2020-03-02, 02:47
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
[b][00:50: First case in New York. Patient recently returned from Iran. (Source)
00:20: China’s National Health Commission reports 6 new cases across the mainland, excluding Hubei province. (Source)
00:20: 196 new cases and 42 new deaths in Hubei province, China. (Source)
00:06: 2 new cases in Algeria. (Source)
/B]

Har du länk? Gillar direktrapportering i den form du redovisar.
Citera
2020-03-02, 02:47
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Om du ger din analys på dagens situation. Hur skulle den lyda för att summera läget?
Hur väl förberett är Sverige för ett virusutbott? Och vad tycker du om Sveriges agerande hittils?

Vi är sårbara och har inget skydd mot inkommande smittade personer från andra länder, sjukvården klarar inte av dagens akuta patienter och de tester som utförs just nu är för få för att få en kontroll på hur läget är. Det kan beror på att 1177 ska spara på testkit.
Citera
2020-03-02, 02:48
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag kan anta att folk måste ha ångest när de går in i tunnelbanan i morgon bitti o ska åka till jobbet .

Ångest för att 20 av 10 000 000 svenskar är smittade av virus?
Citera
2020-03-02, 02:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Vi är sårbara och har inget skydd mot inkommande smittade personer från andra länder...

Du behöver inga skydd.
Du kommer inte att få corona, jag lovar.
Citera
2020-03-02, 02:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Om du ger din analys på dagens situation. Hur skulle den lyda för att summera läget?
Hur väl förberett är Sverige för ett virusutbott? Och vad tycker du om Sveriges agerande hittils?

Det privata sverige förbereder sig.

Jag var på kvällen just innan stängning o handlade. Torrvaror i ekonomisk storpack slut eller ordentligt utplockat.

Socker, havregryn, ris, spagetti, torrjäst, smör, soya etc

Än är butikerna i stort väl fylda. O lär fyllas på ytterligare i morgon.

Men man märker en ökad misstro mot myndigheter o stat. Något som är unikt för Sverige.

Corona-19 lär förändra Sverige om det slår så hårt man kan befara eller hårdare.
Citera
2020-03-02, 02:52
Medlem
AKindOfIndictments avatar
Stockholmsskolas coronaregler strängare än riktlinjerna
Citat:
Den kommunala grundskolan Lugnets skola i Hammarby sjöstad har beslutat att elever som har varit i smittodrabbade områden ska stanna hemma på måndagen även om de inte uppvisat symtom av det nya coronaviruset.
Citat:
- - - -
Men den kommunala låg- och mellanstadieskolan Lugnet i Hammarby sjöstad har beslutat att även de elever som inte uppvisat symtom, men har varit i kända drabbade områden, som Norditalien, Kina eller Iran, ska stanna hemma på måndagen.
Citat:
Skolverkets presstalesperson Mattias Ragert bekräftar för DN att det är kommunerna som ska avgöra om elever ska gå till skolan eller inte i situationer som denna.

– Det är skolhuvudmannens ansvar att besluta, i det här fallet kommunen. Kommunen kan i vissa frågor delegera ansvar till rektor. Om det har skett i det här fallet kan jag inte svara på.
Citat:
Lugnets rektor Agneta Bodin-Söderström säger att skolledningen står bakom beslutet.

– Jag var beredd att ta det här beslutet och konsekvenserna av det eftersom det har varit så knapphändig information. Man känner sig utlämnad som rektor när det inte släpps ny information, det som finns till hands är samma som i fredags,

Beskedet har enligt rektorn tagits emot väl och utan protester.

Det är inte några föräldrar som har ifrågasatt beslutet, svaren har bara varit positiva, men jag är medveten om att det kanske kan ställa till det för andra skolor, säger hon.
https://www.dn.se/sthlm/stockholmsskolas-coronaregler-strangare-an-riktlinjerna/
Citera
2020-03-02, 02:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Misstänker att det beror på att antalet smittade är mycket högre än vad som visas. Antagligen hinner man inte testa alla som behöver det och således ökar dödssiffran medan antalet infekterade inte ökar särskilt snabbt.

Sen är Iran ett rätt ostabilt land just nu, enligt vissa på Twitter är det nära att bli laglöst där, men ta det med en nypa salt.

CoVID-19 kanske blir det som till slut knäcker regimen i Iran men tyvärr så verkar det också innebära att många kommer att dö av pandemin.
Citera
2020-03-02, 02:54
Medlem
Citat:
Jag har mest följt det på twitter dä jag följt CDC myndigheten och sedan kollat på rapporteingen av corona fall i USA genom BNO newsroom men du har även John Hopkins dashbord och andra.
Men angående muntliga kommunikationen så har jag lyssnat på de presskonferanser som Trump har hållit angående Corona och där vice presidenten Pence talat och även Dr. Fauci som mer ingående pratat om Corona viruset.

Tack!
Citera
2020-03-02, 02:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det privata sverige förbereder sig.

Jag var på kvällen just innan stängning o handlade. Torrvaror i ekonomisk storpack slut eller ordentligt utplockat.

Socker, havregryn, ris, spagetti, torrjäst, smör, soya etc

Än är butikerna i stort väl fylda. O lär fyllas på ytterligare i morgon.

Men man märker en ökad misstro mot myndigheter o stat. Något som är unikt för Sverige.

Corona-19 lär förändra Sverige om det slår så hårt man kan befara eller hårdare.

Under de kommande veckorna kommer det nog att bli lite hamstring från alla håll. Skall själv se till att ha Oboy pulver hemma eftersom detta lätt tar slut
Citera
2020-03-02, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Spanien motsatsen till Frankrike. https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbzcjg/im_in_valencia_the_worst_affected_part_of_spain/

Valencia mötte alltså Atalanta på San Siro i Milano 19 februari. 2 dagar innan utbrottet började 3 mil därifrån. 2 500 spanjorer på plats.

Idiotiskt är bara förnamnet.
Citera
2020-03-02, 02:58
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Du behöver inga skydd.
Du kommer inte att få corona, jag lovar.

Efter att ha följt hur coronaviruset utvecklas och sprider sig så kan jag väl säga att dröm vidare!
Citera
2020-03-02, 02:58
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Är mest arg över att de fortfarande har marknader där de säljer levande djur fullproppade av bakterier och smittor trots att sars viruset spreds på samma sätt. Vem fan kan tänka sig äta fladdermöss och myrslokar? Yuck.

På olika håll i världen äter man fladdermöss, insekter, katter, hundar... Jag klickade mig igenom de mest konstiga sakerna på den här listan och har nog aldrig känt större lust att bli vegan som när jag läste och såg bilderna på fladdermöss soppor, kattgrytor, hundköttskebab eller vad det var....
https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Meat

Det är oftast i såna miljöer som virusutbrott startar. På asiatiska så kallade "våta" marknader låter de olika vilda djur vara nära varandra och man slaktar djuren på golvet, blod från olika djur blandas och bakterier kan hoppa från det ena till det andra och slutligen på människan.
Senast redigerad av stone_sleeper 2020-03-02 kl. 03:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in