2020-02-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är förvånande. Annars hade jag tänkt att runt kroppstemperatur, 37 grader, är optimalt för viruset. Vi är ju värd för viruset.
Men då får det ju fukt från dig.
Citera
2020-02-29, 10:06
Medlem
Thailand rapporterar av någon anledning inte in sina siffror, men i den interna statistiken har dom 2437 fall under bevakning (lunginflammation). Detta placerar dom på andra plats före Sydkorea. Om vi extrapolerar upp med dom 80% som inte rapporterar in milda symptom så borde antalet smittade ligga över 12000.

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situation-no55-270263.pdf
Citera
2020-02-29, 10:07
Medlem
Här kommer förklaringen till varför Sverige inte stänger skolor. Citat Anders Tengnell

I Sverige skulle massor av människor behöva stanna hemma och inte kunna jobba längre. Det hade inte varit så bra för vår svenska sjukvård.*

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiolog-sa-paverkas-barn-av-coronaviruset/
Citera
2020-02-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
"De uppsökte aldrig sjukvård i Italien utan klarade sig med febernedsättande. 13-åringen hade fortfarande feber när de landade i Stockholm och på torsdagen kontaktade Helena sjukvårdsrådgivningen 1177."

"Jag har inte varit orolig för dem, för vad jag förstår har barn inte drabbats särskilt allvarligt. Men jag vill inte att de ska smitta andra, om det är så att de bär på viruset. "

Valde att inte testa ungarna i Italien, lät ungarna utsätta andra för möjlig smitta på resvägen hem, ville testa sig här hemma istället. Skönt slippa karantän utomlands kanske.
Klagar sen i DN på att barnen inte blir testade.

Och detta är exakt varför det inte går att lita på "frivillig karantän" etc...så här korkade och egoistiska människor existerar helt enkelt.

Nja. Det framgår av artikeln av mamman är frånskild och att barnen var i Italien med pappan, som uppenbarligen inte lät dem bli testade i Italien och förmodligen inte skulle ha testat dem i Sverige heller. Mamman sätter ungarna i frivillig karantän trots att de mycket väl bara kan ha snuva, utan prov hur ska någon veta? Det är inte många mammor som har arbetsgivare som låter dem jobba hemifrån i ett par veckor för säkerhets skull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
De kommer att ligga snäppet efter då det är männen som ser till att det står bröd på bordet i de flesta fallen.

Tror du verkligen samhället ser det på detta sätt? Klart dom prioriterar barn och unga kvinnor. Precis dom dom har gjort under hela mänsklighetens historia
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
En intressant artikel då det är Bill Gates som blir intervjuvad. En för mig förtroendeingivande person och än mer så efter Netflix dokumentären om honom.

https://www.cnbc.com/2020/02/28/bill-gates-says-coronavirus-may-be-once-in-a-century-pathogen.html

När Bill Gates talar så lyssnar man. Det finns knappt någon person som jag har så stort förtroende för, som är så genomklok. Bra länk!
Citera
2020-02-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nu är vi vid slutet av februari och kan tyvärr konstatera att antalet rapporterade fall utanför Kina är snäppet högre än min projektion, nämligen drygt 6 tusen fall.

Trots att vissa länder som exempelvis Singapore har lyckas hålla viruset i schack och enbart har linjär ökning av fall, så är det nog tyvärr så att vi får konstatera att det inte kommer vara möjligt att stoppa detta.

Några forskare på Imperial College London har som tidigare nämnts i tråden byggt en model som visar att ungefär 60% av befolkningen kommer att bli infekterade inom ett år.

Med den data som vi har tillgänglig nu, så verkar dödligheten i länder med en någorlunda sjukvård vara runt 1-2%, vilket med andra ord betyder att det är circa 20 gånger högre dödlighet än vanlig influensa. Dessutom så kan viruset spridas betydligt lättare än den vanliga influensan eftersom detta är en helt ny patogen som ingen människa har några antikroppar mot.

Man man därför bara dra slusatsen att i absoluta tal så har att göra med en ny Spanska Sjukan.

Året 2020-2021 så kommer det troligtvis dö minst 45 miljoner människor i den här sjukdomen. För jämförelse: under ett vanligt år så dör det cirka 60 miljoner människor runt om i världen.

