2020-07-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har inte sagt att man inte hade några alls. Jag säger att situationen är bättre i Djursholm och Östermalm samt andra finare kvarter.

Har du några indikationer på att det inte är så?

Du skrev att man knappt hittat några smittade..
jag tycker inte att över 500 smittade på Östermalm med Sveriges näst intill obefintliga testning är ”knappt några”
Citera
2020-07-03, 09:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Sexton forskare svarar på frågor i Expressen idag. Spridda skurar men det här tror jag tyvärr vi kommer att få se:

Forskarna: Det händer nu – efter fem månader med corona i Sverige
/.../Andreas Wladis, professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet, menar att statsråd och många myndigheter har gett direkt bedräglig information av typen: ”vår beredskap är god” och ”risken är minimal att Sverige drabbas” under pandemin.

– Trots att alla visste att beredskapen var bristfällig och att det fanns tidig kunskap i Sverige om att smittan var allvarlig och kunde nå oss. Det har medfört ett dåligt krismedvetande hos myndigheter och kommuner initialt, vilket fördröjde vår reaktion.

Framöver spår han att landet kommer avtrubbas av de fortsatt stigande dödstalen, samtidigt som nyhetsvärdet minskar och Sverige förblir utstött i omvärlden. Ett vaccin tror han blir tillgängligt för svenskarna först under det tredje kvartalet 2021.

– En stor debatt följer då om hur säkert vaccinet är.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskarna-det-hander-nu-efter-fem-manader-med-corona-i-sverige-/

"50 döda idag, vad är det?" "Det är ingenting och igår hade vi bara 20"

Framöver spår han att landet kommer avtrubbas av de fortsatt stigande dödstalen, samtidigt som nyhetsvärdet minskar och Sverige förblir utstött i omvärlden.

Den utvecklingen vänder vi befolkningen ju snabbt om vi hjälps åt,

en frivlillig "shutdown" på två veckor = var och en i det närmaste isolerar sig

och använder mask när man går ut bland andra,

och sen väldigt lite interaktioner med andra människor i ytterligare 1-2 veckor ca,

undviker lokaltrafik under hela perioden 3-4 veckor,

så bör smittan vara nästan borta.

Folk börjar tröttna på nuvarande situation och att inte kunna resa någonstans

det kommer kanske ett upprop snart på Facebook,

#stoppasmittannu eller nåt sånt,

svårt att göra en sån grej i juli samtidigt som "industrisemestern",

så det blir nog fortsatt smittspridning till hösten, stängda högskolor och inga resor.
Citera
2020-07-03, 09:26
Medlem
Citat:
Har jag sagt det? Jag lyfter fram att vi kommer att avtrubbas om vi inte redan har gjort det.

Eller tror du att vi fortsätter att förfäras?

Ja vi kommer av avtrubbas, den forskaren har helt rätt.

Precis som vi hobbyforskare som förutspådde överdriven masshysteri när viruset kom.
Citera
2020-07-03, 09:28
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns väl en normal sjuklighet i influensa också. Var räknar du in den, om jag får fråga?

Ingenstans. Frågan var hur många som dog i Sverige i den asiatiska influensan 1957-58.

Det torde ha varit mindre än 3 000 personer. Men om man gör en grov överslagsberäkning typ

Sveriges befolkning / Världens befolkning X Totala antalet döda, så hamnar man kanske på ca 8 000 som tidigare nämndes i tråden.
Citera
2020-07-03, 09:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du skrev att man knappt hittat några smittade..
jag tycker inte att över 500 smittade på Östermalm med Sveriges näst intill obefintliga testning är ”knappt några”
Iofs men siffrorna är inte höga alls. Däremot att skillnaderna i smittspridning är stora är inte längre någon kontroversiell åsikt:
Det sade statsepidemiolog Anders Tegnell vid torsdagens pressträff om covid-19.

"Spridningen är nog något lägre än vi trott, men inte så mycket lägre", sade han.

Han sade att grundproblemet är att covid-19 verkar spridas som en klustersmitta, i grupper, och inte med en jämn spridning över hela befolkningen. Det gör att man måste testa väldigt många för att få en uppfattning om smittspridningen. Folkhälsomyndigheten löser det problemet genom att samarbeta med andra som tar antikroppstester och de arbetar nu med en sammanvägd bedömning. Det arbetet kommer att göras successivt och en avrapportering kan komma i nästa vecka.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/06/18/virus-spridningen-nog-nagot-lagre-an-vi-trott-fhm.html

Och som det ser ut i Djursholm så definitivt.
Citera
2020-07-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Framöver spår han att landet kommer avtrubbas av de fortsatt stigande dödstalen, samtidigt som nyhetsvärdet minskar och Sverige förblir utstött i omvärlden.

och sen väldigt lite interaktioner med andra människor i ytterligare 1-2 veckor ca,

så det blir nog fortsatt smittspridning till hösten, stängda högskolor och inga resor.

