Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Hur ska Sverige ta sig ur den här mardrömssituationen?
Jag ser framför mig att vi har ett vaccin tidigast om 6 månader, även om jag förstås hoppas att det går snabbare.
Ska vi snitta 1500-2000 döda i månaden under den perioden kommer vi kunna addera 9000-12000 tusen döda utöver de dryga 5000 som redan dött. Till det kan vi lägga en mycket stor mängd människor som behöver rehab och fått men från sina infektioner. Ytterligare vårdskuld finns i form av uppskjutna operationer för alla möjliga diagnoser när vårdresurser styrts om för att behandla Covid 19 sjuka. Det kan man möjligen göra några veckor eller någon månad, men det kan aldrig bli ett normaltillstånd under ett helt år. Sedan har vi all vårdpersonal som är totalt slutkörd efter en hektisk vår.
Hur kan Sverige styra upp situationen vad gäller Covid 19? Vad bör man göra i det här läget? Hur ska Sverige komma upp på banan igen vad det gäller att få kontroll över smittan? Att smittspåra är förstås bra, men svårt med kanske 100 tusen människor med pågående infektion. Sverige gav ju upp redan i mitten av mars med kanske 1000 smittade och nu har vi säkerligen 100 gånger så många.
Jag tycker regeringen borde kalla till krismöte tillsammans med de övriga partierna och gemensamt dra upp riktlinjer för det fortsatta agerandet. Bjud gärna in experter från våra nordiska grannländer, Björn Olsen m.fl. Kanske kan de bidra med hjälp och expertis?
Jag misstänker att man kommer att göra som med mardrömssituationen som uppstått pga massinvandring från uländer, det vill säga få än mer tunnelseende och köra enda in i kaklet.
Enda förhoppningen är press från övriga länder och EU. Tex. lär ju påbörjandet av smittspårning först nu och råd om munslydd i äldreomsorgen, som en blixt från en klar himmel, vara initierad i Bryssel.