2020-02-27, 15:18
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vet ej om Sverige är de som förbereder mest.....
Men Sundströms, en av världens bästa tillverkare av skyddsutrustning...

8X normal prod. Det kan man kalla krigsnivå på productionen.

Hoppas att sverige är storköpare?!

Tyvärr är det väl Kina som köper allt och vi får stå utan.
Citera
Medlem
Jag hoppas att detta inte kom som en överraskning för myndigheterna, att det var väntat.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det finns så få platser på sjukhusen , detta blir nog svårt

Bor i kommun med 40k invånare och vi har 100 platser på
Vårt sjukhus...

Inte 100 platser för att hålla dom i karantän med nödvändig utrustning. Så dom får stanna hemma och klara sig på egen hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Konstigt att inga fler fall upptäckts i Sverige idag.
Det kommer att släppas successivt tror jag. Undvika panik osv.

Hmm.. Detta står att läsa på GP:
"På infektionskliniken var man väl förberedda. Rutiner och särskilda epidemiplaner har tagits fram. Patienten vårdas i ett isoleringsrum med negativt luftryck och personalen arbetar klädda i skyddsrock, munskydd och med visir framför ansiktet."

Räcker det alltså med visir..?
Senast redigerad av flerkonton 2020-02-27 kl. 15:23.
Citera
2020-02-27, 15:20
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip

Som det lät så gick lite/inget dit.....
Citera
2020-02-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
Varför införs inte screening på våra internationella flygplatser - vår regering med svetsaren i spetsen måste vara den mest handlingsförlamade i historien

Sätt förbud för att resa just nu inga resor någonstans för guds skull sätt fotboja på de som varit i kontakt med smittade poliser utanför deras hem detta påverkar ju allt just nu aktiemarknaden kraschar ju är ju mycket pengar...!!!!
Citera
2020-02-27, 15:21
Medlem
Kommer vakna den dagen viruset tränger in i Rosenbad.
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
Varför införs inte screening på våra internationella flygplatser - vår regering med svetsaren i spetsen måste vara den mest handlingsförlamade i historien
Citera
2020-02-27, 15:24
Medlem
Citat:
Detta kommer att kosta rejält ekonomiskt , samtalade med en kund igår som sa att hela deras verksamhet ligger nere pga de inte får fram utrustning till verksamheten
Och nu går dessutom de ut ifrån WHO och avråder ifrån att resa

Ju snabbare man begränsar folks rörlighet/resande som inte räknas som en absolut nödvändighet, desto snabbare kan allt återgå till det normala. Men ingen beslutsfattare gör den kopplingen.
Det här sättet att arbeta på kommer bara resultera i en superspridning i landet.
Fy fan vad less jag är på beslutsfattarna i Sverige. Chockerande inkompetenta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Konstigt att inga fler fall upptäckts i Sverige idag.

Det kommer troligen skjuta i höjden inom 1-2 veckor. Sportlov denna vecka, folk kommer hem från sina europaresor i helgen, sen tar det 2-14 dagar innan viruset blommar ut. Under tiden hinner hur många som helst bli smittade.

Ska jag vara helt ärlig så skulle jag typ hellre vara i Kina nu. De förstår i alla fall allvaret och sätter folk i karantän.
Citera
2020-02-27, 15:25
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej så är det självklart inte. MSB kan beordra tillverkare att leverera till svenska sjukhus.
Citera
2020-02-27, 15:25
Medlem
0ldMans avatar
Lugna ner er alla!!!

På Mr Donalds presskonferensens sent i går kväll höll han en lista med länder som är bäst förberedda på att stoppa ett virusutbrott från (who?) där Sverige låg bland de bästa. Hur Sverige med så få vårdplatser och redan utan virus går på knäna vet jag inte men det stämmer säkert🙄
Citera
2020-02-27, 15:26
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Mannen i Göteborg kan ha smittat va 40 pers enligt läkare.

Det märkliga är att Smittskyddsläkaren säger:
De personerna kommer att ha telefonkontakt med vården varje dag i två veckor. Visar det sig att de har symtom så kommer de att bli provtagna.

De personer som bedöms vara högriskkontakter har fått rådet att inte gå till jobbet, utan stanna hemma för att inte riskera att föra smittan vidare.

man har ju kunnat konstatera att man kan insjukna efter ca 50 dygn och jag antar att man då man smitta andra under hela den tiden
Citera
2020-02-27, 15:26
Medlem
Citat:
Detta kommer att kosta rejält ekonomiskt , samtalade med en kund igår som sa att hela deras verksamhet ligger nere pga de inte får fram utrustning till verksamheten
Och nu går dessutom de ut ifrån WHO och avråder ifrån att resa

Stora svenska företag har infört totalt resestopp för allt annat än de mest affärskritiska resorna. Hos vissa måste styrelsen godkänna samtliga resor. Detta för företag i storleksordningen 50k+ anställda (tänk Atlas Copco, Scania, Ericsson mfl)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in