2020-07-05, 11:48
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tycks inte förstå (vilja förstå?) hur mycket en lockdown kostar ett samhälle.
Med den logiken, sa jag!
Citera
2020-07-05, 11:48
Avslutad
Covid-situationen i Sverige förbättras just nu i en våldsam hastighet. Detta innebär konkret att svenskar lär kunna resa fritt i Norden redan om 2-3 veckor.

De enda som förstör för Sverige nu är Västra Götaland. Gissningsvis "brinner" smittan fortfarande igenom någon Göteborgsförort.

Bara 2 inlagda på IVA i hela Skåne nu.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-05 kl. 11:57.
Citera
2020-07-05, 11:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag håller såklart med om det. Men jag tycker ändå tanken är uppfriskande. Vart går gränsen för hur många som vi tycker kan få dö? Är 2000 dödsoffer i vanlig influensa ok? Vi kunde ju faktiskt kört en lockdown från november till april varje år. Vi hade förmodligen räddat många av dom.
Att vi borde gjort helt annorlunda med Corona är ju uppenbart för varje sund individ. Speciellt när vi kan se facit hos våra grannar.
Det utesluter dock inte att tänka tanken kring döda i andra sjukdomar.. vart går ”skamgränsen”?
Vi har saknat:

Lock-Downs och karantän (även kortvariga hade nog haft stora effekter och gett oss andrum att lösa annat)
Tidiga reserestriktioner
Materiell beredskap
Medicinsk beredskap
Testkapacitet
Smittspårning
Central styrning
Vetenskapligt grundad kompetens inför ett nytt okänt virus och lyhördhet inför andras.

Framförallt en strategi (Har du sett någon på pränt? Jag har inte gjort det)

I samtliga ovan punkter brister det fortfarande på många om inte alla.
Citera
2020-07-05, 11:52
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jodå, det kommer att bli en objektiv granskning. Men jag tror att du med objektiv menar »skuldutkrävande«. Några sådana granskningar sker aldrig. Granskningskommissioner har fler deltagare än en ordförande så tron på att ordförande skulle köra en sologranskning kan du glömma.

Det blir som det alltid blir. De kommer att titta på förloppet och lämna anmärkningar på sådant som kunde ha hanterats annorlunda samt kommentera sådant som borde ha varit bättre förberett. Granskningar har alltid som syfte att stärka upp inför de kommande.

Vi kommer att ha en kollektiv skuld att bära under lång tid. I Tyskland efter WWII så lyckades man straffa de direkt skyldiga, men hela Tyska folket har burit på en kollektiv skuld till våra dagar.

Vi lyckas inte ens döma de direkt skyldiga.

Ja, jag vet, en makaber jämförelse, men jag är inte snäll idag.
Senast redigerad av berenpxx 2020-07-05 kl. 11:57.
Citera
2020-07-05, 11:52
Medlem
"– Det är imponerande hur svenska beslut fattats baserade på vetenskapliga tolkningar av fakta och inte politiska tolkningar av fakta, säger Ryan till SvD."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-07-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja håller med dig helt, hade vi lyckats begränsa smittan innan den fick fäste hade vi varit i en helt annan situation.

Och det är onekligen ett stort misslyckande från fhm och regeringens sida.
Det framstår ju som rätt självklart att testa åtminstone alla inom sjukvård, äldreomsorg och barnomsorg med regelbundenhet.
Det får vi väl utgå från att även coronakomissionen kommer dra samma slutsats av.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Antalet bekräftat smittade ökar i flera veckor i rad men färre döda vecka för
Vecka och färre inlagda på IVA dagligen.

Nu är verkligen covid-19 på dekis i Sverige, fy fan vad skönt

Börjar bli mer och mer uppenbart att Sverige har börjat mörka sina siffror.

Finns ju ingen chans att efter BLM demonstrationerna att det skulle sjunka så här medan det ökar för minsta lilla i övriga världen.

Samtidigt som Sverige inte gör ett skit, låter folk mötas och resa som de vill, och det sjunker.

Samtidigt som regioner hemligstämplar döda framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Instämmer, det enda man kan säga är att vi hade haft fler döda om vi inte gjort någonting och antagligen sämmre ekonomi också. Men att behöva jämföra en strategi/plan med att inte göra någonting visar ju att den inte var bra. Sedan kan man bara spekulera i varför denna strategi togs och jag hoppas att vi lär oss av detta då vi kunde förutsett detta resultat. Att fortsätta som vi gör nu är ohållbart långsiktigt både för sjukvården då den har gått på knäna under lång tid men också för ekonomin som inte kommer att återhämta sig dels pga restriktioner i landet men också i utbytet med andra länder.

Det enda possitiva är att man nu åtminstone börjar förstå detta och att man nu pratar om smittspårning, för mig är det tydligt att man nu vill överge nuvarande strategin, frågan är bara om vi kan det när vi har så omfattande smittspridning. Låt oss hoppas att sommaren minskar smittspridningen så smittspårning kan börja innan hösten, annars kommer vi nog ha en mycket tuff höst och vinter framför oss där jag inte utesluter en lockdown som vore riktigt illa för den redan ansträgda ekonomin.

