Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Nu fick jag ont i huvudet igen. Nu var det ju inte så att man "inte tillät provtagning" utan kapaciteten fanns inte där.
Stackars dig som får ont i huvudet hela tiden. Vi visste redan i jaunari att det rörde sig om ett virus som skulle komma till Sverige enbart genom att konstatera att det hade ett R0 över 1. Så från 1a januari till 1a februari hade Sverige gott om tid att förbereda sig med testpinnar och testkit för att hantera saken. Så sent som i april, d.v.s mer än 3 månader efter att svenska myndigheter fick alarm om viruset saknades fortfarande testpinnar. Problemet är att
alla normalbegåvade fattar att om Sverige tagit in två färre 20 åriga flyktingbarn förra året hade Sverige haft råd att köpa flera testpinnar till alla medborgare och kanske alla ickemedborgare som befann sig i landet och deras familjer i hemländerna också.
Citat:
Oavsett så är anledningen till varför det provtogs mindre helt irrelevant. Det är rena fakta att provtagningen ökat kraftigt och det vore märkligt om inte fler fall hittades då.
Fast det ändrar inte det faktum att man inte fick provtas tidigare vilket påverkar vad man kan ta för slutsatser. Det går inte att anta att smittan kommer att avta i september genom att se hur kurvan ser ut nu.
Citat:
Men tittar man på antal vårdplatser och dagliga avlidna så ser man tydligt att dom siffrorna störtdyker. Det hade inte skett med en ökad smittspridning.
Vi har blivit bättre på att vårda covid-19 fallen. Det betyder inte att allt är lugna gatan eftersom långtidsskador inte syns i den statistiken. Du är frisk när du inte har symtom för covid-19 men du kan vara sjuk i många månader efter. Många som blev sjuka i vintras är fortfarande sjuka, det är bara att de inte har viruset kvar.
Citat:
Angående dagliga avlidna så ligger vi på 20 rapporterade avlidna per dag nu enligt platz.se
Ja, vilket är betydligt högre än vad jag siade med i den här tråden i mars när jag i min enfaldhet trodde att Sverige skulle åtminstone göra en partiell nedstängning i Stockholm.