2020-03-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Har vi fått någon förklaring till hur dessa tester går till ännu?

swab i näsa och mun.
prov skickas till laboratorium
RNA extraheras från provet (SARS-2-CoV är ett RNA virus)
RNA syntheserias till DNA (så kallat cDNA)
RT-qPCR används för att see om en DNA kod från viruset kan amplifieras.
Positivt utslag är därför väldigt tydligt då man också kör negativa kontroller (typ bara rent vatten utan virus).

Denna process inkluder flertals steg i lab tar därför ett par timmar att utföra.

finns många källor, här är en:
https://se.promega.com/applications/virus-detection-assay-coronavirus-detection-wuhan-virus-ncov/
Senast redigerad av Jettz 2020-03-01 kl. 21:46.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Personligen tror jag inte på sammanband med 5G.
Ja, jag är också orolig för hur COVID19 vaccinet möjligtvis, när den kommer, kan ha obehagliga sidoeffekter.

Du tycker inte det är konstigt att där alla de stora utbrotten har uppkommit att de är ledande inom uppkopplingen av 5g? Vet du att luftmolekylerna förändras av 60ghz?

Jag kommer gömma mig om jag ska tvingas ta vaccin, jag tror inte längre på medicin som läkare rekommenderar efter hur jag själv upplevde att jag blev bara sämre utav medicinen som jag fick utskrivet till mig och började må mycket bättre utan medicin. Jag letade upp alternativ medicin och helt plötsligt blev jag mycket bättre genom äta naturliga saker ifrån naturen som använt i flera 100 år till medicin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
De kör snabbtester på bilister utmed vägen på sina håll. Både feber koll och "secretion" tests som jag förstått det. Sen är ju den där jävla sekten orsaken till att skiten blossade upp så kraftigt i landet.

Vad svamlar du om?
Att hitta förkylda, febersjuka och influensa sjuka människor dfu kar säkert så.
Jag frågar om hur de lokalisera corona smittade
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
UPPDATERAD LISTA ÖVER SMITTADE I SVERIGE 1/3 kl. 21.43:
(datum för konstaterad smitta i parantes)

Fall 1. (31/1) Jönköpingskvinna i 20-årsåldern smittad i Wuhan, inlagd på Ryhovs sjukhus i Jönköping. Sägs vara frisk men inte utsläppt från sjukhuset. Landade på Landvetter den 24 jan och tog bussen till Jönköping, var då symptomfri. Har haft minimal kontakt med folk tills hon blev sjuk, fördes med ambulans till sjukhuset.

Fall 2. (26/2) Göteborgsman (från Lerum specifikt), ca 30 år, smittad efter resa i norra Italien. Ligger inne på Östra sjukhuset i Gbg. Insjuknade 3 dgr efter hemkomst till Sverige, testad 25/2, körde bil till sjukhuset själv. Haft kontakt med ett 40-tal personer.

Fall 3. (27/2) Göteborgskvinna ca 30 år, smittad av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 4. (27/2) Göteborgskvinna också ca 30 år, smittad i Gbg av fall 2. Funnen via smittspårning.

Fall 5. (26/2) Göteborgsman smittad efter resa i Italien. Flög hem sjuk från Italien till Arlanda 24 eller 25 feb (flygbolag okänt), övernattade en natt i Sthlm och tog sen tåg till Gbg dagen efter (avgång okänd). Fördes med ambulans till sjukhus. Intagen på Östra sjukhuset i Gbg. Var sjuk och hade symptom under både flyg- och tågresa. Smittspårning pågår.

Fall 6. (27/7) Uppsalakvinna smittad i Tyskland av en Italienare, jobbar på Thermo Fisher i Uppsala som stängts ner. Kvinnan vårdas på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Fall 7. (27/2) Stockholmskvinna i medelåldern, smittad i Iran, intagen till Huddinge sjukhus i Stockholm men överförd till Karolinskas infektionsklinik. Kom till Sverige den 24/2 utan symptom. Haft kontakt med ca 5 pers sedan hemkomst.

Fall 8. (28/2) Närstående till fall 7, smittad i Sverige. Funnen via smittspårning. Vårdas på Karolinska i Sthlm.

Fall 9. (28/2) Närstående till fall 7, också smittad i Sverige och funnen via smittspårning. Vårdas på Karolinska i Sthlm.

Fall 10. (28/2) Medelålders kvinna i Uppsala län som smittats vid resa till Iran. Har satts i hemkarantän.

Fall 11. (28/2) Jönköpingsman i 50-årsåldern som smittats efter semester i norra Italien, Emilia Romagna området. Reste hem 24 feb, blev sjuk 25 feb, testades 26 feb och var i hemkarantän tills positivt provsvar kom 28/2, vårdas sedan dess på Ryhovs sjukhus. Har varit i nära kontakt med 1 familjemedlem.

Fall 12. (29/2) Person i Västra Götaland som rest från Iran. Oklart om personen är på sjukhus eller har hemkarantän.

Fall 13. (29/2) Person i Stockholm som smittats av fall 7. Funnen via smittspårning. Intagen till sjukhus.

