2020-12-16, 22:35
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Antagligen är förhållandet inte linjärt. Jag tror att när spridningen ökar så ökar den initiala dosen folk blir smittade av vilket ger högre viruspeak.

Men nån form av rejäl ökning borde ligga bakom iallafall.

Om det antagandet stämmer Så blir det ett antal riktigt sjuka Sossar.
Citera
2020-12-16, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Minskning av IVA-vårdade i Region Stockholm:

10/11: 90
11/11: 89
,,,
14/11: 87
15/11: 87
16/11: 82

www.sll.se

Kan ju bero på andra omständigheter än lägre smitta också. Att ett större antal dött i rask takt, att man inför mellanavdelningar som inte klassas som intensivvård. Man måste se flera parametrar och ihållande trender för att se en tydlig vändning.
Citera
2020-12-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt jag läser studier och inte rykten. Och ja, jag kan läsa lagarna. Inte en chans att covid-19 skulle leda till undantagstillstånd i Sverige. Du behöver upp på Nipa-virus-nivå för det.

I vår blir det tillfälliga lagar som gäller över grundlagen. Det finns egentligen ingenting i Sverige som heter undantagstillstånd, men detta är väl så nära man kan komma.
Citera
2020-12-16, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför ser det ut när man tittar på diagrammen att Stockholm just nu skulle ha ca 80st på IVA medan det bara för ett par dagar sedan var 164 (på 162 platser) i hela Stockholms region och då skrevs det i kvällstidningar att vi hade 101% beläggning på IVA i Stockholm?

Jag förstår inte när det står så här:

Hur många vårdas på IVA i Stockholm just idag?

164 var nog totalt för all intensivvård, hjärtinfarkter, stroke, komplikationer vid operationer med mera och annat leder också till intensivvård.

80-82 stycken för corona just nu tydligen. Men tolka det inte som att det minskar, jag tror snarare dom öppnat upp fler avdelningar och flyttar om patienter därefter, då räknas det inte som intensivvård alla gånger.
Citera
2020-12-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Minskning av IVA-vårdade i Region Stockholm:

10/11: 90
11/11: 89
,,,
14/11: 87
15/11: 87
16/11: 82 <<<---------?

www.sll.se

Hur går detta ihop med denna artikel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zPg7O/iva-varden-i-stockholm-slar-genom-taket--101-procents-belaggning

Citat:
Tidigare i veckan var beläggningen i Stockholms intensivvård 99 procent. Under lördagen hade kapaciteten slagit i taket: med 164 av 162 platser belagda, enligt underlag som DN har tagit del av.
Citera
2020-12-16, 22:40
Medlem
Professorn: Vädret spelar större roll än vad vi trodde
PUBLICERAD IDAG 21:45
Vädret spelar större roll för smittspridningen än vad man tidigare trott. Det säger smittskyddsprofessorn Jan Albert i SVT:s Aktuellt.

– Det är en kombination av faktorer som gör att virus av den här typen sprids mycket lättare på vintern.

Enligt smittskyddsprofessorn har det visat sig att årstiderna och det varmare klimatet gör större skillnad för smittspridningen än vad experter trott på förhand.

– Det var nog inte bara att vi var så himla duktiga under sommaren utan att vi också fick hjälp av säsongen, säger Jan Albert i SVT:s Aktuellt.

Anledningen till att smittspridningen är större på vintern beror enligt Jan Albert också på att människor i högre grad befinner sig i en inomhusmiljö.

– Luften blir torrare när man värmer inomhus. Dropparna som bildas blir lite mer lättsvävande, säger smittskyddsprofessorn.

Se mer i klippet ovan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-1
Citera
2020-12-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I vår blir det tillfälliga lagar som gäller över grundlagen. Det finns egentligen ingenting i Sverige som heter undantagstillstånd, men detta är väl så nära man kan komma.