Några av de 45 miljerna som går bort i covid-19 skulle ha dött i någon annan sjukdom under året, så man kan inte bara lägga ihop 60 miljoner + 45 miljoner.

men det är nog inte orimligt att gissa att när framtida historiker ser tillbaka på perioden 2020-2021 så kommer dom se att antalet döda under detta år plötsligt hoppade upp 50% över trenden.

efter 2021 så kommer antalet smittade gå ner betydligt, eftersom en så stor del av befolkningen redan har haft sjukdomen och har utvecklat immunitet. dessutom så kommer vi ha ett vaccin tillgängligt från och med 2021. Beroende på hur lätt det här viruset muterar så kanske ett nytt vaccin behövas årligen, och i så fall så blir det säkert en del av den årliga influensavaccinationen.

King's College hade väl mest räknat ut vad som skulle hända i värsta fall/om inte åtgärder tas? Måhända att åtgärderna inte räcker hela vägen men en bit tror jag allt vi kommer. Framförallt har folk börjat bli rädda, vilket kommer innebära att de modifierar sitt beteende. Detta kan nog minska smittspridningen något. Majoriteten av dödsfall lär bli där folk inte tar detta på allvar, där information till allmänheten uteblid, där sjukvården inte har resurser alls eller där styrande makter inte gör ett jävla skit. USA känns som att de ligger illa till särskilt i och med deras sjukvårdssystem där folk säkert undviker att söka vård även om de misstänker att de smittats. I Sverige riskerar vi absolut överbelastning men tror inte folk drar sig från att söka vård i samma utsträckning. Tror även att nordbor vinner på att vi är något mer socialt tillbakadragna/inte så fysiska socialt. Kan man även skynda på vaccin och även komma längre med behandlingsalternativ (hitta nån kombo antiviral medicin som har god effekt t.ex.) så behöver det kanske inte bli en sån katastrof som det har möjlighet att bli.
Citera
2020-02-29, 10:10
Medlem
Låter som ett bra råd och tips : sälj inte och göd börshajarna , om du inte behöver !
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Detta är viktigt. Att många är oroade över viruset köper jag. Men många sprider medvetet apokalyps rubriker för att skrämma småsparare.

I all välmening: håll i era värdepapper. Gör ni inte det så fine. Jag köper gärna upp dem av er för reapris, men behöver ni inte pengarna kommande månader så håll i aktierna.
Citera
2020-02-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Det här var det konstigaste jag läst. Är du hög? Du kan iallafall bekvämt avskrivas som galning.
Varför läser du inlägg på ett vuxen forum om du inte mentalt uppnått vuxen ålder? Inlägget var inte till dej, jag umgås inte med förkrympta hjärnor.

Ha en skön helg på ditt sätt inget hindrar dej och det finns massor av din sort som förstår vad du förstår och vill prata om det. Viruset gör ingen skillnad då karma inte ens är en bitch utan bara en snyting eller ett fall just nu! Dina tankar är som snöflingor när vårsolen kommer exakt on time precis som viruset. Att kontrollera det, är mycket, mycket för sent.
Citera
2020-02-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Nja. Det framgår av artikeln av mamman är frånskild och att barnen var i Italien med pappan, som uppenbarligen inte lät dem bli testade i Italien och förmodligen inte skulle ha testat dem i Sverige heller. Mamman sätter ungarna i frivillig karantän trots att de mycket väl bara kan ha snuva, utan prov hur ska någon veta? Det är inte många mammor som har arbetsgivare som låter dem jobba hemifrån i ett par veckor för säkerhets skull.
De skall naturligtvis vara hemma om de är sjuka oavsett.
Citera
2020-02-29, 10:12
Avslutad
[quote=Neurowipe|70470169]Thailand rapporterar av någon anledning inte in sina siffror, men i den interna statistiken har dom 2437 fall under bevakning (lunginflammation). Detta placerar dom på andra plats före Sydkorea. Om vi extrapolerar upp med dom 80% som inte rapporterar in milda symptom så borde antalet smittade ligga över 12000.

Thailand vill väl inte förlora massa turister antar jag, skulle säkert vara en stooor ekonomisk förlust för hela Thailand ifall folk slutade resa till just thailand.
Citera
2020-02-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
De kommer att ligga snäppet efter då det är männen som ser till att det står bröd på bordet i de flesta fallen.

Hej, 1920 ringde och sa att jag skulle säga till dig att vi har 2020 nu och kvinnor jobbar också. Så även om Corona tar död på män mer än kvinnor så kan kvinnor fortfarande överleva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in