2020-06-27, 23:05
Medlem
Grekland har ungefär lika många invånare som oss

Grekland
191 döda
3366 fall
Sverige
5304 döda
65484 fall
Grafer här
Döda
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE~GRC
Fall
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=GRC~SWE
Citera
2020-06-27, 23:09
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Det är någonting som inte stämmer i den allmänna bilden. Om man går in i svenska intensivvårdsregistret, ser man att ett stort antal personer i flera regioner flyttats till annan IVA-enhet på grund av resursbrist. Staplarna är synnerligen höga för just juni månad. De bakomliggande variablerna har jag dessvärre ingen kännedom om.
Vilken bild?
Citera
2020-06-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag får beklaga sorgen och allt du har fått genomgå. Kan bara hålla med dig att tyvärr finns det allt för många som inte bryr sig föränn de själva drabbas. Har också väldigt svårt för de demonstrationerna som genomfördes, hur kan man moraliskt genomföra demonstrationer som kommer att ta oskyldiga människoliv, för mig vittnar det bara om brist på respekt för andra människors värde.
Ja jag tycker att vi i Sverige sett en mycket ordentlig ignorans och man kan enbart översätta det till att människor faktiskt levt för gott här för att bli så likgiltiga. Känner sympati för dem som kommer i kläm.

Vi är nog otroligt många i samhället med olika ursprung som inte upplever demonstrationerna som särskilt okej
Citera
2020-06-27, 23:11
Medlem
Madagascars avatar
Idag har vi passerat såväl 10 miljoner smittade som en halv miljon dödsfall.
Citera
2020-06-27, 23:12
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vilken bild?
Gå in på https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/koll-pa-nulaget och titta på region för region. Titta t ex på Region Jönköping.
Senast redigerad av Impertinent 2020-06-27 kl. 23:15.
Citera
2020-06-27, 23:18
Medlem
Citat:
Men du förstår väl att vi inte kan skära ner vår sjukvård för att sen förlita oss på andra länder.
Finns ju inte på kartan.
Givet att man gjort fel så får man väl tacksamt ta emot den hjälp man får och bättra sig?
Citera
2020-06-27, 23:21
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Men du förstår väl att vi inte kan skära ner vår sjukvård för att sen förlita oss på andra länder.
Finns ju inte på kartan.
Varför inte? Sverige förlitar sig sedan länge på att andra länder förser landet med sjukvårdsmateriel, utan att man själv har varken lager eller buffert.
Citera
2020-06-27, 23:31
Medlem
"allas lika värde" .. de orden stämmer absolut inte in i det här landet.
Citera
2020-06-27, 23:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur ska Sverige ta sig ur den här mardrömssituationen?

Jag ser framför mig att vi har ett vaccin tidigast om 6 månader, även om jag förstås hoppas att det går snabbare.

Ska vi snitta 1500-2000 döda i månaden under den perioden kommer vi kunna addera 9000-12000 tusen döda utöver de dryga 5000 som redan dött. Till det kan vi lägga en mycket stor mängd människor som behöver rehab och fått men från sina infektioner. Ytterligare vårdskuld finns i form av uppskjutna operationer för alla möjliga diagnoser när vårdresurser styrts om för att behandla Covid 19 sjuka. Det kan man möjligen göra några veckor eller någon månad, men det kan aldrig bli ett normaltillstånd under ett helt år. Sedan har vi all vårdpersonal som är totalt slutkörd efter en hektisk vår.

Hur kan Sverige styra upp situationen vad gäller Covid 19? Vad bör man göra i det här läget? Hur ska Sverige komma upp på banan igen vad det gäller att få kontroll över smittan? Att smittspåra är förstås bra, men svårt med kanske 100 tusen människor med pågående infektion. Sverige gav ju upp redan i mitten av mars med kanske 1000 smittade och nu har vi säkerligen 100 gånger så många.

Jag tycker regeringen borde kalla till krismöte tillsammans med de övriga partierna och gemensamt dra upp riktlinjer för det fortsatta agerandet. Bjud gärna in experter från våra nordiska grannländer, Björn Olsen m.fl. Kanske kan de bidra med hjälp och expertis?
Citera
2020-06-27, 23:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Gå in på https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/koll-pa-nulaget och titta på region för region. Titta t ex på Region Jönköping.

Region Jönköping har rapporterat de senaste dagarna att de haft 3-5 patienter som tillhör regionen men som för tillfället vårdas på IVA i annan region.

Det har antagligen att göra med att det är sommar och personal måste få semester och att regionerna samverkar mer, samtidigt som man alltid måste hålla ledig kapacitet. Det ser ut som att Jönköping bommat igen IVA i Värnamo (ingen inlagd där i juni) om om någon insjuknar svårt i södra regionen är det närmare till Växjö om de har lediga platser, än till Jönköping.

Jag tror (men vet inte) att man inte flyttar redan inlagda patienter då det är riskfyllt, utan tar snabba beslut om och när det kommer nya.
Citera
2020-06-27, 23:37
Medlem
Så det gjordes nyligen en fråga på aftonbladet.se där dom fråga läsarna om dom tycker att Sverige skall byta strategi och 46% säger ja och 54% säger nej. Wtf. Vad är fel på Svenskarna? Vi har nästan högsta dödligheten i världen och i Europa. Vi ligger på högriskland. VI är inte välkommna i många delar av världen och blockerade i Europa. Vi förlorar miljoner dagligen på nedgången turism.
Citera
2020-06-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur ska Sverige ta sig ur den här mardrömssituationen?

Jag ser framför mig att vi har ett vaccin tidigast om 6 månader, även om jag förstås hoppas att det går snabbare.

Ska vi snitta 1500-2000 döda i månaden under den perioden kommer vi kunna addera 9000-12000 tusen döda utöver de dryga 5000 som redan dött. Till det kan vi lägga en mycket stor mängd människor som behöver rehab och fått men från sina infektioner. Ytterligare vårdskuld finns i form av uppskjutna operationer för alla möjliga diagnoser när vårdresurser styrts om för att behandla Covid 19 sjuka. Det kan man möjligen göra några veckor eller någon månad, men det kan aldrig bli ett normaltillstånd under ett helt år. Sedan har vi all vårdpersonal som är totalt slutkörd efter en hektisk vår.

Hur kan Sverige styra upp situationen vad gäller Covid 19? Vad bör man göra i det här läget? Hur ska Sverige komma upp på banan igen vad det gäller att få kontroll över smittan? Att smittspåra är förstås bra, men svårt med kanske 100 tusen människor med pågående infektion. Sverige gav ju upp redan i mitten av mars med kanske 1000 smittade och nu har vi säkerligen 100 gånger så många.

Jag tycker regeringen borde kalla till krismöte tillsammans med de övriga partierna och gemensamt dra upp riktlinjer för det fortsatta agerandet. Bjud gärna in experter från våra nordiska grannländer, Björn Olsen m.fl. Kanske kan de bidra med hjälp och expertis?
Jag misstänker att man kommer att göra som med mardrömssituationen som uppstått pga massinvandring från uländer, det vill säga få än mer tunnelseende och köra enda in i kaklet.

Enda förhoppningen är press från övriga länder och EU. Tex. lär ju påbörjandet av smittspårning först nu och råd om munslydd i äldreomsorgen, som en blixt från en klar himmel, vara initierad i Bryssel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in