Jag tror du överskattar motståndsrörelsen. En frivillig shutdown skulle inte ens märkas.
Citera
2020-07-03, 09:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Det pågår ett nätverksbyggande bland experter och forskare i Sverige. Så mycket kan jag säga utan att avslöja för mycket.
Citera
2020-07-03, 09:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror du överskattar motståndsrörelsen. En frivillig shutdown skulle inte ens märkas.

Den första meningen förstår jag inte.

Andra meningen håller jag med dig att få till nånting som effektivt gör nån skillnad i semestertid nej det tror jag inte går.

EDIT: men jag har gärna fel.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-03 kl. 09:41.
Citera
2020-07-03, 09:39
Medlem
Sprids svininfluensan 2 nu i Kina?
Citera
2020-07-03, 09:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Man har knappt hittat några smittade på Östermalm och ute i Djursholm.

Är det kunskap eller fördomar som du delar med dig av här?

Här är en annan vinkling.

Från 2020-03-06:
Om skidresor till Italien och smittspridning i Djursholm
«Även de skolor som stängts i Stockholmsområdet visar att det handlar om ett virus som främst tycks ha slagit till i överklassen och den övre medelklassen. De skolor som stängts är Campus Manila, Kunskapsskolan i Nacka, Viktor Rydbergs samskola och Viktor Rydbergs gymnasium, båda i Djursholm samt Danderyds gymnasium. Djursholm och Danderyds kommun är Stockholms mest uttalade överklassområden. Skolorna har stängts då föräldrar till barn på skolorna eller barn har konstaterats vara smittade av covid-19.»

https://blog.zaramis.se/2020/03/06/coronaviruset-ett-overklassproblem/

Den initiala spridningen i Djursholm tillskrevs att ganska många hade tagit till Norditalien på Skidresa under februari. Om man vill åka skidor i t.ex. Cormayeur eller Cervinia i Aostadalen så reser man ofta via Turino eller Milano. Utmärkt skidåkning, men tyvärr medförde en resa i februari i år stor risk för att man exponerades för COVID-19. En hel del av dessa fall spårades i februari, men dels spreds infektionen snabbt bortom vad som var realistiskt att spåra och dels offentliggjordes inte detaljer om spårningen, av sekretessskäl.

Senare har ju både spridning och dödsfall i långt högre grad drabbat t.ex. somalier som bor på Järvafältet.

Kanske vore det värdefullt att diskutera och dokumentera tydligt varför spridning och antal döda följer klass och socioekonomiska omständigheter i hög grad? Det skulle kunna ge bättre kunskap om hur man ska skydda sig, till alla.

Vissa försök har väl gjorts, både här och i USA, men det som jag sett har mest varit konstateranden, utan analys. Trångboddhet har framförts som en viktig riskfaktor, men jag tror att det finns fler faktorer som haft betydelse.

Om trångboddhet är en viktig riskfaktor så är det svårt att åtgärda, i synnerhet under pågående pandemi.

Kanske risken för smittspridning minskar betydligt om man t.ex. är ensamboende eller om varje familjmedlem har 80-100 m² att disponera i hemmet? I kombination med att kunskap finns om hur man ska undvika smittspridning.

Senast redigerad av lasternassumma 2020-07-03 kl. 10:05.
Citera
2020-07-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Air conditioning circulating around the whole building = infections. We can see this in America still rising rapidly during their summer months, although their protests must have majorly attributed to their spread.

Jag såg en diskussion om att AC skulle vara boven till smittospridning i södra USA där det tydligen är mycket varmt just nu och att folk sitter inne pga det. Kan vara en bidragande orsak. Och naturligtvis om folk sitter inne i grupper sprider smitta till varandra. Protesterna kanske gett fart åt spridningen.
Citera
2020-07-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, den är högst intressant, eftersom alla cancer börjar från ett litet frö, och växer.

Det är mer intressant med en fördubbling av antalet fall i ett land med en eventuell pandemi framför sig, än statusen i ett land som till största del redan lagt det bakom sig.

Det är ju ni som drivit på i månader för att man ska testa alla. FHM har sagt hela tiden att det är del fas, men fick till sist ge efter. Skydd er själva att det inte fungerar, och vården går på knäna.

Jaha, och cancer sprids via aerosoler? Alltid lär man sig något nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in