2020-02-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Nej, 7%

36,873 (93%) friskförklarade
2,876 (7%) döda

Varför folk envisas med att kalla pågående fall för friska är bortom min förståelse.

Den siffran (7% döda) är också påverkad av hur effektiv vård och antal vårdplatser som finns. I Sverige skulle den siffran kunna vara betydligt högre än den för globala dödsantalet.
Citera
Medlem
Jaha, så en iransk smittad i Stockholm har nu ynglat av sig till ytterligare två. Var någonstans bor de? Hoppas i någon kranskommun, men antar att de bor i något höghus och har kanske hunnit smitta en massa grannar.

Annars är det 1 Kinasmitta och resten italienska (även smittan i Uppsala där den smittade hade fått smittan från en italienare i Tyskland). Smittan från Italien är anmärkningsvärd hög men jag tror att den har drabbat svenskar som kontaktar sjukvården. Vi har mycket att göra med Italien, business och turism. Svenska företag är aktiva i norra Italien. Elux har exempelvis fått problem med sina fabriker där.

Iran har vi inte så mycket affärer men många asylanter och andra iranier som åker hem till Iran ofta. Det kan finnas en massa Iran-smitta puttrandes här då folk avstår från att larma sjukvården pga rädsla för att de blir förhörda om sina kontakter som kanske inte är så kosher.
Citera
Medlem
Mycket oroväckande att det upptäcks nya fall konstant, samt den EXTREMA spridningen i Italien? Vad händer?!? Och de har fortfarande inte ”lyckats hitta” patient 0? Dags att ge upp jakten och isolera samhällen.

Vet att det är kränkande, men det är ännu mer kränkande att utsättas för fara för att EU inte vill kränka integriteten- sorry om jag tycker att vårdslös Corona-spridning är mer kränkande än att vara hemma 2 veckor.
Citera
2020-02-28, 18:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
SVT borde i detta läge köra 24/7 om läget. Regeringen och eller berörda myndigheter borde briefa varje dag.
Personligen tycker jag att det nu gått "så långt" att ALLA gränser bör stängas prompto. Ja, om det nu finns några gränskontrollanter o rutiner. I den underbara globalistiska världen så är ju gränser mossigt o rasistiskt. Och enligt SAS kommer ju ALLT att häftigt utifrån... Ja, det är väl just SAS som hjälper till med Corona-upplevelsen i Sverige förresten.

(Ursäkta min sarkasm/ironi men det är ytterst svårt att låta bli)

Jag håller med dig till 100%. Många tycker säkert att det låter radikalt, men det är ju enda möjligheten att få kontroll på smittan. Det är ett krisläge vi befinner oss i och för varje plan som landar förvärras läget. Varför i helvete släpper man medvetet in skiten i landet när man vet hur det ser ut i omvärlden? Det cyniska svaret är väl antagligen att det bara handlar om pengar. Man tar hellre att 5% av befolkningen stryker med (främst sjuka och gamla), än vidtar nödvändiga åtgärder för att förhindra smittspridning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minnessjuk
Du lever verkligen upp till ditt namn i all fall.

I stort sett alla fall sen i måndags kommer från dom två länderna.

Båda länderna är genomkorrupta och jag har ingen bättre lösning, har du?
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Italien rapporterar om 166 nya fall och 4 dödsfall.

Mer från Italien:

Smittade: 821, varav hälften inte har några symtom
Inlagda: 345
Intensivvård: 64
Friskförklarade: 46
Avlidna: 21

De senaste fyra avliden är såsom de tidigare: äldre redan sjuka

Alle 17 sono 821 i casi positivi al coronavirus, 46 i guariti e 21 deceduti. I dati aggiornati sono stati forniti da Angelo Borrelli, capo della protezione civile e commissario straordinario per l'emergenza, in conferenza stampa. "Ma la metà dei contagiati non ha sintomi", avverte Borrelli. Tra gli 821 malati, ha chiarito Borrelli, 412 sono asintomatici o con sintomi lievi, e sono in isolamento domiciliare. 345 sono ricoverati in ospedale, 64 in terapia intensiva. Tra i 4 deceduti due ultraottantottenni "Tra i quattro deceduti di oggi ci sono due ultraottantenni e un ultra 77enne e non sono deceduti per il Coronavirus, o meglio è una conseguenza", ha detto Borrelli.

http://www.rainews.it/dl/rainews/articoli/Coronavirus-bilancio-protezione-civile-contagiati-morti-guariti-Borrelli-uno-su-due-non-ha-sintomi-4 3fc1dd3-1d5c-48f1-8dfb-f10a0c0fd500.html?refresh_ce
Citera
Medlem
fernebos avatar
Detta kan bli intressant. Börjar strax:

Citat:

18.50
Vid klockan 19:00 kommer vi att sända direkt från vår studio i Stockholm med anledning av de nya fallen av coronaviruset som bekräftats i Sverige. Statsepidemiolog Anders Tegnell och smittskyddsläkaren Björn Olsen kommer bland annat att medverka. Sändningen kan man se på SVT Play eller i den här artikeln.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fyra-nya-bekraftade-coronafall-i-sverige
Senast redigerad av fernebo 2020-02-28 kl. 18:57.
Citera
2020-02-28, 18:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Siffrorna för antal döda i Iran sägs vara högre än rapporterade:
Breaking Iran death toll could be as high as 210

At least 210 Covid-19 patients have died in Iran, sources within the country's health care system have told BBC Persian.

This figure, as of Thursday evening, is way above the official figure of 34.

The official figure for infected people is at 388 but many have challenged official figures. Most victims are from the capital, Tehran, and the city of Qom where the Iranian outbreak started.

Iran's government has defended its response to the spread of the virus and denied it is withholding information about the number of people affected.

https://bbc.com/news/live/world-51669434?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=5e594b83c429ed066b590 cdd%26Iran%20death%20toll%20could%20be%20as%20high %20as%20210%26202 0-02-28T17%3A19%3A48.192Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:de3257bb-8a42-4050-9258-30273cc306dc&pinned_post_asset_id=5e594b83c429ed06 6b590cdd&pinned_post_type=share via @BBCNews

Om så lär smittspridningen vara betydligt större den med. Jag tror att vi kommer att få se fall nu i grannländerna öka kraftigt.

Ja, är dödligheten 2% så måste vi snacka om minst 10 000 insjuknade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Jag hittar inte info om PK någonstans, vart ? när ? Tv-sänt ?
Själv vet jag bara att på Måndag ska Sveriges ledare ha krismöte ang. Coronan.

Jag gissar och jag hoppas han innan kl 2100 tar till ord. Någon måste leda landet! Annars är risken för anarki stor. Ingen tror ju på något längre...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det är inte så man räknar ditt miffo.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024539v2

Det tar oftast längre tid att bli frisk än att dö
Det står att (utöver de som då var döda) 18.1% är allvarligt sjuka.

Men du är alltså säker på att ingen av dem kommer att dö?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-02-28 kl. 19:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tack. Kram

Tycker det är bra jobbat av dig att påpeka när folk sprider desinformation/rädsla utan att backa upp det med någon källa. Fortsätt så!
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Detta kan bli intressant. Börjar strax:
Kan du skicka länk är du snäll? Eller är det Aktuellt som kommer visa den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in