Fall 14. (1/3) Man i Västra Götaland, 30-årsåldern, som smittats i Italien. I samma sällskap som fall 5. Funnen via smittspårning. Anlände med flyg till Landvetter 26/2, smittspårning pågår.

MISSTÄNKTA FALL:
• På FHMs presskonferens den 27/2 kl. 20 nämndes att man hade ett misstänkt fall i Tierp som var under transport till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Oklart om detta är fall nr 10 eller inte.
• 1 man från Härryda som varit i Italien. Besökte vårdcentralen i Landvetter (27/2).
• 2 obekräftade fall i Smålandsstenar- Jönköpings län (Källa: FB-användare)

AVFÄRDADE FALL:
• 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
• 1 person i Järna som mellanlandat i Peking, besökte Järna vårdcentral. Testad negativt (11/2)
• 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i mitten på februari har testats negativa (27/2).

All information kommer från svensk media: SVT, DN, SvD, GP, JP, UNT och i något fall AP. Annars uppges alternativ källa.

DET FINNS INGET FALL I UPPLANDS-BRO, KUNGSÄNGEN (STOCKHOLM). DET ÄR FAKE NEWS.

Ni i tråden- skicka gärna uppdaterad info om ni vet mer! Citera mig så jag finner ert inlägg och kan uppdatera, eller PM:a mig om du vill vara anonym.
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Fan man klagar på att Kina undanhållit och mörkat men vet i fan om inte Sverige tar priset.
Myndighetssverige är ta mej fan sanslöst när det kommer till att ha fel personer på fel plats,kvoteringar,polare hjälper polare,kompetens är bara nått att spola ner i toan.

Sån här inkompetens fanns endast i Soviet,men det är ju ditt man vill med det land.

En ganska bisarr insikt så här i efterhand är att Kina faktiskt skött själva hanteringen kring viruset förvånansvärt väl med tanke på att de har behövt isolera miljontals invånare. Förvisso har de mörkat sina siffror men ärligt talat har det inte påverkat kunskapen kring viruset särskilt mycket nu. Vi har samtidigt kunnat se att svenska myndigheter har misslyckats med att implementera de mest grundläggande lösningar för att minimera virusets spridning.
Citera
2020-03-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hahaha men tack för denna extremt viktiga detalj! Nu kan vi alla andas ut!

Ja det lugnar.

Roligt på SVT nu när de jämför med Drottninggatan och att man då fortsatte och handla. Så i Sverige och i världen får folk inte panik. I Kina och Italien är de säkert kolugna.
Citera
Medlem
mrtassles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT 2 visar en australiensisk dokumentär om coronaviruset efter agenda kl 22.00, den finns även att se på SVT Play

https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset/coronaviruset

Jag länkade den här filmen i tråden 1 dag efter den släpptes på youtube.
Jag hoppas så många som möjligt verkligen ser den för det här kan inte våra myndigheter gömma sig ifrån.
Nu sitter dom och bagatelliserar covid19 på aktuellt ingen i sverige är orolig och myndigheten har allt under kontroll påstår dom
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Såg siffror på Spanska sjukan i Sverige. Det normala dödstalet då var 15 per 1000 inv. o år, när spanska sjukan härjade som värst steg det till 35, omräknat till årsbasis.
Fast spanska sjukan var omvänt corona, det slog hårdast på unga vuxna, vilket drabbade samhället hårdare eftersom de var i produktiv ålder.
Citera
2020-03-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det finns källa på direktflyg men räknar du in indirekta flyg blir antalet möjligheter nästan astronomiskt.

Det går fyra direktflyg mellan Teheran och Sverige varje vecka. Tre till Arlanda (sök på ARN) och ett till Landvetter. (sök på GOT)

Undrade över källa på att iranskt flyg blivit tvunget att nödlanda i Turkiet pga sjuka passagerare. Var kanske lite otydlig.
Citera
Medlem
Tuttarna-I-Soppans avatar
asså va i helvete den där Misse Wester borde få viruset så kanske det ej låter så jävla positivt att resa just nu under utbrottet??
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är för sådana här händelser som man behöver ledarskap.

Det är för detta som man väljer ledare.

Ok för att ledare inte kan förstå allt - men det är därför vi har hälsoministrar och andra ministrar.

Exakt.

Detta är ju redan ett haveri och då har det inte ens blivit riktigt tufft än.
Vi har all data som behövs för att vidta åtgärder.

Angola har precis gått ut med att folk från en rad länder inte är välkomna.

Sverige har ingen kontroll alls FORTFARANDE!

Man lägger ut beslut om eventuella stängda skolor på KOMMUNERNA!
Det är ju nästan som att dom vill att skiten ska träffa fläkten!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jo dt kan man visst, det är just när man ser att et specifikt land plötsligt får mycket högre % av allvarligt/kritisk sjuka och döda att man kan misstänka att viruset har muterat i det landet.

Sydkorea som har 3.736 smittade mycket fler smittade än Italien
har enbart 21 döda och 10 kritisk sjuka.
Eller så har två äldreboenden blivit smittade, eller en lungklinik etc, går att hitta flera andra förklaringar än din. Men du ser inte skogen för alla träden. Du har bestämt dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in