Kan vara bra för kommande värre pandemier, men kommer inte användas för denna epidemi. Det är min gissning.
Citera
2020-12-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
164 var nog totalt för all intensivvård, hjärtinfarkter, stroke, komplikationer vid operationer med mera och annat leder också till intensivvård.

80-82 stycken för corona just nu tydligen. Men tolka det inte som att det minskar, jag tror snarare dom öppnat upp fler avdelningar och flyttar om patienter därefter, då räknas det inte som intensivvård alla gånger.

Ahaa. Tack för klargörandet!

Ser man någonstans hur många av dessa 162platser är just nu i bruk?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
De som följt tråden lär ju minnas hur kineserna sprejade gatorna i Wuhan.
https://www.youtube.com/watch?v=vVu394RMfSI

Det ingen nämnt är att Sars 2 kan dunsta upp ur avloppsbrunnarna över hela Göteborg!

Kritisk mängd i avloppssystemet.... = Wuhan

Hoppas att de är smarta nog att inse detta i G.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Ja jheesus. Skulle vara skoj att höra dig och Tegnell surra om detta.

Som alltid när Tegnell blir trängd så drar han igång en jävla rrrrr-dialekt a ala västgötska.

Värre än när Annie Lööf drar igång sin rotvälska från Värnamo.
Jag undviker helst att diskutera med troende människor :-) Ser man inte ens med alla siffror och trender att man trodde galet fel när man pratade om att vi skulle lyckas bättre än Norge så kommer det aldrig heller hända. Eller vissa ser nog egentligen, men ingen har ju fel ändå.

Jag hade dock jättefel när jag i början av mars bagataliserade det här med. Det blev inte alls som jag trodde, och det är att ha fel för mig. Jag satt dock inte heller i början av mars och predikade för andra om hur "rätt" jag hade och hur fel alla andra kommer ha...

Man kan nästan lika gärna byta ut ursäkterna och bortförklaringarna mot: "Jag hade inte fel, det var gud som ville annat".
Citera
2020-12-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Professorn: Vädret spelar större roll än vad vi trodde
PUBLICERAD IDAG 21:45
Vädret spelar större roll för smittspridningen än vad man tidigare trott. Det säger smittskyddsprofessorn Jan Albert i SVT:s Aktuellt.

– Det är en kombination av faktorer som gör att virus av den här typen sprids mycket lättare på vintern.

Enligt smittskyddsprofessorn har det visat sig att årstiderna och det varmare klimatet gör större skillnad för smittspridningen än vad experter trott på förhand.

– Det var nog inte bara att vi var så himla duktiga under sommaren utan att vi också fick hjälp av säsongen, säger Jan Albert i SVT:s Aktuellt.

Anledningen till att smittspridningen är större på vintern beror enligt Jan Albert också på att människor i högre grad befinner sig i en inomhusmiljö.

– Luften blir torrare när man värmer inomhus. Dropparna som bildas blir lite mer lättsvävande, säger smittskyddsprofessorn.

Se mer i klippet ovan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-1

Att viruset skulle gå ner under sommaren och komma tillbaka skrev jag med flera tidigt i den här tråden. Det är ett coronavirus så den "gissningen" är knappast någon rocket-science. Och så kommer det att se ut även i framtiden, även om det blir mildare toppar.
Senast redigerad av TAD2 2020-12-16 kl. 22:45.
Citera
2020-12-16, 22:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför ser det ut när man tittar på diagrammen att Stockholm just nu skulle ha ca 80st på IVA medan det bara för ett par dagar sedan var 164 (på 162 platser) i hela Stockholms region och då skrevs det i kvällstidningar att vi hade 101% beläggning på IVA i Stockholm?

Jag förstår inte när det står så här:

Hur många vårdas på IVA i Stockholm just idag?
Det kanske var totalt 164, covid + icke-covid. Om diskussionen gällde lediga platser så räknades förmodligen alla IVA-patienter. Gissar jag.

Edit: Ser att någon annan redan svarat.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-16 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in