2020-07-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tror extremt få svenskar beger sig till Storbritannien en sommar som denna oavsett. Likväl, jag tycker inte om när folk uppger att svenskar blivit portade, hade jag haft släkt i England men svensk pass, hade jag lätt kunnat sitta i två veckors karantän om det hade behövs. Använd rätt ordval åtminstone.

Vi får väl hur många från andra länder som reser dit. Jag är rätt säker på att det är betydligt fler norrmän, finländare och danskar än svenskar som gör det.

Men visst kan jag hålla med dig om man ska använda rätt begrepp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ännu mer argument mot lockdown. Gå ut från huset är alltså lösningen. Perfekt.

During summer? Yes. A lot of factors come into play such as lack of rainfall, pollen, sunshine and a boosted immune system to lower the R0. During autumn, winter and spring? No. Those environmental factors are no longer serving to lower the R0 and rates of transmissions will grow exponentially unless social connections are hindered to stop clusters forming.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja du sticker verkligen ut hakan, men förklara den "berömda eftersläpningen"? Dödsfallen avtar sakta men det kommer troligen att pågå flera månader innan det går två dagar i rad utan något dödsfall och 2 år innan det går en vecka utan dödsfall.

Den lätt demente grannen har nu slutligen fått plats på äldreboende. "Den enes död den andres bröd" skulle man kunna säga. Hade han varit frisk i skallen skulle han naturligtvis tackat nej till platsen och levt några år till.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, både igår och idag har det registreras 0 döda. Nu kommer det såklart inte hålla över tid men känslan är att även eftersläpningen minskar. Kör lite killgissningar till, inom 1 månad har vi minst 2 dagar utan dödsfall.

Du kan kanske ha rätt i att det kommer dröja en bra stund innan vi har en vecka utan dödsfall men om två år är jag iaf ganska säker på att ingen direkt bryr sig om detta.

Så fort ett vaccin finns framme till riskgrupperna så är detta över för gott.
Dödligheten om du inte är någon riskgrupp eller äldre är försvinnande låg vilket gör att det inte finns något allmänintresse längre.

Måtte historiens dom bli hård över oss, detta har tagit onödigt stora proportioner!!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ännu mer argument mot lockdown. Gå ut från huset är alltså lösningen. Perfekt.

Wuhan style lockdown är ju inte vad tex Tyskland körde med. Många "lockdowns" tillät ju att folk kunde komma ut o motionera/få sol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Hon var ute och shoppade, hur mycket du än vill annat. Det handlade inte heller om 7 personer, utan de 7 som nämns i artiklen är hur många fall det har importerats igår. Kvinnorna de pratar om ingår inte i dessa.

Alla som bryter karantänen får 5000 euro i böter, även greker. Så där har du fel också.

Vet ej om du var på plats, men det står i artikeln att hon gick i solen. Inte shoppade.

Angående böterna:

"Straffpåföljder kommer att tillämpas för personen som bryter mot grekisk lagstiftning om covid-19. Detta kan till exempel vara böter på summor från fem hundra (500) upp till fem tusen (5.000) euro."

När det gäller spårningen: även om de skulle prata om alla de 28st nya fall och anse det vara jobbigt då har de fortfarande väldigt mycket jobb kvar om de kan tänka sig att komma upp till ens en bråkdel av förra årets turistsiffror.

De har inte en chans.
Citera
2020-07-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Lycka till att ordna semesterresa eller affärsresa som innehåller 2v i karantän.
Kan du förklara för mig hur en sådan bokning ser ut?
Jag som svensk hade potentiellt kunnat åka till London och hälsa på släkt eller vänner om jag så ville det. Likadant med jänkare och portugiser i den "röda" delen. Skillnaden mellan mig och en Oslo-bo hade varit karantänen. Det handlar fortfarande inte om att England "portar svenskar", så lägg ner.
Citera
2020-07-03, 17:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, smittspårningen kommer att bli en svår huvudvärk. De länder som sköter den bäst (jag tänker då på Taiwan, Kina, Sydkorea, Japan, Singapore och Hong Kong) gör det på en nivå som är främmande för oss. Dessutom lagvidrigt som det är nu.

Förutom de sedvanliga intervjuerna, så tar man hjälp av trafikdata och GPS-data från mobiler, spårar transaktioner som är gjorda med debit/kreditkort, uttag från bankomater, i vissa fall även övervakningsfilmer från alla kameror som finns utplacerade i städer.

Allt för att kunna kartlägga hur en smittad individ har rör sig under en viss tid, vilka möjliga kontakter hen har haft. Anledningen är naturligtvis att det går inte att lita på att alla samarbetar och är ärliga, dessutom kan man minnas fel eller ha glömt.

Och det räcker med att man missar en superspridare, så har man ett nytt stort utbrott.

Det finns andra, mindre kontroversiella sätt som redan är i bruk i många länder.

Obligatorisk ansiktsmask när man vistas ute, temperaturkontroller och lämnande av ID-uppgifter innan man kommer in på stationer, större affärer och shoppingcentra (Taiwan tar t.o.m. tempen på alla barn som kommer till skolan och gör det två gånger. Först vid grinden, sedan en ny mätning av klassföreståndaren inne i klassrummet. Och alla barnen bär naturligtvis ansiktsmask, även i klassrummet).

Sverige hade en av världens bästa smittskyddslagar,

men tydligen hade nån sönder den för några år sen,

är väl bara skärvor kvar.

Men man kan alltid backa en lagändring.
Citera
2020-07-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Problemet är ju att smittskyddslagen inte tillämpats alls. Den ger smittskyddet långtgående befogenheter att sätta områden i karantän, exempelvis.
Citera
2020-07-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag som svensk hade potentiellt kunnat åka till London och hälsa på släkt eller vänner om jag så ville det. Likadant med jänkare och portugiser i den "röda" delen. Skillnaden mellan mig och en Oslo-bo hade varit karantänen. Det handlar fortfarande inte om att England "portar svenskar", så lägg ner.
Skillnad för en dagstrip för dig och en Norsk är att din tar 15 dagar.
Självklart är detta en portning men utformad på enklaste möjliga vis av UK.
Citera
2020-07-03, 17:57
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Skillnad för en dagstrip för dig och en Norsk är att din tar 15 dagar.
Självklart är detta en portning men utformad på enklaste möjliga vis av UK.

Ja precis, vem vill semestra i ett land där restiden är 15 dagar?
Citera
2020-07-03, 17:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Problemet är ju att smittskyddslagen inte tillämpats alls. Den ger smittskyddet långtgående befogenheter att sätta områden i karantän, exempelvis.

Det låter ju konstigt.

Om det är nån gång smittskyddslagen SKA användas så är det väl i en epidemi?
Citera
2020-07-03, 18:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så nuvarande tester kan inte detektera asymptomatiska smittade?
Hur många asymtomatiska tror du går och testar sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in