Strategin togs bl.a. eftersom den är hållbar. Många lockdown länder har redan fått problem med andra vågor, så de länderna har först dränerat ekonomin och med tvång frihetsberövat sitt folk men får ändå okontrollerad samhällsspridning i slutändan. Är det en bättre strategi eller? Flera lockdown länder har dessutom fler döda per capita än Sverige.

En annan anledning till strategin är Sverige haft en mycket mer korrekt bedömning av hur farligt viruset är och hur hårt sjukvården skulle belastas, lockdown länder vidtog sina åtgärder utifrån helt felaktiga data, tanken var i grund och botten att IFR låg på 0,5 till 1 % och att flockimmunitet skulle inträda vid ungefär 60 %, i Sverige skulle det innebära 30k - 60k döda som är rena fantasisiffor. Vi vet idag även att prognoserna för belastning av sjukvården från bl.a. forskarna som kritiserade FHM typ Rocklöv, Söderberg Naucler, Bruselaar, överskattade det faktiska vårdbehovet med sinnessjuk mariginal lol
Citera
2020-07-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
När Smittskyddsinstitutet blev Folkhälsomyndigheten klipptes banden till Sveriges toppforskare på Karolinska Institutet.
Forskarna som fick lämna, en elit inom smittskyddsforskning, bryter nu tystnaden.
Några av dem menar att forskningstappet kan ligga bakom en misslyckad pandemistrategi.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jredq/elit-forskarna-som-fick-lamna-fhm-bryter-tystnaden-blev-olyckligt

Låt oss nu komma ihåg att det var högerregering under Reinfeldts ledning som gjorde detta:

Citat:
I maj 2008 tillsatte dåvarande folkhälsominister Maria Larsson (KD) en utredning, ”Ett effektivare smittskydd”, med uppgift att strama upp Smittskyddsinstitutet, bland annat genom att klippa banden med KI. Det skedde åren 2010 till 2012. Alla professorer, varav flera internationella storheter, fick lämna.

Men att det också fanns delförklaring till detta:

Citat:
Det finns en förhistoria till det som hände 2009-2012. Året innan, 2008 kröp det fram att SMI vägrade lämna över uppgifter om sin smittspårning till polisen. HIV-positiva personer som medvetet sprider smitta genom att ha oskyddat sex begår ett brott och
kan dömas för misshandel eller grov misshandel. SMI ansåg att hotet om straff skrämde gärningspersonerna från att ge sig till känna och berätta om sina kontakter, vilket de ansåg försvårade det förbyggande arbetet. Men SMI fick varken opinionen eller
politikerna med sig.

Och sen en slutkanet av Carlsson:

Det gamla SMI hade inte varit i närheten att kunna hantera en pandemi som covid-19 på det sätt som görs i dag, säger Johan Carlson. :-)

P.S. Låt oss komma ihåg vilka dessa sex professorer var så att vi kan relatera till det när de figurerar i media:

Mats Wahlgren, parasitolog.
Jan Albert, virolog.
⁠ Peter Liljeström, vaccinforskare
⁠ Lars Engstrand, bakteriolog.
⁠ Johan Giesecke, epidemiolog. (säger inte ett pip i dagsläget av förekommen anledning)
⁠ Markus Maeurer, immunolog.
Senast redigerad av sno 2020-07-05 kl. 12:02.
Citera
2020-07-05, 11:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Som jag sa i några poster tidigare så tror jag den psykiska ohälsan snarare ökar med den (icke-) strategi vi fört. Folk är får och vill bli ledda.

För vissa stämmer det säkert. Alldeles för många i det här landet tillhör en fårskock som vill att pappa staten ska ta dem i hand när det blåser.

Sen finns det vi andra som älskar vår frihet och gått ur den här krisen starkare än vi var innan. Dra inte alla över en kant.
Citera
2020-07-05, 11:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Alla får godis?
Citat:
WHO hyllar Sveriges coronakommission
Sverige var ju illa tvungna. Den tidigarelades dessutom då Löfvén ursprungligen ville ha den efter valet 2022.

Sen så är det ju generellt sett bra att utvärdera saker. Att det kommissionen kommer att komma fram till i all sin tandlöshet begravs är en annan sak ...
Citat:
WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus hyllar det svenska initiativet att starta en coronakommission.
Känns pinsamt att läsa om berömmet, med Tedros kan å andra sidan inte uttrycka sig annorlunda.
Citat:
– Sverige har gjort något mycket viktigt genom att starta en utredning för att förstå hur strategin fungerat. WHO uppskattar verkligen detta initiativ, som även andra länder bör ta lärdom av, säger han till Svenska Dagbladet.
WHO-chefen säger även att Sveriges regering har ”gjort sitt bästa” i en situation där inga länder varit säkra på hur man ska agera inför pandemin. Det finns ingen universallösning på vad som är ”rätt” virushantering, påpekar han, enligt SvD.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-hyllar-sveriges-coronakommission/
Citera
2020-07-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Med den logiken, sa jag!

Oj. Förlåt! Läste slarvigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto