränser, men även globalt. Såg ni dessa vid fågelinfluensan, månne? Det viruset som skulle utrota mänskligheten, enligt vissa myndigheter! Allt har satts igång för sent och nu får pöbeln som vanligt betala priset! trodde ALDRIG jag skulle säga det, men nu är även jag rädd för detta virus - mest för att myndigheterna låter ta folket den största smällen. Finns det ett vaccin, vilket jag är ganska säker på, så är dessa redan utdelade till våra folkvalda svikare...

Det mest synliga av att detta är en pandemi och att vi är körda är att vi allt mindre kommer få se våra styrande ledare i media! Säg er själva; hur ofta har ni sett Löfven et al diskutera detta i media? Har du känt dig lugnare efter dessa sporadiska inhopp? Vad säger de? Är det lugnande ord, eller enkom tunnor som skramlar? Kommer de med fakta eller endast med de berömda flosklerna att "vi har saken under kontroll och vi undersöker nu saken, samt det finns ingen oro för er alla"? Detta samtidigt såsom smittspridningen blir allt värre och större och under absolut ingen kontroll alls!

Jag tror, inte att denna pandemi kommer utrota hela mänskligheten, men den kommer vara den värsta av alla i modern tid...

Det hela är ett Excel-ark.
Baserat på för lite fakta och med en ekonomiskt bakbunden stat.

Hur många kommer drabbas?

Man utgår ifrån att ca 30% av befolkningen drabbas. Så det blir 3 000 000 personer.
(Detta baseras medvetet felaktigt på den årliga influensan).

Hur sjuk blir man?
81% klarar sig vad man vet hyffsat. O utan annat än Alvedon o blåbärssaft.
Sjukskrivning 2-3 veckor.
Produktionsbortfallet, Minskade skatteintäkter, sjukförsäkringskostnader acceptabel.
Politiskt påverkan liten (snuva o influensa är normalt).

Övriga 19% som kommer klassas som problemfall o behöva vård. 570 000 personer.

Det är här som det kan se lite problematiskt ut. Men det är bara en emotionell illusion.

Majoriteten av de 19% kommer vara 61 år eller äldre i en växande skala med ålder. Samt kroniskt sjuka i olika kostsamma sjukdomar. Dvs personer som inte produktivt bidrar till Sveriges ekonomi. Utan redan idag belastar samhället med pesionskostnader, bidrag o framförallt sjukvård.

Låt säga att man olyckligtvis förlorar upp till 50% av dem i den ovanligt tunga ”influensan” 2020.
Vilket är 285 000 åldringar o kroniskt sjuka. Deras död kommer på även kort sikt kunna kompensera för sjukdomskostnaderna för de 81% med milda symtom.

Att stänga ned o hålla på riskerar bara ekonomin o välfärdsstaten.

Visst är var o en av de 285 000 döda en person, någons älskade förälder, mormor eller farfar. Men de var gamla o skulle ändå förr eller senare dö. Döden är en del av livet.

Kritiken kan man 2022 klara av i en rapport som kan konstatera att myndigheterna gjort vissa felbedömningar pga felaktig information från andra länder, i vissa fall agerat lite sent pga av försiktighet o byråkrati. Men i övrigt så ger man de ansvariga beröm för deras insatser under Covid-19 krisen.

Valet 2024 är allt glömt.
Citera
2020-03-02, 04:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Åhhhh. Kexlådan är en familjeklenod från en segelbåt. Ost o löjrom har man i kylen. O off topic.

Det intressanta är att allt fler tycks inse att det kan vara bra att se om sitt eget hus. Det är positivt då man slipper hysterisk panik hamstring. Om det går illa sänks trycket på statlig hjälp med livsmedelsförsörjning.

Personligen tror jag inte det kommer bli svält i sverige i första taget. Men livsmedelsbrist kan uppstå pga logistikproblem. O blir den långsiktig så får väl ransoneringskorten dammas av o skickas ut.

Som vi skämta på 80-talet. Fråga: Vet du hur en rysk hamburgare ser ut?
Svar: Två brödkuponger o en köttkupong i mellan.

Sverige är ett av de länder som först kommer hamna i nöd då vi har katastrofalt dålig självförsörjning utav livsmedel... Ligger väl på runt 20-30%.
Citera
2020-03-02, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det hela är ett Excel-ark.
Baserat på för lite fakta och med en ekonomiskt bakbunden stat.

Hur många kommer drabbas?

Man utgår ifrån att ca 30% av befolkningen drabbas. Så det blir 3 000 000 personer.
(Detta baseras medvetet felaktigt på den årliga influensan).

Hur sjuk blir man?
81% klarar sig vad man vet hyffsat. O utan annat än Alvedon o blåbärssaft.
Sjukskrivning 2-3 veckor.
Produktionsbortfallet, Minskade skatteintäkter, sjukförsäkringskostnader acceptabel.
Politiskt påverkan liten (snuva o influensa är normalt).

Övriga 19% som kommer klassas som problemfall o behöva vård. 570 000 personer.

Det är här som det kan se lite problematiskt ut. Men det är bara en emotionell illusion.

Majoriteten av de 19% kommer vara 61 år eller äldre i en växande skala med ålder. Samt kroniskt sjuka i olika kostsamma sjukdomar. Dvs personer som inte produktivt bidrar till Sveriges ekonomi. Utan redan idag belastar samhället med pesionskostnader, bidrag o framförallt sjukvård.

Låt säga att man olyckligtvis förlorar upp till 50% av dem i den ovanligt tunga ”influensan” 2020.
Vilket är 285 000 åldringar o kroniskt sjuka. Deras död kommer på även kort sikt kunna kompensera för sjukdomskostnaderna för de 81% med milda symtom.

Att stänga ned o hålla på riskerar bara ekonomin o välfärdsstaten.

Visst är var o en av de 285 000 döda en person, någons älskade förälder, mormor eller farfar. Men de var gamla o skulle ändå förr eller senare dö. Döden är en del av livet.

Kritiken kan man 2022 klara av i en rapport som kan konstatera att myndigheterna gjort vissa felbedömningar pga felaktig information från andra länder, i vissa fall agerat lite sent pga av försiktighet o byråkrati. Men i övrigt så ger man de ansvariga beröm för deras insatser under Covid-19 krisen.

Valet 2024 är allt glömt.

Precis! Om man är, ytterst naiv! Vem har sagt att det vi för tillfället ser är det värsta? Vänta i stället med glädjekalkylerna så får vi se vart hän det lutar...
Citera
2020-03-02, 04:31
Medlem
Citat:
Enligt kinesiska global times avseende situationen i Iran:

"Iran has reported 385 new COVID-19 cases on Sunday, making the Middle East country's total infected cases to 978. Among them, 54 died."

Så dödssiffran ligger alltså runt 6 procent för Iran.

Och, allt som myndigheterna i slika länder redovisar är troligtvis mångt mycket högre! Jag litar inte ens på våra egna myndigheter, hur skall jag då kunna lit på vad Irans säger och påstår om smittans omfång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in